Bremraap onbekend

Gestart door A. Soeting, november 09, 2015, 20:51:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/110456675
Bremraap spec - Orobanche spec. gezien op 2015-05-14 Greece - Lesbos - Mt Ordimnos
Foto's:




Toelichting:
Ik had deze als Orobanche lutea, maar dat blijkt niet te kloppen want deze heeft rode helmknoppen. Het is een forse plant.
bij voorbaat dank Lida Soeting

Datura

Hoi Lida,

Bij Bremrapen is de waardplant ook altijd erg belangrijk. Nu lijkt hij wel op de 'witte stengels groene blaadjes plant' te staan, alleen weet ik niet zeker welke soort dat is (Thymus? capitatus???), wellicht weet je dat zelf nog?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

A. Soeting

De plant waar hij tussenstaat was de enige plant in de buurt. Het hele veld stond er mee vol, maar de naam van deze plant weet ik niet.

Lida.

Datura

Heb je wellicht nog meer foto's van die plant?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

A. Soeting

Nog een waar wat meer van die andere plant op staat.
Ik doe hem erbij.

Lida

ejslootweg

De waardplant zou Coridothymus capitatus kunnen zijn en dan is Orobanche alba de meest waarschijnlijke naam voor de bremraap (ik geloof niet dat er andere soorten in Griekenland op tijm en aanverwanten zitten).

groeten, Erik
groeten, Erik

A. Soeting

Hallo Erik

Ik heb hem gegoogled, maar zag eerst alleen rozige en witte. Wikipedia zegt echter dat deze er in het roze, wit en geel is.
Heel erg gezocht en gevonden. Op de site: Flowers of Ymittes & Parnitha. Die plant is precies hetzelfde als op mijn foto's. Bekijk de foto's daar maar. Een van de foto's lijkt wel een kopie van de mijne (Is dat niet) Als nederlandse naam word in Wikipedia opgegeven Thijmbremraap.  Hij schijnt op alle soorten Thijm te kunnen parasiteren.
Ga de naam wijzigen.

Lida