Een aantal opmerkingen:
Met betrekking tot de soort Giebel:
Ik heb Kottelat en Freyhof, 2007 er maar even bijgepakt. Bij de soortbeschrijving van Carassius Gibelio is het volgende te lezen:
'Some populations consist only of diploid individuals of both sexes. In other populations there are diploid and tetraploid individuals of both sexes, often together with triploid females. There are also all-female populations in which all individuals are triploids.'
Naar mijn mening benoemen Kottelat en Freyhof dus ook diploide en tetraploide individuen tot de species Gibelio.
Met betrekking tot hybridisering:
Uit het kennisdocument Kroeskarper van Sportvisserij Nederland:
Door kruisingen tussen kroeskarper en giebel ontstaan hybriden die lastig op naam te brengen zijn (Gerstmeier & Romig, 2000; Lucas, 2005) en eigenschappen bezitten van zowel kroeskarper als giebel.
Hybridisatie
Bij veel kroeskarper-populaties bestaat het risico op hybridisatie met karper (Cyprinus carpio), verwilderde goudvis (Carassius auratus), en vooral met de van oorsprong niet inheemse giebel (Carassius gibelio) (Gerstmeier & Romig, 2000; Davies et al., 2004; Copp et al., 2006; Brouwer et al., 2008). Hybridisatie vormt een bedreiging voor genetisch pure kroeskarper populaties (Davies et al., 2004). De soort zou hierdoor meer in zijn voortbestaan kunnen worden bedreigd dan tot nu toe wordt aangenomen (Brouwer et al., 2008).
Website Ravon soortinformatie kroeskarper
Kroeskarper is een vrij zeldzame soort in Nederland. De soort was vroeger algemener maar is door het verdwijnen van plantenrijke kleinere wateren in oude moerasgebieden en rivieruiterwaarden sterk afgenomen. Hybridisatie met karper en giebel vormen ook een bedreiging voor de soort. Kroeskarper is opgenomen in de Visserijwet zonder minimummaat of gesloten tijd en heeft de status ‘kwetsbaar’ op de Rode Lijst.
Hybridisatie Kroeskarper-Giebel is dus wel bekend. Er zijn ook al publicaties aan gewijd. Ik kan het kennisdocument van de kroeskarper overigens aanbevelen. Erg interessant!
Met betrekking tot de uiterlijke kenmerken van dit exemplaar:
We zijn het eens over lichaamsvorm. Die doet meer denken aan kroeskarper dan aan iets anders. De vinnen zijn evenwel a-typisch voor kroeskarper. Ik kan de beredenering over de lengte van de vinstralen goed volgen, maar herken er geen beschadiging in. Ook de anaalvin is a-typisch. Een algemene opmerking met betrekking tot vinnen is dat foto's soms niet een duidelijk beeld geven, bijvoorbeeld door beweging op het moment van opname, Het aantal schubben langs de zijlijn is over het algemeen een goede indicatie, maar levert geen duidelijkheid op omdat de 32 schubben in de range van beide soorten valt.
Of het werkelijk een hybride is of een kroeskarper of giebel kan alleen een dna-onderzoek uitwijzen. Als we mazzel hebben en het exemplaar goed doorgroeit in het aquarium is hij misschien makkelijker te determineren. Laten we daar maar op hopen! In ieder geval (zoals eerder opgemerkt door Jan Bouwmeester) schuilen er achter een ogenschijnlijk eenvoudige vis uit de sloot buitengewoon boeiende verhalen.