Slakken (reprise)

Gestart door Floppy, november 02, 2005, 15:14:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Nogmaals deze slakken, die ik zag ik in m'n tuin.
Op basis van mijn zeer bescheiden slakkkengidsje kan ik ze niet op naam brengen.
Welke zijn dit nu?
En welke gids kunnen jullie me evt. aanraden? (iets met ook voldoende afbeeldingen is voor mij als beginner misschien wel handig).

Foto-01


Foto-02


Foto-03


Foto-04


Foto-05
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

elmar prins

Ik weet niet zeker welke soorten het zijn en weet ook niet veel van slakken, maar ik heb een gids: elseviers slakkengids van Kerney/Cameron die voor landslakken voor NW-Europa compleet schijn te zijn (279 soorten). Volgens mij is het een redelijke gids met in ieder geval van elke soort een kleurentekening. De indeling (plaat en verwijzing en teksten staan echter nogal door elkaar dus 't is af en toe wat zoeken). Alleen wetenschappelijke namen. Wel verspreidingskaartjes. 't Is geloof ik uit 1980.

Overigens heeft de stichting anemoon  twee uitgebreide zoekkaarten gemaakt voor zowel landslakken als zoetwaterslakken in 2002 die best aardig zijn als begin (staan toch nog zo'n 70-80 landslakken op bijvoorbeeld).

Op hun internetsite kun je volgens mij ook ergens via een forum vragen naar de soorten. Maar veelal heb je kenmerken nodig die op de foto's niet zijn te zien tot bij sommige groepen inwendige organen aan toe.


groet,

Elmar

Floppy

Hartelijk dan k voor je reactie en de tips.
Ik ga er mee aan de slag. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Corryabbink

Hi Floppy,

Ook ik heb dezelfde slakkengids en 2 van jouw exemplaren op de foto heb ik ook in het veld gezien :rolleyes:  Nou zet het maar uit je hoofd ik kon ze niet vinden .......... :o verder is het determineren geen eenvoudige zaak je moet vaak een slak opensnijden wil je te weten komen welke het is :P  Ben ik maar niet aan begonnen. Jammer van die mooie beestjes :(

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Floppy

#4
Tja, moeilijk is het zeker. :(
(Gelukkig ben ik blijkbaar niet de enige die dat vind)
Misschien krijg ik ze dus ook wel niet op naam.
Maar wees gerust: Opensnijden ga ik ze in elk geval niet.
In het kader van wetenschappelijk werk is dat misschien wel nodig en zinvol, maar
ik ben maar een simpele amateur. Voor mij heeft dat geen enkele zin; ik weet er sowieso veel te weinig vanaf. Ik zou het ook zonde van die interessante beesten vinden. :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland