Onbekend insect op kantoor, herkomst Zuid- Amerika

Gestart door Geranne, november 07, 2015, 12:38:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geranne

Goedemiddag,

Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben en dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb voor zo'n 8 weken terug kurken boomstammen geplaatst als decoratie bij een klant op kantoor. Nu zwerven er door het kantoor beestjes die hoogstwaarschijnlijk uit de boomstammen komen. Nu zou ik heel graag willen weten wat voor beestje dit is, zodat we ook uit kunnen gaan zoeken wat nu te doen. De boomstammen zijn geïmporteerd vanuit Zuid-Amerika. Land van herkomst weet ik niet..

Alvast bedankt!

arpwifi

#1
Hallo Geranne,

De foto's tonen een boktor. De larven daarvan ontwikkelen zich in hout en de meeste soorten zijn tamelijk kieskeurig voor wat betreft de exacte soort hout en de toestand (levend, vers, oud, rot) en plek (onder de schors of dieper, in de wortels, stam of takken).

Momenteel heb ik zelf geen tijd om uit te zoeken wat het eventueel zou kunnen zijn (voor zover überhaupt mogelijk van foto), maar misschien komt er nog iemand anders langs.
Vertel ten behoeve van hun inspanning misschien alvast hoe groot deze beesten zijn (!)

De kans dat deze in Nederland (laat staan in een kantoor) de juiste voorwaarden voor ontwikkeling/voortplanting kunnen vinden is tamelijk klein, maar desalniettemin is het toch van belang de beesten zoveel mogelijk te verzamelen zodat ze hier zeker geen kans hebben - sommige soorten zouden hier voor dramatische toestanden kunnen zorgen in de inheemse natuur of voor boomkwekerijen.

De dieren kunnen eventueel opgestuurd worden aan de NVWA of aan Naturalis, maar er zijn hier op het forum ook zeker keverfans geïnteresseerd om ze te zien en als de beesten aan hen worden opgestuurd komt de info erover, c.q. de specimen uiteindelijk ook bij de betreffende instanties terecht.

Zelf zou ik het ook wel leuk vinden om een stelletje te zien/bewaren, maar boktorren zijn niet mijn eerste interessegebied, dus wat mij betreft gaan andere boktorenthousiastelingen dan voor.

Ergo: Zoveel mogelijk verzamelen om te voorkomen dat ze buiten komen en even afwachten wie zich hier melden om exemplaren te ontvangen :)

P.S. Zie ook hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=343064.msg1890924#msg1890924
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Geranne

Bedankt voor de reactie! Dit maakt al weer wat duidelijk..

Het beestje dat ik heb meegenomen was ongeveer 3 cm groot, maar op kantoor vertelden ze dat ze ze ook al groter hebben gehad. Maar die heb ik zelf niet gezien Ik zal in ieder geval vragen of ze ze zoveel mogelijk willen bewaren en zeker niet naar buiten laten.