Hoofdmenu

mistery bird

Gestart door lies beuker, november 02, 2005, 14:14:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

lies beuker

Ik zag gisteren deze vogel tijdens een wandeling in het Naardermeer. Hij /zij was erg relaxed.
Ik ben een beginnende vogelkijkster, dus het zal voor jullie wel een simpel antwoord zijn. Ik ben benieuwd.
ik hoop dat het verzenden van de foto gelukt is. Ik ben ook nog digibeet !
Groetjes,  Lies Beuker

lies beuker

De foto is ( nog ) niet gelukt, dan maar even een omschrijving: iets kleinder dan een duif, een oranje borst, daarachter een witte staart onderkant, een zwarte kop en een grote snavel en grijsachtige vleugels.
Groetjes,  Lies Beuker

Christian

#2
Goudvink?
Grote klopt dan alleen niet maar is vaak niet erg nauwkeurig te zeggen.
Christian Brinkman

Dragonfly

Hoi. Ik durf hier nog geen naam aan te plakken. Wel 1 tip: zet dit verhaal ook in de topic "vogels". De mystery bird topic is nl. voor een quiz  B)

Succes!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#4
CiteerDe foto is ( nog ) niet gelukt, dan maar even een omschrijving: iets kleinder dan een duif, een oranje borst, daarachter een witte staart onderkant, een zwarte kop en een grote snavel en grijsachtige vleugels.
Lijkt op een (Vlaamse) Gaai. Even googelen maar?

Gr.
Han.

Mark van Veen

CiteerDe foto is ( nog ) niet gelukt, dan maar even een omschrijving: iets kleinder dan een duif, een oranje borst, daarachter een witte staart onderkant, een zwarte kop en een grote snavel en grijsachtige vleugels.
Heb je een foto, dan kun je die als bijlage aan een reply hangen. Zie onderin, vlak boven de OK knop als je een reply typt.
groet,

Mark van Veen

Shadowgraph

Kramsvogel? Koperwiek?
Tim

RWester

Hallo allemaal!

Kramsvogel, Koperwiek, Goudvink, Vlaamse Gaai (zwarte kop?)
FF wachten op de foto dan maar ;)

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Christian

Goudvink past prima op het signalement, alleen de grote klopt dan niet...
Perzische Roodborst Adulte man kan natuurlijk ook  :lol:  
Christian Brinkman

Dnl

Ik vind de Goudvink ook erg mooi! Letterlijk, maar figuurlijk wachten we toch nog maar even op de foto, wat grootte betreft. Ze maakt het wel spannend..  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


lies beuker

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat het inderdaad een goudvink was. Ik probeer de foto nog een keer te sturen. Lukt dus niet.
Ik heb hem wel Carel gemaild, dus wie weet is de foto bij hem aangekomen. En krijgen jullie hem toch nog via, via te zien.
Groetjes,  Lies Beuker

carel

#11
is goudvinkman



Foto gemaakt door Lies Beuker
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

RWester

Leuke foto voor een beginnend vogelkijkster!

Met groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Bram Rijksen

Leuk om de werking van een beschrijving te zien: zonder foto tast iedereen -min of meer- in het duister. Na het zien van de foto lees je de beschrijving nog 's en denk je: tuurlijk, prima geformuleerd!
Is dit nu een goede of 'slechte' beschrijving...? Het lijkt me in ieder geval weer 's een bewijs, dat je bij het beschrijven van een échte zeldzaamheid (met een veel gecompliceerder kleed, bijvoorbeeld een eerste winter ruiend vrouwtje Witkopgors... ) je niet volledig genoeg kan zijn en het enorm handig is, als je de terminologie van de vogeltopografie kent. 'Oranje borst met daarachter een witte staart onderkant' lijkt achteraf goed kloppend... maar zonder foto?

Voor een 'beginnende vogelaarster' vind ik dit trouwens wél een hele goede omschrijving. Kunnen veel 'experts' nog een hoop van leren...

Misschien een leuk item voor een nieuwe MB-competitie: raad wat er omschreven wordt?
(voorbeeldje: vogel ter grootte van een mus met zware konische snavel. Onderdelen vuilwit/grijs en ongetekend (incl. onderstaartdekveren), contrasterend met overwegend bruine bovendelen. Voorhoofd grijsbruin, naar de kruin toe geleidelijk bruiner wordend. Zijkruinstreep iets donkerder, onopvallend gestreept, contrasterend met kastanjebruine wenkbrauwstreep boven en achter het oog overgaand in bruine zij- en achterhals; voor het oog vager en grijsbruin. Donkere teugel contrasterend met gele mondhoeken.
Brede donkere oogstreep doorlopend langs de achterzijde van de oorstreek. Onderste gedeelte van de oorstreek opvallend donker, grote 'wangvlek' vormend en contrasterend met de overige lichte delen van de kop. Klein en onopvallend zwart kinvlekje.
Vuil wit/grijze zijhals, als een smalle band doorlopend tot op het achterhoofd.
Mantel bruin met zwarte lengtestrepen. Middelste dekveren zeer donker/zwart met witte toppen die opvallend vleugelstreepje vormen. Grote dekveren donker met brede lichtbruine zomen, lichte toppen vormen smalle lichte vleugelsteep. Tertials zwart met lichtbruine zomen. Lichte zomen op armpennen vormen vleugelpaneltje.
Handdekveren zeer donker met lichte bases. Opvallend lcihtbruine bases van handpennen vormen lichte vleugelvlek, contrasterend met donkere handdekveren en donkere handpennen. Lichte zomen op gedeelte van de handpennen vormt ook opvallende lichte vleugelvlek.
Staart beigebruin.
Relatief korte poten vleeskleurig, tweekleurige snavel: voorste gedeelte zwart, achterste geel.)

Ben erg benieuwd wie als eerste met het juiste antwoord komt...! (Ik heb er trouwens ook nog een paar vage fotootjes van)

Dragonfly

#14
:wacko:

CiteerBen erg benieuwd wie als eerste met het juiste antwoord komt...!
Nou, ik niet!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Christian

Op een of andere manier vind ik dit véél te ''uitgebreid'', de beschrijving van Lies was erg goed en krachtig waardoor de soort eigenlijk gelijk te bepalen was.
Gok dit trouwens op een Juv. Ringmus.... kenmerken zijn niet sluitend, maar heb op 't moment geen zin een Vogelboek te pakken  :)
Groetjes
Christian Brinkman

gerwinvanhouwelingen

#16
Hoi allen,

vind dit ook wel erg uitgebreid, zekker in het veld heb je hier vaak de tijd toch niet voor. Dit sluit niet uit dat dit niet een hele goede beschrijving is van de ringmus, want ook ik ga daar in eerste instantie ook van uit, vanwege vooral die zwarte wangvlek en zware snavel. Maar een enkel kenmerk kan ik dan ook weer niet plaatsen:

bv.
CiteerZijkruinstreep iets donkerder, onopvallend gestreept, contrasterend met kastanjebruine wenkbrauwstreep boven en achter het oog overgaand in bruine zij- en achterhals

groetjes Gerwin

Dnl

Zit hier nog een addertje onde het gras.. ?   :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Dnl

Doet me toch meer denken aan een wat minder algemeen vogeltje, althans in nederland, iets van een gors ofzo..

Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Bram Rijksen

knap hoor...
De eerste keer heb ik de vogel zo'n 4 minuten kunnen bekijken en in die tijd heb ik 90% van deze beschrijving gemaakt. Bij veel waarnemingen krijg je langer de tijd om een beest te beschrijven..
Enige tijd later teruggegaan om te proberen een fotootje te maken en aan de hand hiervan nog enkele details kunnen toevoegen. De vogel deed me in eerste instantie denken aan foto's die ik wel s' tegenkwam van ring- x huismus.

Dnl

Tja, inderdaad geen dagelijkse verschijning... dit lijkt inderdaad niet echt op een gewone Ringmus, wat me daarbij opviel:

CiteerZijkruinstreep iets donkerder, onopvallend gestreept, contrasterend met kastanjebruine wenkbrauwstreep

CiteerBrede donkere oogstreep doorlopend langs de achterzijde van de oorstreek

Ik ken niet veel kleden van de Ringmus, maar hiervan zou ik ook denken aan een Ringmus x Huismus.

En over beschrijvingen gesproken, als je een soort beschrijft kan dat volgens mij op meerdere manieren. Je kan een dergelijke Soort op een uitgebreide manier beschrijven, wat misschien wel duidelijk is. Dan lijkt het wel alsof de beschrijving uit een laboratorium komt, waar alle onderdelen een naam moeten hebben, dan is het puzzelwerk erg lastig.
Maar als je aleen naar de karakterkenmerken kijkt zoals je deze in de natuur kunt zien is het misschien sneller te herkennen.

P.S. Dit slaat verder niet op de beshrijvig van deze mystery-bird, want als een soort nouw verwant is aan een andere, moet je wel gedetaileerd beschrijven. Al hoewel ik deze mystery-bird toch anders had omschreven.. :P  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


lies beuker

Om nog even terug te komen op de goudvink:
Ik vraag me af of "mijn" goudvink geen Noorse goudvink geweest kan zijn omdat ik hem zo groot vond voor een vink. Ik las een onderwerp over de NGV.  
Groetjes,  Lies Beuker

Pim

CiteerOm nog even terug te komen op de goudvink:
Ik vraag me af of "mijn" goudvink geen Noorse goudvink geweest kan zijn omdat ik hem zo groot vond voor een vink. Ik las een onderwerp over de NGV.

Gewone goudvinken zijn ook duidelijk groter dan een vink!

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl