bloedrode heidelibel

Gestart door nfoop, november 15, 2015, 12:18:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

nfoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/110549076
onzeker Bloedrode heidelibel - Sympetrum sanguineum gezien op 2015-07-24 Portugal- Setúbal
Foto's:

bij voorbaat dank Menno

nick w

lijkt mij een Zwervende. Blauw achteroog, geel op een dij, snoet niet effen rood, wittige streep op borststuk...

groet,
Nick W

nfoop

Martin Borsboom

Prima zwervende, staat er goed op!
Groet, Martin

WJ

Ik was laatst ook in Portugal en het viel me op dat er op bepaalde plekken heel veel Zwervende heidelibellen zitten. Is dit ook in andere landen van Zuid-Europa het geval?
Groeten,
Wouter

Martin Borsboom

Citaat van: Wouter Janse op november 15, 2015, 18:46:59 PM
Ik was laatst ook in Portugal en het viel me op dat er op bepaalde plekken heel veel Zwervende heidelibellen zitten. Is dit ook in andere landen van Zuid-Europa het geval?

Klopt , vrijwel overal een algemene soort.
Groet, Martin

bas.drost96

In de Vaucluse (midden Frankrijk) was dit de libel die ik afgelopen zomer het vaakst zag.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Goyatlah

Citaat van: Martin Borsboom op november 15, 2015, 19:19:24 PM
Citaat van: Wouter Janse op november 15, 2015, 18:46:59 PM

Klopt , vrijwel overal een algemene soort.

Hoewel het samen met striolatum, meridionale, sanguineum en flaveolum tot de algemenere soorten behoort gaat het te ver om (behalve striolatum wellicht) een van deze soorten vrijwel overal algemeen te noemen. In N.Portugal heb ik het beest eigenlijk overal gezien, maar in veel andere landen niet of nauwelijks. Wel heeft het beest een uitermate groot verspreidingsgebied - zoals veel andere Sympetra trouwens.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's