Vortex Razor HD 10x42 review

Gestart door Corné Timmers, november 04, 2015, 13:57:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corné Timmers

 Vortex Razor HD 10x42 review
Ik kocht deze kijker bijna een jaar geleden, dus ik heb er inmiddels aardig wat ervaring mee. Het gaat om het laatste - derde - model van de Razor HD. De kijker wordt gefrabiceerd in Japan (de andere modellen van Vortex in China). Een paar keer heb ik de kijker kort kunnen vergelijken met de Swarovski EL SV 10x42, de Zeiss Victory HT 10x42, de Zeiss Conquest HD 10x42, de Leica Ultravid HD 10x42 en de Leica Trinovid 10x42. Ik heb de kijker gekocht voor 999 euro.
Algemene indruk
Een lichte en compacte kijker, doet bijna denken aan een 32 mm verrekijker. Het nadeel hiervan is dat dit ten koste kan gaan van de balans. De Razor ligt bij mij echter goed en prettig in de hand, maar niet zo goed als de Victory HT.
De behuizing voelt eerder metalig aan dan 'rubberig'. Dit kan een nadeel zijn bij lagere temperaturen. Ik heb dan altijd handschoenen aan, dus voor mij geen nadeel.
Het scherpstelwiel loopt soepel en scherpstellen gaat snel en accuraat.
Het dioptriecorrectiewieltje is aangebracht aan het rechteroculair. Een click-and-lock systeem voorkomt dat deze bij gebruik van zijn plaats gaat. Dit is in de praktijk ook het geval. Het wieltje loopt echter zeer stroef en het click-and-lock voelt wat krakkemikkig aan. Ik vraag me af hoe deze het houdt bij langdurig intensief gebruik. Bij Swarovski zul je zoiets niet tegenkomen. Voor mij hier wederom geen probleem, want bij mij staat de dioptriecorrectie altijd in zelfde stand.
De kijker oogt en voelt degelijk, maar kan niet op tegen de 'feel' van een Swarovski.
Accessoires
De bijgeleverde accessoires vormen een onmiskenbaar minpunt. De oculair- en objectiefdoppen voldoen, maar het tasje en de draagband ogen en voelen als plastic en goedkoop. Een kijker van 1000 euro, bovendien het vlaggeschip van Vortex, verdient meer. Bij Swarovski zul je dit nooit meemaken. Wie accessoires van groot belang vindt, kope deze kijker niet.
Algemeen gebruik
Zoals gezegd: de combinatie van laag gewicht, compact formaat, en toch lekker in balans in de hand liggend, maakt dit voor mij tot een zeer fijne kijker voor gebruik in het veld.
Ik ben brildrager, dus de eye-relief (= die afstand tussen oculair en oog die een volledig beeld te zien geeft) is van belang. Dit kan lastig zijn bij een 10x42 kijker, want vaak is de eye-relief bij dit formaat te kort voor brildragers. Als ik de Razor in eerste instantie tegen mijn brilleglazen plaats, dan valt me op dat ik net te kort kom voor een volledig beeld. Ook valt op dat de oogschelpen aan de bovenkant wat  uitsteken. Het voordeel hiervan is dat het glasoppervlak van de oculairen goed beschermd blijft; het nadeel is dat de eye-relief niet maximaal gebruikt kan worden. Ofwel: de effectieve eye-relief is korter dan de eigenlijke eye-relief. Het lijkt dat Vortex hier rekening mee heeft gehouden: het is mogelijk de bovenste ringetjes van de oogschelpen te verwijderen, waardoor je zo'n 2 mm aan (effectieve) eye-relief wint. De oogschelpen maken na verwijderen een beetje een 'gesloopte' indruk (zul je niet gauw meemaken bij Swaro), maar het beeld mét bril is nu wel volledig en comfortabel.
Optiek
Korste scherpstelafstand
Deze is in de praktijk ongeveer 1.60m. Dit is voor een 10x42 zeer goed en maakt deze kijker uitermate geschikt om vlinders en libellen mee te spotten.
Helderheid
De Razor vertoont een zeer helder beeld, topkwaliteit. Misschien is de Victory nog een fractie helderder, maar groot zal het verschil niet zijn. Ook in schemering nog uitmuntende prestaties, met een goede kleurweergave (waarover verderop meer). Ik heb haast het idee dat ik door een 50mm kijker kijk. (En dat voor een formaat dat oogt en voelt als 32 mm)
Scherpte
Ook hier: topprestatie! Wellicht de Swarovision een fractie beter, maar dan toch met een uitermate klein verschil.
Contrast
Ook hier wat mij betreft top zonder twijfel. Ook het kleurcontrast bij de warme kleuren (rood, bruin, geel, groen) is uitmuntend (waarover later meer).
Breedte beeldveld en kwaliteit randen.
De Razor heeft een beeldveld van 120/1000m. Voor een 10x42 is dat zeer goed, vergelijkbaar met de Swarovision. Slechts aan de uiterste randen van het beeldveld vertekening en vervaging.
CA
De correctie voor chromatische abberaties (kleurrandjes) laat, in het licht van een topkijker, wat te wensen over. Een groot deel van het beeldveld vertoont bij hoge contrastsituaties duidelijke kleurrandjes. De Razor presteert hierin niet slechter dan de Zeissen en de Leicas, wel minder dan de Swarovision. Blijkbaar is het nog altijd zeer moeilijk om dit euvel weg te werken. Bij gebruik in het veld heb ik echter niet vaak last van dit verschijnsel.
Kleurweergave
Het beeld van de Razor vertoont een wat warme, geelgroene toon. Deze toon is kwalitatief vergelijkbaar met die van de Conquest HD, maar vertoont deze nadruk wat minder dan de Zeiss. De warme toon valt mij slechts op bij witte, lichtgrijze en lichtblauwe vlakken - luchten en waterspiegels - en ervaar ik niet als hinderlijk. Het lijkt zelfs voordelen te hebben: mogelijk dat hierdoor bijvoorbeeld de kleurweergave van de warme kleuren weergaloos is. In de late schemering zag ik een groep vinken en groenlingen opvliegen van een akker: Het geel en groen van de groenlingen en het rood van de mannetjesvinken spatten van het beeld! Een ander voordeel van een wat warm beeld is dat het - althans voor mij - prettiger en rustiger is voor de ogen, dan bijvoorbeeld het helwitte beeld van een Zeiss Victory. Wie echter 100% kleurneutraal wil, kieze deze kijker niet.
Interne reflectie
Veel verrekijkers, ook topkijkers waaronder de Swarovision, vertonen felle lichtcirkels aan de randen van het beeldveld als de kijker naar fel licht, bijv van de zon, wordt gericht. De Razor doet dit ook. Het is blijkbaar ontzettend lastig om dit weg te werken. De enige (top)kijker die ik ken die dit helemaal doet is de Nikon EDG.
Een laatste punt dat mij opvalt bij het langdurig kijken door de Razor is een fenomeen dat ik alleen ken van topkijkers: mijn ogen worden niet snel moe. Een budgetkijker leidt ivm het duurdere segment eerder tot vermoeidheid. In deze categorie scoort de Razor dus als top.
Vergelijking met andere kijkers.
De Razor is in mijn ogen duidelijk beter dan de Leica Trinovid en beter dan de Zeiss conquest HD. Overall doet hij onder voor de Swarovision. Die laatste kijker kent geen minpunten en zoals gebleken heeft de Razor die wel een paar. De Zeiss Victory is puur qua beeldkwaliteit misschien een fractietje beter dan de Razor, maar overall maakt het niet zoveel uit. Mogelijk zou je de Razor op gelijke hoogte kunnen stellen met de Leica Ultravid HD, maar dit is een andere kijker met een ander beeld (nadruk meer in rood).
Garantie
Vortex biedt een lifetime - no fault garantie. Dat wil zeggen dat, ongeacht wat er gebeurt, Vortex het probleem altijd volledig en kosteloos zal oplossen. Hoe deze garantie in de praktijk in Nederland werkt weet ik niet. (Vortex is een Amerikaans merk dat zijn kijkers in China en Japan laat maken). Navraag bij enkele dealers levert alleen maar een herhaling van het Vortex-credo op (misschien hebben ze zelf ook geen ervaring met de fabrieksservice)
Reviews op internet
Op internet circuleren een aantal zeer positieve reviews over de Razor, waaronder deze:http://www.irelandswildlife.com/vortex-razor-hd-10x42-binocular-review/
Hoewel ook ik zeer content ben met deze verrekijker, en hem niet zou wisselen voor een andere, is deze review naar mijn mening wat te veel van het goede: Kleurweergave zou neutraal zijn en CA non-existent. De reviewer draagt zelf ook geen bril denk ik. De vraag rijst of deze, en veel andere, reviews wel geheel onpartijdig zijn. Kopen?
De Razor valt in een lastige prijsklasse. Ik denk dat nog altijd het merendeel van de vogelaars gaat voor het allerbeste - en datgene wat bekend staat als allerbeste (Swaro), óf voor een goede budgetkijker (onder 500 euro).
Dus wanneer niet kopen?
1. Je wilt van alles het allerbeste en alles wat iets minder is, is ontoereikend. (naar mijn mening is de Swarovision dan dé kandidaat).2. Je vindt 1000 euro nog steeds belachelijk veel geld voor een verrekijker (valt ook wat voor te zeggen). Als je echter in de categorie Trinovid en Conquest HD aan het zoeken bent, of je budget ligt rond de 1000 euro is dit een hele serieuze kandidaat. Naar mijn mening krijg je met de Razor HD waar voor je geld: hij kost de prijs van een middenklasser, maar biedt de kwaliteit van een bijna-topper. Ik vraag mij af of er onder de 1500 euro iets beters te krijgen is. Bovendien heeft de Razor een paar eigen unieke pluspunten, zoals laag gewicht, compact formaat, breed beeldveld, lage kortste scherpstelafstand en een mooi design.

N.B. Uiteraard is deze review volslagen subjectief. Ik heb met de Vortex Razor HD 10x42 een kijker waar ik uitermate tevreden over ben, maar dat ben ik ook over de Steiner Skyhawk Pro - niet bepaald een allemansvriendje. Hoe dan ook: Ik hoop dat je iets hebt aan deze lap tekst, maar zoals altijd bij het kopen van een verrekijker: Ga zelf eerst testen!
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

M. Hoogteijling

bedankt Corné dat je de moeite hebt genomen ons zo uitgebreid te informeren. Mocht ik aan een andere kijker toe zijn dan ben ik overtuigd dat het loont om ook de minder bekende merken in overweging te nemen om zo een betere afweging te maken en wellicht geld over te houden voor een reisje :-)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

woen

Bedankt voor de review, zou mooi zijn een verzamelplaats te maken van alle hardware reviews misschien? Zonde als deze verzand in alle posts op dit goed gevulde forum.
Groeten,

Jeroen

hendrik.h

gr hendrik.

Rob Koelman

Zeer nuttig dit soort reviews. Je gaat niet zomaar een kijker van euro 1000,- kopen om 'even uit te proberen'.

Wel is het interessant om naderhand nog eens te horen hoe de kijker er na ongeveer een jaar presteert, met name ten aanzien van de staat van de materialen (ongebruikelijke slijtage, afbrekende onderdelen, loszittende prisma's e.d.). Dit soort aspecten kom je in de meeste reviews niet tegen (het gaat vrijwel altijd om gloednieuwe exemplaren die getest worden), maar zijn wel belangrijk. Als een optisch zeer goede kijker van euro 1000,- het al na een jaar begeeft is het alsnog een miskoop geweest en kun je beter investeren in een kijker die wel lang mee gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Thijs Fijen

Goed lezen Rob, de kijker is een jaar geleden aangeschaft ;)
Thijs Fijen

Rob Koelman

Citaat van: Thijs Fijen op november 06, 2015, 12:24:52 PMGoed lezen Rob, de kijker is een jaar geleden aangeschaft ;)

:angel:


Vraag aan Corné:
Je zegt niets over slechte materialen/constructie/afbrekende of loszittende onderdelen (alleen kort iets over de draagband en het tasje: maar het tasje en de draagband ogen en voelen als plastic en goedkoop) Kan ik hieruit afleiden dat deze bij deze kijker goed of tenminste voldoende zijn?
Met vriendelijke groet, Rob

Corné Timmers

Hallo Rob,

dank voor de reactie. De kijker zelf oogt en voelt degelijk gebouwd; niet van dat chinees plastic. Mijn enige bedenkingen betreffen de stroefheid en slijtvastheid van het click-and-lock systeem van de dioptriecorrectie en de wat uitgeklede aanblik van de oogschelpen na het verwijderen van het bovenste rubberen ringetje om de kijker helemaal geschikt te maken voor kijken met bril. Na een jaar gebruik heb ik nog geen klachten.

Het tasje en de draagband - tasje plastic én te klein en draagband ook te kort - vind ik niet passen bij een topmodel van 1000 euro. Deze heb ik al weggegooid.

Hoop dat je vraag beantwoord is.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

In de bijlage nog een foto van de kijker met assecoires. Van een internetreview.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob