Hoofdmenu

2e jaars maar welke?

Gestart door tonrotterdam, november 03, 2015, 16:59:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

tonrotterdam

2e jaars maar welke.

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

m'n gevoel zegt geelpootmeeuw maar ik kan even zo snel geen foto vinden die dat bevestigd. Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

tonrotterdam

de donkere snavel zie ik niet bij 2e jaars zilvermeeuw  :huh:

mgieskens

Citaat van: caliprobola op november 03, 2015, 17:39:27 PM
Waarom geen pontische meeuw, Michiel?
Geen lange dunne "pontsnavel" en met duidelijke Gonyshoek.
Ook verdere verhoudingen en vorm van nek en kop is geen Pont postuur (te dik, rond en gedrongen).
Kun je je natuurlijk op verkijken, maar ik zie ook verder geen aanleiding waarom dit wel een Pont zou zijn.
Michèl Gieskens

mgieskens

Citaat van: tonrotterdam op november 03, 2015, 17:44:47 PM
de donkere snavel zie ik niet bij 2e jaars zilvermeeuw  :huh:
Zo donker is ie niet. Kijk maar eens goed naar de basis van de ondersnavel.
Michèl Gieskens

Vincent Hart

Citaat van: mgieskens op november 03, 2015, 17:47:21 PM
Ook verdere verhoudingen en vorm van nek en kop is geen Pont postuur (te dik, rond en gedrongen).
Kun je je natuurlijk op verkijken, maar ik zie ook verder geen aanleiding waarom dit wel een Pont zou zijn.
Met alle respect, maar de determinatie van meeuwen is wel iets ingewikkelder dan je hier doet vermoeden. De vragensteller lijkt me meer gebaat bij iemand die een gefundeerde uitspraak over de determinatie kan doen. Dus aan mij heeft Ton ook niks  ;)
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

tonrotterdam

Ik hoopte 2e jaars geelpoot mag ik vragen waarom dat niet zou kunnen?

mgieskens

Citaat van: Vincent Hart op november 03, 2015, 18:03:10 PM
Met alle respect, maar de determinatie van meeuwen is wel iets ingewikkelder dan je hier doet vermoeden. De vragensteller lijkt me meer gebaat bij iemand die een gefundeerde uitspraak over de determinatie kan doen. Dus aan mij heeft Ton ook niks  ;)
Mee eens!
Maar de vraag werd aan mij gesteld, dus geef ik in reactie ook mijn gedachten hierover.
Michèl Gieskens

frankmeer

Is dit niet dat bekende Geelpootbeest van het Afrikaanderplein waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb?  :P
Frank van der Meer

tonrotterdam

Vincent Hart

Citaat van: mgieskens op november 03, 2015, 18:08:28 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 03, 2015, 18:03:10 PM
Mee eens!
Maar de vraag werd aan mij gesteld, dus geef ik in reactie ook mijn gedachten hierover.
Jouw reactie 'Zilvermeeuw' uit de 2e post is geen antwoord op een direct aan jouw gestelde vraag. Je antwoord op Pieter inderdaad wel.
Groet, Vincent

caliprobola

Die link verwijst naar 2de cy geelpootmeeuw in januari en dus dieren die een tiental maand jonger zijn dan dit dier. Kopvorm, pootkleur, langerekt hangend uiterlijk en zelfs snavelvorm vind ik perfect passen binnen variatie van pontische meeuw. Ook patroon grote/middelste dekveren en tertials vind ik goed bij die soort passen. Wat me meest tegenzit voor die soort is ontbreken witte spiegel op buitenste handpen en eventueel de wat uitgesproken streping rond oog op de kop.

tonrotterdam

Ja ik plaatste die link in de hoop dat die site antwoord kon geven dus niet gelet op de maand januari
ik blijf het moeilijk vinden :rolleye:
nog een foto van deze vogel.

adriaens

Gezien de kopvorm, streping rond het oog en de korte, dikke poten neig ik eerder naar Geelpootmeeuw dan Pontische, maar het is een lastige.

tonrotterdam

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken. :blink:

theomuusse

allereerst denk ik eerder aan een 3e winter, gezien de adult-type armpennen en witte staart.
ten tweede denk ik dat de handpenrui nog niet klaar is, met iig p10 groeiend.
ten derde, ik denk ook aan micha vanwege de kop, snavel, jizz.
ten vierde, is dit een echte wilde vogel of een asielbeest van daar?
wazig beest zo met die grijze poten.

Theo

Rudy_Offereins

Een idiote combinatie van tweede generatie dekveren en tertials en een witte staart. Een derde winter echter zou toch grotere spiegels op de handpennen moeten hebben?
De ene keer kijken denk ik gelijk pont en de andere keer gelijk geelpoot. De kop is wat te diep voor Pont, de borst ook te vol en de snavel net te ferm, donker en zeker te stomp. Lichte vlekking kan voor beide maar spreekt eerder voor geelpoot. Met de grijze pootkleur kun je niet veel, maar lijkt eerder voor pont te kunnen (heeft vaker een onbestemde pootkleur). Vaag beest inderdaad.
Vriendelijk groet, Rudy

Rikstar

Maar wel een mooie vogel al zeg ik het zelf! :) Eerste ingeving van mij was trouwens Pont ook door de wat slanke indruk en hoog opstaande borst, en de bleke poten.
Maar er wijzen zeker ook kenmerken voor Geelpoot zoals boven beschreven.
Wie gaat de vogel ringen en kijken of we hem in komende jaren kunnen traceren/volgen?!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rudy_Offereins

Citaat van: Jacob Molenaar op november 05, 2015, 07:59:47 AM
Is tie weer: http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/110341861

Eerste gedachte wederom Geelpootmeeuw. Het lijkt een blekere en slankere versie van deze vogel (geheel links):
http://galerij.avifaunagroningen.nl/displayimage.php?pid=14134

Maar dan met een witte staart.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Merijn Loeve

Citaat van: frankmeer op november 03, 2015, 18:12:08 PM
Is dit niet dat bekende Geelpootbeest van het Afrikaanderplein waar ik nooit een goed gevoel bij gehad heb?  :P

Jazeker, bekende vogel van die plek waarover veel discussie is geweest, waaruit men toch meestal op Micha uitkwam

In vlucht vorige week:
http://waarneming.nl/waarneming/view/109824382?_popup=1

Open vleugels in september:
http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/105958593?_popup=1

Open vleugels eind juli:
http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/104817014?_popup=1

Citaat van: theomuusse op november 03, 2015, 19:38:57 PM
allereerst denk ik eerder aan een 3e winter, gezien de adult-type armpennen en witte staart.
ten tweede denk ik dat de handpenrui nog niet klaar is, met iig p10 groeiend.
ten derde, ik denk ook aan micha vanwege de kop, snavel, jizz.
ten vierde, is dit een echte wilde vogel of een asielbeest van daar?
wazig beest zo met die grijze poten.

Theo

Door de witte staart noemde ik hem ook een 3kj, maar voor de rest istie nog erg 2kj, misschien gewoon erg langzaam? Zoizo een voddenbaal met de nodige beperkingen, ik denk misschien door voedselkeus (net als broodsnavels etc) of afwijking dat de poten zwart blijven. Asielbeest zou kunnen Theo, maar zouden ze die niet ringen bij Karel Schot?
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

Merijn Loeve

Citaat van: tonrotterdam op november 03, 2015, 18:04:37 PM
Ik hoopte 2e jaars geelpoot mag ik vragen waarom dat niet zou kunnen?

Ik mis nog wel een waarneming van deze vogel op de site Ton?
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

tonrotterdam

Ja ik durfde het niet aan merijn fijn dat jij ook bevestigd dus toch geelpoot 2e jaars.

Vincent Hart

Je kunt je waarneming altijd invoeren als meeuw onbekend http://waarneming.nl/soort/view/20638, Ton.
Groet, Vincent

adriaens

't Is een derde kj ('derdejaars') inderdaad, gezien de adult-achtige binnenste handpennen:
http://ijsselmonde.waarneming.nl/foto/view/9431262

Merijn Loeve

Citaat van: adriaens op november 06, 2015, 18:13:53 PM
't Is een derde kj ('derdejaars') inderdaad, gezien de adult-achtige binnenste handpennen:
http://ijsselmonde.waarneming.nl/foto/view/9431262

Wat een ontzettend traag beest dan, zoizo willen die vleugels ook maar niet... Gelukkig staat ie bij het voeren vooraan.
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

tonrotterdam