Hoofdmenu

(geen) Viltganzerik

Gestart door argusoog, november 03, 2015, 14:12:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

argusoog

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/109860691onzeker Viltganzerik - Potentilla argentea gezien op 2015-11-02 Veldhoven
Foto's:

Toelichting:Ik denk 2 jaar geleden ingezaaid langs talud nieuw fietspad (niet op kaartje), nu verwilderd met ingezaaide en zelfstandig gevestigde soorten. Deze soort is zeker ingezaaid indertijd.
bij voorbaat dank,
Paul Janssen
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

argusoog

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 03, 2015, 15:56:41 PM
Waarom geen viltganzerik??


Ok, ik vind het dus wel de meest waarschijnlijke optie als ik het zo goed mogelijk uitsleutel, maar: ik heb niet goed gelet op de viltige beharing onderzijde blad (slechts op 1 foto misschien iets van zichtbaar) en ik zie geen witviltig 'waas' over stengel en bloeiwijze (de plant maakte op mij helemaal geen viltige indruk); de kroonbladeren zouden nauwelijks langer moeten zijn dan de kelk (bij de foto van de bloem zijn ze twee keer zo lang); er zouden 'meestal' vijf (en anders zeven?) deelblaadjes zijn (op 1 foto staan volgens mij slechts drie deelblaadjes); de bloeitijd is juni-juli (deze foto's zijn van gisteren, 2 november). Belangrijkste is denk ik dat ik de soort niet ken en dat al deze 'afwijkende' zaken misschien wel behoorlijk normaal zijn voor de kenner, maar voor mij dus (nog? :angel: ) niet...
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Willemien Troelstra

Ik denk ook Viltganzerik.
- Op de derde foto zie ik wel een bewaasde stengel
- De kroonbladeren zijn denk ik anderhalf keer de kelk, geen twee en ik vind het er wel normaal uitzien voor Viltganzerik
- Met het blaadje met drie deelblaadjes bedoel je denk ik de drieslippige steunblaadjes in de bloeiwijze; dat is geen gewoon blad. Op de laatste foto zie je allemaal blad met 5-7 deelblaadjes.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Zeker Willemien-en voor Paul wil ik er graag aan toevoegen dat je je lang niet voor 100% moet vastklampen aan de bloeitijd....
Veel soorten bloeien vaak nog een keertje in de loop van het jaar[ met o.a.bolgewassen en orchideeen uitgezonderd].
Groene groe[n]tjes.Rien.

argusoog

Ok, bedankt voor jullie toelichtingen. Deel van het probleem is bij mij -kom ik steeds vaker achter- dat ik de Heukels (en mijn leesbril en 'leeszin') niet bij me heb als ik op pad ga. En dan maak ik vaak, zeker bij nieuwe soorten, nét niet de juiste foto's om thuis met zekerheid te kunnen determineren, ook al heb ik een hoop foto's gemaakt. Ga ik aan werken!  :angel:  Ik pas de waarneming aan. Hartelijk dank voor de hulp!
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Rense Haveman

Als je zeker weet dat het ingezaaid is, en er staan meer niet-inheemse soorten, dan zou ik met Viltganzerik voorzichtig zijn. Het is een soort uit een lastig complex waarin verschillende soorten worden onderscheiden die sterk op elkaar lijken. Een del hiervan is apomictisch, een deel zelfbestuivers, en het kan zo maar zijn dat er iets ingezaaid is dat sterk op P. argentea lijkt, maar het net niet is....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Gelijk heb je Rense,maar in dit geval: ken jij soorten die erg sterk gelijken op 'argentea'?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 03, 2015, 22:54:40 PM
Gelijk heb je Rense,maar in dit geval: ken jij soorten die erg sterk gelijken op 'argentea'?

nee. maar ze zijn er wel....
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

In de Flora Helvetica staan de volgende soorten binnen het P. argentea-complex opgegeven: P. argentea, P. inclinata, P. heptaphylla, P. collina, P. alpicola, P. praecox & P. leucopolitana. Daarvan lijkt P. heptaphylla niet op P. argentea  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

argusoog

De soort is inmiddels goedgekeurd als Viltganzerik, maar ik zal nog een opmerking toevoegen naar deze verdere discussie (link was al bijgevoegd). Voor de duidelijkheid: van deze soort weet ik 100% zeker dat hij indertijd is ingezaaid.
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Rense Haveman

Citaat van: Datura op november 04, 2015, 11:30:39 AM
In de Flora Helvetica staan de volgende soorten binnen het P. argentea-complex opgegeven: P. argentea, P. inclinata, P. heptaphylla, P. collina, P. alpicola, P. praecox & P. leucopolitana. Daarvan lijkt P. heptaphylla niet op P. argentea  :)

kbedoelmaar....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Ik wilde er niet op reageren nadat ik ze had bekeken ....Als jullie vinden dat die écht te verwarren zijn met 'argentea' ...moet ik weer naar de dokter ....
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 04, 2015, 22:31:36 PM
Ik wilde er niet op reageren nadat ik ze had bekeken ....Als jullie vinden dat die écht te verwarren zijn met 'argentea' ...moet ik weer naar de dokter ....

Het wordt doorgaans een zeer lastige groep gevonden.....
Groet! Rense

havikskruiden!