geen idee ... soort centipede? in Spanje -> waarschijnlijk Lampyris iberica

Gestart door bartvanhoof, oktober 24, 2015, 20:45:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/109637177
Centipede unknown - Chilopoda indet. observed at 2015-10-24 Spain - Cantabria
Photos:






remarks:
Not the snail but the thing trying to get into it.
thanks in advance Bart van Hoof

Het leek alsof het beestje in het huisje van de slak wou kruipen, dacht eerst dat ik een rups aan het fotograferen was ... tot mijn stomme verbasing toen ik thuis de foto's wat beter bekeek ...

alvast dank,
bart.

gardensafari

#1
Keverlarve?
Google maar eens op Drilus, of op keverlarve slak, je vindt dan een fraai artikeltje over deze larven met foto's.
Kan helaas geen link opsturen, want zit achter de iPad en weet maar half hoe zo'n ding werkt...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Douwe van der Ploeg

Doet me wat aan Lampyridae denken, maar dat is puur een gok.
Douwe van der Ploeg

gardensafari

#3
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 24, 2015, 21:39:36 PM
Doet me wat aan Lampyridae denken, maar dat is puur een gok.

Zou ook kunnen want daar zitten ook slakkeneters tussen...
Maar ik ken die beestjes niet, had er alleen wel van gehoord.
Het beest op de foto lijkt qua kleurstelling wel op de door mij genoemde Drilus-soorten, maar hij mist de stekels van die soorten, dus misschien inderdaad een glimworm.
Leuk beest en leuke foto in ieder geval.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

bartvanhoof

Hallo Hans en Douwe,

Bedankt voor jullie input! Weer wat nieuws geleerd. :)  Kreeg ook een emailtje van Robin van der Heijden die voorstelde een lieveheersbeestje larve.

Heb zelf wat zitten zoeken op internet en is het misschien een larva Lampyris noctiluca? Ik vond wat foto's en een Wikipedia pagina (ahem) waar het beestje wel erg op dat van mijn foto lijkt ...
- Heeft een schildje boven het hoofd.
- heeft gele puntjes bij elk schildje van elk lichaamsegment.
- eet slakken.

tja, zal wat verder zoeken, ook op Observado.
De slak is trouwens een Cepaea nemoralis. :)

Tja, en dan staat deze forum topic ook onder de verkeerde heading ... moet naar Beetles buiten NL & Belgie denk ik dus.

Anyway, dank!
bart.

belle

Ja, ik denk ook Grote glimworm, Lampyris noctiluca. Ik zie ze hier ook regelmatig.

Bijvoorbeeld: http://observado.org/waarneming/view/61943821?_popup=1
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

bartvanhoof

Dank Tjitske, leuke foto's ... heb het op L. spec. gelaten, kan misschien L. noctiluca, L. iberica or L. raymondi zijn ... tenminste, als ik de foto's op internet bekijk. Ik zie niet zo snel hoe ik tussen die soorten kan differencieren ... tja, sommige hebben een wit/gele driehoekje op het schild bij het hoofd, aan de voorkant, die die van mij (nog die van jou) lijkt te hebben.

Ik heb geen boeken etc. om verder uit te zoeken. :)


belle

Citaat van: bartvanhoof op oktober 25, 2015, 10:07:54 AM
Dank Tjitske, leuke foto's ... heb het op L. spec. gelaten, kan misschien L. noctiluca, L. iberica or L. raymondi zijn ... tenminste, als ik de foto's op internet bekijk. Ik zie niet zo snel hoe ik tussen die soorten kan differencieren ... tja, sommige hebben een wit/gele driehoekje op het schild bij het hoofd, aan de voorkant, die die van mij (nog die van jou) lijkt te hebben.

Ik heb geen boeken etc. om verder uit te zoeken. :)

Lijkt me een verstandige keus, misschien komt er nog iemand die het zeker weet.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

bartvanhoof

In mijn zoektochten op indernet kwam ik deze PDF tegen ...

http://www.heteropterus.org/pdf/10/Heteropterus_Rev_Entomol_10%281%29_87-90.pdf

Daar staat in (op pg. 88) dat (ik weet niet hoe goed jullie spaans is) dat L. noctiluca waarschijnlijk niet in Spanje nog Portugal voorkomt ("En vista del material estudiado, creemos que L. noctiluca no se encuentra en la Península Ibérica.")
Ik weet niet of dit inmiddels al algemeen geacepteerd is, maar ik zet de waarnemning dus op L. iberica "uncertain".

Groeten,
bart.

Rayan Majoor

Ik, als niet-kenner dacht ook al gelijk aan een glimworm, maar wist niet eens dat er meerdere soorten bestonden. In ieder geval wat het ´in het huisje kruipen´ betreft: glimworm-larven eten slakken (en ja, ook levende slakken) zo uit hun huisje op dus als je iets later keek was het waarschijnlijk alleen nog een halfdode of dode slak met de larve erin.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl