Hoofdmenu

spin?

Gestart door patricia, november 01, 2005, 22:51:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

patricia

Kan iemand mij vertellen wat dit voor spin is? Hij liep over het randje van mijn balkon. Hij is rood/oranje ongeveer 4 cm groot en het leek net of hij een kruis op zijn rug heeft. Sommige zeggen dat het een viervlekwielspin is of een sinaasappelspin maar van de laatste heb ik nog geen foto's van kunnen vinden. Helaas kan mijn foto ook niet geplaatst worden. Op een 1 of andere manier doet ie het niet.

Dragonfly

Heb je al geprobeerd je foto in een bijlage te posten? Klik op Reageren, typ een bericht en vlak boven de knop OK staat Bijlagen. Het bestand hiervoor mag niet groter zijn dan 100kb (misschien is dat het probleem?).

Succes!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

patricia

Hopelijk staat mijn foto er nu wel op

Corryabbink

Ze lijkt wel veel op de Viervlekwielspin. Die kan variëren in kleur van groen tot steenrood. Deze kleur heb ik nog nooit gezien meestal zijn ze geel/groenig.

Corry. :o  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

robin

groeten robin kraaij

boogey55

Citeerhttp://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2670
ze lijken we laardig op elkaar he :D
Vind ik niet. Poten hebbn andere kleurtekening en de witte vlekken lijken ook niet. Maar ja... ik heb er geen verstand van.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Bekijk deze maar eens:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=20078

De witte vlekken op de zijkanten zijn van de raadselspin iets verbleekt maar overigens is ze gelijk van tekening, poten enz.

Ik zou haar gewoon Viervlekwielwebspin noemen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik heb nog nooit een Viervlekwielwebspin gezien zonder die grote witte vlekken. Tevens is het een echte soort van heideachtige terreinen met een heel bol achterlijf. Zou het geen vreemde kleurvariant van een Kruisspin kunnen zijn?

Corryabbink

Hoi Han,

Als je goed kijkt zitten ze er wel !  Misschien te lang in de zon gelegen op het balkon.

:lol:  :D  :wacko:
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#9
CiteerMisschien te lang in de zon gelegen op het balkon.
Ik heb helemaal geen balkon :(
Nee, ik kan me (vooralsnog) niet voorstellen dat dit een Viervlekwielwebspin is. Vnl. door de vorm van het achterlijf.

Corryabbink

Die spin liep op het balkon!  :lol:  

Ik weet ook niet hoe die daar kwam en wat die daar deed maar mogelijk is ze aan de kleding meegekomen. Er lopen bij ons op het erf allerhande dieren die met me meegekomen zijn.

De spin lijkt wel op deze

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=20078


Ze had alleen iets zonnebrandolie op moeten doen!

:hehe:  :hehe:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik heb de Spinnengids van Michael J. Roberts er eens op nageslagen en Kruisspinnen zijn er in heel veel kleuren, van geel tot zwart. Bijna altijd wel is het kenmerkende kruis aanwezig. Bij bovenstaande ook vaag te zien.
Ik vond nog een plaatje van een oranje Kruisspin:
http://www.terra.es/personal/sara2111/araqua.htm

Corryabbink

Ook niet veel overeenkomsten. Hebben we geen spinnoloog ?

Ik geef het op.

B)  :ph34r:  :ph34r:
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

patricia

Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties maar snappen jullie nou waarom ik er niet uit kom haha.
Ik woon in een dorp in zuid-holland op de eerste verdieping van een laagbouw complex dus misschien is die spin vanuit een boom(die staat naast mijn balkon) op de rand van mijn balkon gekomen. Hij/zij zat eerst onder het randje en rende heel snel over de rand. Vandaar dat ik niet een betere foto heb dan deze. Mijn eerste reactie zegt ook dat het een viervlekwielspin is maar heeft er iemand een foto van een sinaasappelspin want die kan ik nergens vinden.

Julian

Citeerheeft er iemand een foto van een sinaasappelspin want die kan ik nergens vinden.
http://images.google.nl/images?hl=nl&rls=G..._nl&sa=N&tab=wi

Groetjes,
Julian Overweg

Robert Heemskerk

#15
4 cm is wel erg groot hoor! :wacko:
Ik zou ook gaan voor de Kruisspin, deze kunnen ook variëren in kleur en patroon en de vorm van het achterlichaam doet me meer denken aan een Kruisspin.
Op de foto zie ik ook een typische horizontale gleuf op het achterlichaam, dat is typerend voor een Kruisspinachtige. Weet iemand of een  viervlekwielwebspin of oranje wielwebspin dit kenmerk ook heeft?

Ik denk dat het een jonge spin is, die zijn vaak nog niet typisch getekend maar wat valer zoals deze nu is.

groet, Robert Heemskerk  

patricia

Citeer! :wacko:
Ik zou ook gaan voor de Kruisspin, deze kunnen ook variëren in kleur en patroon en de vorm van het achterlichaam doet me meer denken aan een Kruisspin.
Op de foto zie ik ook een typische horizontale gleuf op het achterlichaam, dat is typerend voor een Kruisspinachtige. Weet iemand of een  viervlekwielwebspin of oranje wielwebspin dit kenmerk ook heeft?

Ik denk dat het een jonge spin is, die zijn vaak nog niet typisch getekend maar wat valer zoals deze nu is.

groet, Robert Heemskerk

Hij was echt 4 cm groot! ik weet het erg groot maar ik kan er niks anders van maken. Daarom vroeg ik me ook af wat het voor een spin was. Ik had hem eigenlijk in een potje moeten doen maar hij liep zo snel en ik was net op tijd om mijn camera erbij te pakken

groetjes patries

Corryabbink

Hallo Patricia,

Jullie hebben allemaal gelijk het is geen Viervlekwielwebspin die hebben toch een andere vorm en tekening. Ik denk dat je met Kruisspin goed zit.

;) Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"