Soort salamander

Gestart door gerritverhellen, augustus 27, 2007, 18:46:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerritverhellen

Deze blinde soort salamander werd gevonden in een grot in Slovenië, dit zou een zeldzame en beschermde soort zijn, weet iemand er meer over?
Groetjes,
Gerrit

Snaky

Deze salamanders worden maar nauwelijks gevonden, ze leven alleen diep in de grotten op een beperkte locatie. Zijn naam is olm. Hij is geloof ik ook zeer zeldzaam.
Phil Wilmer

gerritverhellen

De foto werd mij toegezonden door iemand die op reis in Slovenië een begeleide grottentocht ondernomen heeft, het beestje zou na het nemen van foto's teruggeplaatst zijn. De gids gaf er naam 'human fish aan'.
Groetjes,
Gerrit

Bobby

Is inderdaad een olm, Proteus anguinus. Erg aparte dieren.

coendeurloo

Beste Gerrit, dat is ontzettend interessant, zou jij dit alsjeblieft ook op het forum van www.caudata.nl willen plaatsen?

gerritverhellen

Oke, ik zoek nog even uit waar de precieze vindplaats was want ik weet alleen dat het in Slovenië was. Ik pols ook nog naar eventuele verdere info bij de fotograaf.

Groetjes,

Gerrit
Groetjes,
Gerrit

tekenaar

#6
"Human fish" (menselijke vis) is de letterlijke vertaling van de Sloveense naam. Internationaal wordt "olm" meer gebruikt. Het blijft me verbazen hoeveel gidsen in Slovenie deze (toch wel erg verstoringsgevoelige) dieren laten oppakken voor de foto. Kennelijk vinden gidsen dat ze heer en meester zijn in de grot (ver weg van de authoriteiten). Ik denk dat wij als natuurliefhebbers een taak hebben om de gidsen hierop aan te spreken. Olmen zijn van dichtbij te fotograferen in het vivarium in Postojna (in een aquarium) en in de Postojna grot (in een kunstmatig poeltje).

p.s. ik heb een ontheffing aangevraagd voor hanteren van amfibieen in Slovenie (voor verspreidingsonderzoek en milieu-effectenrapportages). Ik kreeg vervolgens een ontheffing waar uitdrukkelijk op staat dat deze geldig is voor alle soorten behalve de olm. Formeel is de soort zeer strict beschermd en de grotten-gidsen hebben zeker geen ontheffing voor het verstoren/hanteren van deze soort. De Postojna-grot dieren schijnen illegaal in gevangenschap te zitten, de universiteit heeft een ontheffing en waarschijnlijk het vivarium ook.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

J&L

Hoi,

En nu maar hopen dat die Sloveense gids dit leest!!!!
:P