Sierlijke Heidelibel

Gestart door Goyatlah, oktober 23, 2015, 12:32:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

De diskussie over de naam van Sympetrum depressiusculum is ongeveer net zo oud als de vondst van het beest in de Weerribben. Voor 2013 kwam het beest zeer zeldzaam in Nederland voor (2 of 3 larvenhuidjes meen ik). In 2013 vonden we (een groep uit diverse landen) het beest  midden in het riet.
Sindsdien zijn de aantallen minstens ver drie dubbeld per jaar. Omdat deze naamgeving niet meer houdbaar is, en er vanuit brabant (Frank) de alternatieve naam Sierlijke Heidelibel is voorgesteld, pas ik me daarbij aan, en benoem vanaf vandag alle S depri als Sierlijke Heidelibel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Blijf ik hem gewoon Sympetrum depressiusculum noemen ;) .


De naam Kempense heidelibel is inderdaad erg onhandig en Sierlijke past wel aardig inderdaad.
Zo'n naamswijziging heeft echter alleen kans van slagen als hij ook overgenomen wordt in veldgidsen enzo.
Meerdere namen die naast elkaar gebruikt worden zijn natuurlijk erg onhandig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

Volgens mij heb ik in Nederland 68 soorten sierlijke libellen gezien, waarvan 7 sierlijke soorten heidelibel. Ik zou er geeneen de sierlijkste kunnen noemen. Plat zijn ze wel en plat = depressi.
Maar goed, Marcel en Frank zijn mordicus tegen naamsveranderingen, dus in de veldgids gaan ze geen andere namen invoeren...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Dat is natuurlijk de beste oplossing. Maar ook de sci namen zijn soms weird... Helderblauwe glazenmakers die ineens groen zijn, en anders om?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Weia, wie is Frank (toch niet dezelfde die de naam Sierlijke in 2013 voorstelde? want dan is er toch iets heel vreemds aan de hand. En Marcel? Is dat Marcel Hospers? heb ik onlangs nog in de Weerribben over de naamgeving gehad.

Waar heb je het over? ???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Btw wie koopt er nog een veldgids. KD is de norm, en dan bij voorkeur een engelse KD.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Frank Bos en Marcel Wasscher uiteraard.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronaldschroder

Gestippelde heidelibel?

Nederlandse naamgeving is uiteraard ter zake minder systematisch dan wetenschappelijke.

Neem nu het eenvoudige lantaarntje. Elegante grasjuffer klinkt toch veel beter?

Groetjes,
Ronald

(KD (1e druk) + Bos (5e, voor de plaatjes) + de atlas)

grunsven

Ik vind lantaarntje de lading een stuk beter dekken dan elegante grasjuffer.
I. elegans is niet eleganter dan I.pumilio, eigenlijk minder elegant, en ze hebben allebei geen bijzondere relatie met gras.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hiskodevries

We kunnen wel 1 ding leren, benoem nooit een soort naar de lokatie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Weia

'Grasjuffer' is dacht ik zomaar een naam omdat ze destijds eigenlijk geen naam wisten te verzinnen. Iemand zei: 'ik vind ze vooral in het gras', en ziedaar. Klein lantaarntje was wel duidelijker geweest.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Martin Borsboom

#11
Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2015, 16:29:55 PM
We kunnen wel 1 ding leren, benoem nooit een soort naar de lokatie
Het is een stom onaangepast kieskeurig beest, en er zijn zoveel vraagtekens waar dat beestje zich nu precies lekker voelt om voor nageslacht te kunnen zorgen. In NL kennelijk dus vrijwel geen goede plekken. Er zitten  ( zaten ) er wat in de Kempen en sinds een paar jaar in Overijssel . Echt mooi om te zien, maar de vraag is of de soort aldaar over een paar jaar nog zit. Ik zou dit een poosje afwachten.
Groet, Martin

Marcel_Wasscher

#12
Een Nederlandse naam dient volgens mij in de eerste plaats stabiel te zijn. Was Waaierstaartrietzanger nu echt zo ontzettend fout dat die vervangen moest worden door Graszanger? Artikelen en boeken moeten wat mij betreft in de lengte der dagen te lezen zijn en stabiliteit van namen helpt daarbij. De aanleiding dat we in 1982 een lijst van Nederlandse libellennamen samenstelden, was dat de heer Kabos boeken over libellen uit het Duits vertaalde en hij soms in één boek twee verschillende Nederlandse namen zette. Dus hebben we toen een voorstel rondgestuurd naar de leden van de NLO (de directe voorloper van de NVL) en met vijf mensen de huidige Nederlandse namen vastgesteld (en Frank Bos was daar nog lang niet bij).
Dan nu: ook wetenschappelijke namen zijn net als Nederlandse namen niet altijd 100% juist. Voorbeelden te over: Sympetrum pedemontanum blijkt niet alleen aan de voet van bergen (='pedemontanum') voor te komen, maar ook bijvoorbeeld in het laagland; van Coenagrion puella vliegen niet alleen meisjes (='puella'), maar ook jongens rond.
Dus dat de naam Kempense heidelibel (geïnspireerd is op de naam Kempense waterranonkel) niet 100% dekkend is, moet je die naam nu gelijk veranderen? Moet je Noordse glazenmaker dan ook direct gaan vervangen nu de soort tweemaal bij Oisterwijk is gevangen ...? Moeten Kanaaljuffer, Plasrombout, Beekrombout vervangen worden als ze ook wel eens in een andere biotoop worden gevangen?
Groet,
Marcel


Stefan v. Schaik

Gewoon lekker zo laten is mijn mening. Iedere libellenliefhebber weet over welke soort het gaat wanneer de Kempense wordt genoemd. De beestjes hebben ooit hun naam gekregen omdat ze bijvoorbeeld op een bepaalde locatie zijn gevonden. Wanneer ze zich dan verspreiden en in aantal afnemen op de oudere locaties vind ik het juist leuk dat je aan de naam nog kunt zien waar ze ooit zijn gevonden. Maar dat is natuurlijk hoe ik erover denk.
Stefan van Schaik

Martin Borsboom

#14
Citaat van: Stefan v. Schaik op oktober 25, 2015, 10:06:03 AM
Gewoon lekker zo laten is mijn mening. Iedere libellenliefhebber weet over welke soort het gaat wanneer de Kempense wordt genoemd.

Mee eens. Ook met bijdrage en bijhorende vraagtekens van Marcel Wasscher in dit topic. Ik ben ook voor stabiliteit. We hebben 101 meningen over naamgeving:  'heidelbellen' die gewoon in de grote stad vliegen of groene glazenmakers die blauw zijn, blauwe glazenmakers die groen zijn, grasjuffers die in het riet zitten, paardenbijters die geen paarden bijten....  We hebben allemaal gelijk of ongelijk. Nederlandse namen  zijn niet altijd handig gekozen, ze leiden soms tot verwarring bij leken, maar zorgelijk is dit niet denk ik.
Groet, Martin

Goyatlah

#15
Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2015, 16:29:55 PM
We kunnen wel 1 ding leren, benoem nooit een soort naar de lokatie

Ongetwijfeld de meest zinnige opmerking in deze diskussie. Zuidelijke bronlibel is in de balkan en italie een noordelijke soort, maar alleen in nederland zuidelijk (omdat er een paar in Belgie zitten.) 6 van de 7 Europese Bronlibellen (en voor een groot deel nr.7 ook) zijn zuidelijk.
Kempen is een zeer beperkte lokatie waar het beest lijkt uit te sterven. In de nieuwe populatie, die volgens mijn eigen onderzoek in 2011 is onstaan, en waarvan ik er sinds 2013 ieder jaar zeker een verdrievoudiging per jaar heb gezien (dit jaar bv. in minder dan een uur samen met Antoine 125 geteld (sorrie, ik doe niets meer met Oh, er zaten er zeker duizend, wordt niet meer gebruikt), dat had ik vorig jaar niet in een dag, en 2 jaar geleden niet in het seizoen. Maar de populatie is sterk groeiend, en de voorgestelde naam heeft niets met locatie te maken. Overigens zijn er de laatste paar jaar 10-tallen insectensoorten van naam veranderd. Oftewel ik hoor maar dit, maar dat, maar zus en maar zo. Maar nooit de echte redenen (bv. dat mensen een beest een stomme naam hebben gegeven, en daar niet voor uit willen komen) (Moriaantje voor een libel die ik nog nooit in Europa gezien heb, waarom moet zo'n beest een Nederlandse naam hebben, en waarom moet die dan ook nog in 2 of 3 jaar veranderd worden vanwege racisme? Racisme is bij de meeste libellen mensen niet echt veel voorkomend, maar misschien bij de bedenkers van namen als moriaantje of negertje wat meer? Niet mijn probleem.

Zo lang houd ik het op Sierlijke Heidelibel (Sympetrum depressiusculum (Selys 1841))
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: Marcel_Wasscher op oktober 25, 2015, 08:07:20 AM
Dus dat de naam Kempense heidelibel (geïnspireerd is op de naam Kempense waterranonkel) niet 100% dekkend is, moet je die naam nu gelijk veranderen? Moet je Noordse glazenmaker dan ook direct gaan vervangen nu de soort tweemaal bij Oisterwijk is gevangen ...? Moeten Kanaaljuffer, Plasrombout, Beekrombout vervangen worden als ze ook wel eens in een andere biotoop worden gevangen?
Groet,
Marcel
Moi Marcel, Groene Glazenmaker heet toch ook niet Krabbescheerglazenmaker? En daar is een duidelijk verband. Ik heb geen idee hoe de Kempense Waterranonkel er uitziet, maar Sierlijke Heidelibellen hebben niets met oppervlakte planten als waterranonkels. Plasrombout en Beekrombout zitten nog steeds in Nederland in bepaalde habitats, en dat lijkt eerder sterker te worden dan minder sterk. Noordse Glazenmaker is een ander verhaal maar de andere noordelijke soorten komen in nederland niet voor (geldt trouwens ook voor de bronlibellen). En Kanaaljuffer ken ik niet goed uit Nederland.
Mijn verhaal gaat over een soort waar ik onderhand wat kennis van heb opgebouwd. Dit geldt wellicht iets minder voor sommige van mijn commentatoren.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's