(Nieuw voor ameland, Tello!) Grote clausilia - Alinda biplicata biplicata?

Gestart door Theo M Kiewiet, oktober 22, 2015, 19:36:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109584038
onzeker Grote clausilia - Alinda biplicata biplicata gezien op 2015-10-22 Ameland - Nesserduinen
Foto's:




1½cm lang
bij voorbaat dank Theo Kiewiet

(na de foto-bijvangst 5 erbij gevonden, lijkt me wel zeker de grote)
Met vr groet, Theo.

Tello Neckheim

Geweldig toch, dat als je blijft kijken toch steeds weer verassingen vind. Leuk hoor, misschien wel nieuw voor alle waddeneilanden. Determinatie klopt.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Theo M Kiewiet

dank Tello, wel nieuw voor De Wadden wat betreft waarneming.nl dan.
De lijsten van de andere eilanden ken ik helaas niet, jij wellicht?
(3e waarneming van de 3 noordelijke provincies alhier) 
Met vr groet, Theo.

Tello Neckheim

Tessel heeft drie ingevoerde clausilia soorten maar op de andere Waddeneilanden zijn niet eerder Clausilia's aangetroffen. Maar Sylvia weet er het meeste van.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Theo M Kiewiet

#4
Citaat van: Tello Neckheim op oktober 25, 2015, 22:27:58 PM
Tessel heeft drie ingevoerde clausilia soorten maar op de andere Waddeneilanden zijn niet eerder Clausilia's aangetroffen. Maar Sylvia weet er het meeste van.

Aha, dankjewel Tello voor het checken, dan mag dit de 1e van de Friese Wadden heten. ;)

Gister heb ik het duinvalleibos nog eens doorgezocht, de populatie Clausilia is aanzienlijk overal vond ik exemplaren op de geschiktste plekjes, totaal rond de 20 exemplaren gezien. De aantallen (dode) segrijnslakken waren zeer hoog, naast Kelderglansslakken vond ik ook Gewone tuinslak en Grofgeribde grasslak.
Op een gegeven ogenblik ben ik er gestopt, het mooie micro-milieu niet verder verstoren daar. (ook leuke ascomyceten ontdekt trouwens. :angel: )

De (na)zomer van volgend jaar ga ik de ontbrekende 20 soorten van Sylvia proberen te vinden met m'n appelmoeszeef. :)
Misschien dat ik dan ook nog eens op iets nieuws stuit, wie weet?
En Gyraulus laevis onbreekt nog! B)
Met vr groet, Theo.

Tello Neckheim

Veel succes, tot nu toe heb je veel gevonden en ontdekt. Via monsters van de strooisellaag kun je ook kleine soorten landslakken verzamelen zoals Dwergpuntje Punctum pygmeum, of misschien wel het Duintolletje. Of andere Vertigo soorten en Dwergslakjes?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Theo M Kiewiet

Citaat van: Tello Neckheim op oktober 26, 2015, 23:37:15 PM
Veel succes, tot nu toe heb je veel gevonden en ontdekt. Via monsters van de strooisellaag kun je ook kleine soorten landslakken verzamelen zoals Dwergpuntje Punctum pygmeum, of misschien wel het Duintolletje. Of andere Vertigo soorten en Dwergslakjes?
Een emmer met gezeefde bosgrond uit het Hollumerbos staat klaar voor de winteravonden, Tello.  :blink:
Volgens Rykel De Bruyne had hij daar leuke soorten gevonden (niet van de lijst van Sylvia).
De maritieme soorten gaan ook goed nu 'we' het strand monitoren voor St Anemoon.
Daar heb ik nog een kg fijn gruis van liggen, met een traliehoorntjesoort wellicht nieuw voor Ameland.
Rykel gaat die in december bekijken; de weekdierengroep is erg leuk, vooral omdat jij en Rykel zoveel deskundige hulp bieden voor een leek als ik. Dank!  :right:
Met vr groet, Theo.

KoenVerhoogt

Allereerst een super leuke vondst!

En zou ik dit topic even mogen kapen om een andere vraag te stellen?
Het lijkt mij ook super leuk om me wat meer te focussen op het kleinere grut van de weekdieren, en als ik dit lees kun je dus het beste bosgrond/strooisellaag door een zeef halen om ze eruit te pikken? En zoja, wat is een goede maasgrootte?

En nog een ander klein vraagje over de maritieme beestjes. Ik hoor en lees veel over 'gruis' wat van het strand verzameld wordt, maar ligt dit overal? Want tot nu toe heb ik eigenlijk alleen gruis gevonden bij de haven van Ameland (wat tegen viel qua soorten) maar voor de rest nergens anders. Zijn er speciale plekken waar dit voorkomt, of kijk ik gewoon niet goed?

Alvast bedankt
Koen
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Tello Neckheim

Theo,
Goed hoor dat je strooisel zeeft, dan vind je echt wel alle aanwezige soorten kleine slakjes.


Koen,
Als je strooisel wil onderzoeken kun je het beste hier en daar op geschikte plekken (afhankelijk van het weer en het seizoen) plukjes strooisel en/of mos en/of bladeren verzamelen en dat zeven door een zeef met maaswijdte van 5 mm. De grote soorten als tuinslak, heesterslak en segrijnslak vind je toch wel op het oog. Ook de Gras- en Duinslakken zijn vaak goed op het oog te vinden en zijn ip ook geen strooiselsoorten. Onder de zeef kun je een gewone schone vuilniszak leggen. Het gezeefde materiaal neem je dan mee en droog je thuis op kranten voor de kachel. Let op als je meerdere monsters neemt dat je het goed documenteert door op de plastic zak de plaats datum en eventueel coördinaten te schrijven. Een papiertje in de zak doen is afhankelijk van het strooisel link omdat het kan oplossen door vocht of opgegeten worden door eventuele levende slakjes in de zak. Als het strooisel goed droog is dan zeef je het met een zeef met maaswijdte 1 cm (horregaas). Ideaal zou zijn als je dat materiaal dan weer zeeft met een zeef van een halve mm. Dan haal je het zand eruit. Dat laagje zeefsel is interessant voor de Nauwe korfslak, Dwergslakken en dwergpuntjes. Ik heb zelf een zeef gemaakt van een aluminium anti vetspatten ding, wat je op je pan kan leggen. Te koop bij blokker. Het handvat eraf geknipt en vervolgesn in een ronde plastic afwasbak gekit met siliconen maar natuurlijk eerst de bodem eruit gesneden. Als je een afwasbak kan vinden die wat dieper is heb je meteen een mooie set, dat in elkaar past.
Voor mariene soorten geldt dat je het gruis goed droogt, eventueel eerst spoelt in zoet water om zoutkristallisatie te voorkomen en dan ook zeeft, je kunt dezelfde maten nemen maar echte gruisonderzoekers gebruiken meerdere maaswijdten, dat kun je beter aan Rykel vragen. Hij weet ook wel waar je het beste gruis kunt verzamelen op Ameland. Rykel heeft een schelpengids over Ameland geschreven en daar staat het allemaal in. 
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

KoenVerhoogt

hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord! Ik ga ermee aan de slag!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Theo M Kiewiet

#10
Citaat van: KoenVerhoogt op oktober 29, 2015, 08:35:09 AM
hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord! Ik ga ermee aan de slag!

Hoi Koen, ben jij regelmatig op Ameland?

Geschikte gruisplekken op het strand vind je afwisselend met laag water waar geultjes een bocht maken, vaak ook wel op plekken waar de Amerikaanse zwaardschede's bij elkaar liggen. Dat is niet altijd geschikt, erg afhankelijk van de windrichting van de afgelopen dagen/weken. bij Buren waren voorheen soortenrijke gruisplekken, maar die liggen nu helaas onder een nieuwe suppletielaag, doch nieuwe ronde: nieuwe kansen! :D als je op Ameland bent, kunnen we wel eens afspreken, googel mijn naam maar van vind je wel een telefoonnummer. :D
Met vr groet, Theo.

KoenVerhoogt

Bedankt voor het aanbod, maar ik ben maar zelden op Ameland, maar ik zal het onthouden ;)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url