2 gaasvliegen

Gestart door Iolaire, augustus 27, 2007, 10:22:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Beste forummers,

Topic al eerder bij vliegen (diptera) voorgelegd, maar ik werd daar terecht gewezen op 't feit dat gaasvliegen géén vliegen zijn... vandaar nu nogmaals hier.

Deze 2 gaasvlieg(achtig)en zijn respectievelijk in juni en in juli dit jaar gefotografeerd (en niet al te best, moet ik zeggen).  

Iemand enig idee welke het zijn en of het één en dezelfde soort is of niet....

Bvd.

Vriendelijke groet,
Willem

Foto 1


Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Date Lutterop

Zeker dezelfde soort, want de foto's zijn identiek. Verder niet vanaf foto te determineren.

Groet,

Date

Groet,

Date


Arp

#2
De tweede foto van het originele topic staat hieronder. Misschien ben ik wat in de war, maar bij gaasvlieg denk ik altijd aan de bruin/groene gaasvlieg en dat zijn deze dacht ik niet - vandaar dat ik het op "één of andere haft" had gehouden (nou ja, twee dan).


Plaatje was op mijn beeldscherm wat donker. Heb er even aan gedraaid ...
misschien zelfs wel iets richting mierenleeuw of kameelhals ofzo ... moet die beesten ook nog eens beter bekijken, maar kom ze zo weinig tegen  :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Iolaire

Oeps! foutje bedankt!  :rolleyes:  :whistle:
De foto's (Pudding4brains, bedankt voor het plaatsen van de 2e foto!!!) zijn niet van hetzelfde moment. Er zit ruim een maand tussen, als ik me goed herinner.
Wel waren beide beestjes ongeveer van dezelfde grootte, en dat was vrij klein (kleiner dan bijv. de meeste groene gaasvliegen die ik regelmatiger tegenkom).

Ik ga zelf nog maar eens dieper graven. Bedantk voor de moeite, beide.

Vr. gr.

Willem
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Ik ben nog eens gaan zoeken op da internet. Na uren zoeken kwam ik een gelijkende foto tegen:

Hemerobiidae

Ik vermoed derhalve dat de 2 iig Hemerobiidae sp. zijn.

Groet,
Willem

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Date Lutterop

Zou heel best kunnen. Maar nogmaals, vanaf foto blijft het giswerk. Als je je er echt in wilt verdiepen is het misschien zinvol om het volgende boekwerkje aan te schaffen:

Plant, C.W. 1997. A key to the adults of British lacewings and their allies.

Onder meer te verkrijgen bij www.vermandel.com.

Groet,

Date

Groet,

Date


gardensafari

Ik word hier niet vrolijker van. In de originele posting zie ik opeens twee maal dezelfde foto  :blink:

Het beestje op de foto in de post van vriend Pudding heeft nog het meest weg van een Micromus variegatus.
Het beestje op de foto's van Willem zal, gelet op de typische plek van de twee donkere vlekjes waarschijnlijk Hemerobius lutescens zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Iolaire

:lol:  :lol:
Ik werd er zelf ook ff minder vrolijk van!

Wel erg blij met gedane suggesties.

De determinatietabel bleek ik zelf in huis te hebben (Dâh!), maar toch bedankt voor te tip.

Micromus variegatus is inderdaad goed mogelijk.
Hemerobius lutescens idem (voor de 1e foto('s) dan)  :D

Ben inmiddels tabel an 't bekijken. Moet ik uit kunnen komen.

Resultaat nog doorgeven?

Nogmaals bedankt allemaal!

Willem
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Er zijn veel soorten niet-groene gaasvliegen, als je er niet in thuis bent kun je een foto-determinatie beter niet doorgeven, omdat je geen zekerheid hebt.
Zelfs met de genoemde tabel, een binoc en dode dieren blijf ik twijfelen. Meestal is de twijfel weg als het alternatief voorbijkomt, maar met alleen een foto en geen kennis van de groep zou ik het houden op Hemerobiidae onbekend. En zelfs die familie ... ???  
De beste manier is foto maken en beest meenemen voor onder de binoc. Dan weet je zeker wat er op de foto staat. Als je er zelf niet uit komt kan een deskundige het voor je doen.

En ik heb het al eens eerder opgeschreven: na een jaar moet je je beginners-collectie nog een keer helemaal doornemen. Je schrikt je rot, pardon, je staat versteld van de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt.

Enne ... laat je hierdoor niet afschrikken. Gaasvliegen zijn prachtige diertjes. Gewoon volhouden.

Jacomijn Prinsen

Iolaire

Hoi Jacomijn,

Bedankt voor je reactie en mooie woorden.

Net de tabel doorgenomen en daar kom ik idd niet heel veel verder mee. Wél kom ik vrij zeker tot hemerobiidae. Voor beiden. Daar houd ik het voorlopig maar op.
Ik zal proberen zo min mogelijk gaasvliegfoto's ter determinatie door te geven. Al zitten er aardig wat verschillende soorten bij mij in de tuin.

Enne, ik laat me geenszins afschrikken, hoor! Het triggert juist iets bij me... Voor mij is de zoektocht vooral leuk. En dat houdt niet op bij een paar gaasvliegjes. Ik blijf me verbazen over de diversiteit van de vele klasses, orden en families. Ongelovelijk mooi eigenlijk!

Vriendelijke groet,
Willem
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens