Steppe of grauwe?

Gestart door Oscar Balm, oktober 21, 2015, 09:40:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oscar Balm

Iemand die hier over mee wil denken

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109520714
onzeker Steppekiekendief - Circus macrourus gezien op 2015-10-17 Schiermonnikoog - Westerstrand
Foto's:
















Toelichting:
op basis van foto 5 en de onderste foto, waarop lichte vleugelpunten en de 'boemerang' te zien zijn, heb ik er een onzekere step van gemaakt

Oscar
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

frankneijts

#1
Ik zou d'r een Blauwe van maken ...
(Zie ook deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190860.msg1877508#msg1877508 post 116 t/m 118)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Behalve dat ik hier alles behalve 5 vingers in zie.. P10 is wel erg kort. Heb hier al eerder naar gekeken, maar een 100% Blauwe lijkt me dit niet te zijn.
Thijs Fijen

frankneijts

#3
Koptekening, ontbreken lichte halsband en idem donkere boa allemaal niet kloppend voor Steppe, wel voor Blauwe evenals zwaar getekende onderzijde (en vleugelonderzijde); P6 is in mijn optiek veel te lang voor Grauwe of Steppe: bij deze soorten is p10 (buitenste handpen) ca. even lang als p6 en bij deze vogel duidelijk (veel) korter.
En om nou bij elke twijfelachtige ringtail met 'hybride' aan te komen gaat me toch wat ver .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Fred Visscher

Citaat van: frankneijts op oktober 21, 2015, 13:22:12 PM
Koptekening, ontbreken lichte halsband en idem donkere boa allemaal niet kloppend voor Steppe, wel voor Blauwe evenals zwaar getekende onderzijde (en vleugelonderzijde); P6 is in mijn optiek veel te lang voor Grauwe of Steppe: bij deze soorten is p10 (buitenste handpen) ca. even lang als p6 en bij deze vogel duidelijk (veel) korter.
En om nou bij elke twijfelachtige ringtail met 'hybride' aan te komen gaat me toch wat ver .... 8)
Prima Blauwe idd, doet me denken aan deze; http://waarneming.nl/waarneming/view/71437090?_popup=1
Gr Fred

Oscar Balm

Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

adriaens

Dit is toch echt een Steppekiekendief hoor - adult (of 2kj) vrouwtje.
Voor een Blauwe is die p6 te kort; op deze foto bijvoorbeeld zie je dat deze handpen nauwelijks voorbij P5 projecteert.
Bij een adult (of 2kj) Blauwe zouden de armpennen overigens bleker zijn, met lichte baan tot tegen het lichaam,
en zijn de handpennen gelijkmatiger gebandeerd. Bij deze vogel is de donkere bandering duidelijk dik op de binnenste handpennen,
maar opvallend dunner op de buitenste, zoals heel vaak het geval bij Steppekiek.
Er is overigens wel een lichte halsband aanwezig (zichtbaar op http://waarneming.nl/foto/view/9702007) en de koptekening is nog vrij normaal voor een adult vrouwtje Steppe.

frankneijts

Peter, de voorbeeldfoto die je aanhaalt als waarop P6 nauwelijks langer is dan P5 is nogal onduidelijk. Zeker als je m vergelijkt met andere foto's (zoals de laatste) waarop P6 duidelijk langer is dan P5?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

#8
Niet akkoord. Op alle foto's steekt p6 nauwelijks voorbij p5 en vormt ook nergens een '4de vinger' zoals dat bij Blauwe het geval zou moeten zijn.

Edit:
Eventjes een (weliswaar juveniele) Blauwe ernaast gezet (in bijlage), met aanduiding van p6 - dat discussieert wellicht makkelijker.

frankneijts

Da's grappig Peter, ik had hetzelfde gedaan maar er ook nog een Steppe naast gezet:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

En, conclusie...?

Merk op dat bij Blauwe Kiek p6 vrijwel zo lang is als p9.

frankneijts

Citaat van: adriaens op oktober 21, 2015, 20:23:47 PM
En, conclusie...?

Merk op dat bij Blauwe Kiek p6 vrijwel zo lang is als p9.

Op mijn compo lijkt het verschil tussen p7 en p6 bij de 2 linkse vogels (resp. een Blauwe en de vogel van Oscar) beslist kleiner dan bij de rechtse vogel, een Steppe die door de waarnemer o.a. op basis van de handpenformule zelfs eventjes voor Blauwe werd aangezien. O.a. het verschil tussen p7 en p6 'bepaalt' in zekere zin het aantal duidelijke vingers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

Hoi Frank,
het "vinger-effect" komt niet alleen door de lengte van de veer maar ook doordat de veer een versmalling heeft.
Simpel gezegd: bij Blauwe Kiek (ook de vogel links in je compositie) kun je tussen p6 en 7 de lucht zien, in een V-vormige insnijding.
Dat is op geen enkele foto van de vogel van Schiermonnikoog het geval.

Op je compositie staan die Blauwe en Steppekiek mooi in zijaanzicht terwijl de bewuste vogel iets van de camera wegvliegt.
Daarom nog eens dezelfde compositie in bijlage, met een andere foto in het midden.
Er is toch een behoorlijk lengteverschil tussen p6 en 7 hoor, en 6 lijkt ook een stuk breder/stomper.

frankneijts

Dit is duidelijker Peter al blijft het toch lastig om het allemaal ook goed te beoordelen, bedankt dus maar weer... (De foto die je bijvoegt in de compo is trouwens ook nog wat duidelijker wat betreft de tekening op de armpennen (al of niet zichtbaarheid lichte banen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RvanBemmelen

Geen idee of iemand dit nog leest na twee maanden. Op 2 oktober had ik ook een 2kj vrouw Steppekiek op Schier, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/109167832

Gezien de extreme zeldzaamheid van dit kleed in NL leek het me sterk dat de vogel die door oa Oscar, Wouter en Martijn is gefotografeerd een ander exemplaar is dan op 2 oktober, maar toch vermoed ik dit nu op grond van wat vergelijkingen van foto's. Zo is de bandering op de handpennen veel sterker aangezet bij de vogel van 17-19 okt en lijkt het koppatroon wat anders (egaler bij de vogel van 2 okt). Ook het aantal nieuwe en oude armpennen lijkt nét anders te zijn. Ben benieuwd of anderen hier ook nog naar hebben gekeken en of die deze mening delen...

frankneijts

Citaat van: RvanBemmelen op december 24, 2015, 23:45:32 PM
Geen idee of iemand dit nog leest na twee maanden. Op 2 oktober had ik ook een 2kj vrouw Steppekiek op Schier, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/109167832

Gezien de extreme zeldzaamheid van dit kleed in NL leek het me sterk dat de vogel die door oa Oscar, Wouter en Martijn is gefotografeerd een ander exemplaar is dan op 2 oktober, maar toch vermoed ik dit nu op grond van wat vergelijkingen van foto's. Zo is de bandering op de handpennen veel sterker aangezet bij de vogel van 17-19 okt en lijkt het koppatroon wat anders (egaler bij de vogel van 2 okt). Ook het aantal nieuwe en oude armpennen lijkt nét anders te zijn. Ben benieuwd of anderen hier ook nog naar hebben gekeken en of die deze mening delen...

Goed gezien Rob, zie de bijlage waarin ik beide vogels onder elkaar heb gezet. De foto's bevestigen jouw opmerkingen betreffende bandering handpennen en kop(hals)-patroon.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: RvanBemmelen op december 24, 2015, 23:45:32 PM

Gezien de extreme zeldzaamheid van dit kleed in NL ...
Nou ben ik het op zich wel eens dat dit kleed behoorlijk zeldzaam is, maar (mede) gezien de enorme toename van het aantal Steppekieken in NL verbaast het me toch niet heel erg. Immers doordat er steeds meer Steppekieken worden gezien, wordt ook de kennis daarvan groter. Het zou me niks verbazen dat er voorheen ook al enkele "onbekend geklede" Steppekieken langs (verbouwerdeerde) Nederlandse vogelaars zijn gevlogen. Als je al ziet hoeveel hoofdbrekens een dergelijk kleed op de foto veroorzaakt, kunnen dergelijke vogels in het veld heel makkelijk afgedaan worden als Blauwe.
Steven Wytema