Hoofdmenu

russula's

Gestart door rieja, augustus 26, 2007, 13:27:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

niet helemaal gelukt. Dit is denk ik de gele russula?????

groet,
Ria luttikhold

Leon Olsthoorn

als je 30 seconde wacht kun je met "add reply" nog een bericht en foto toevoegen in hetzelfde topic. En heb je ook foto's van de onderkant?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

rieja

Citeerals je 30 seconde wacht kun je met "add reply" nog een bericht en foto toevoegen in hetzelfde topic. En heb je ook foto's van de onderkant?
Add reply....oké. Zegt me niks, maar zal het niet meer vergeten. Voor een eventueel volgende keer. Ben al lang blij dat ik mee kan doen op het forum!!
Eumme, Onderkant? Neen, kon ik niet bij komen. Is wel nodig hé, bij Russula's?
Omdat er vanaf geknabbeld is dacht ik dat in ieder geval al te zien is dat het een plaatjespaddestoel is. Toch?

Groet,
Ria.


han.endt

Stond vast onder een berk?

rieja

CiteerStond vast onder een berk?
Ja, een bosje met veel berken en veel omgewaaide takken en bomen van berken en andere loofbomen.

han.endt

Gele Berkenrussula.

Arno van Stipdonk

Hallo Ria, welkom op het forum. :duim:

Han,
Kan het niet ook een Geelwitte russula zijn welke bij allerlei loof- en naaldbomen voorkomt?  

rieja

CiteerHallo Ria, welkom op het forum. :duim:

Han,
Kan het niet ook een Geelwitte russula zijn welke bij allerlei loof- en naaldbomen voorkomt?
Hallo Arno,

Als ik alles lees, ben ik écht een leek. Moet je boven staan en gewoon vragen dus..
Leuk dat je me welkom heet.
Dank je wel.

Ria.

Ismael

Om deze tijd vindt je veel geelwitte russula's. De geelwitte onderscheid zich door de iets scherpe smaak ten opzichte van de gele berken die mild is. Bij smaak dus een stukje proeven en weer uitspugen. Niet dat deze soorten giftig zijn maar goed het is altijd verstandig.
Groeten Ismaël Wind

rieja

Hallo Ismael,

is het enige dan, om van deze twee juist te demermineren, proeven? Ja hé? Ik heb daarnet natuurlijk meteen in het soortenoverzicht gekeken en zie zelf meer gelijkenis inderdaad met de geel witte Russula. Bijna een zelfde foto. Daar kijk ik dan naar.
Daar zal ik het ook bij laten. Visueel matchen( vergelijken). En door jullie weten en kennis en ervaringen kan ik mooi mee leren.

Groet,
Ria.

han.endt

CiteerHan,
Kan het niet ook een Geelwitte russula zijn welke bij allerlei loof- en naaldbomen voorkomt?
Ik heb heel wat Geel-witte Russula's (komt bij mij massaal voor) en Gele Berkenrussula's gezien. En zo op het oog. Vrij helder gekleurde hoed, spierwitte steel deed mij dit meteen aan de laatste denken, vandaar mijn vraag of hij onder berken stond. Maar inderdaad voor volledige zekerheid is proeven toch wel noodzakelijk.

Ismael

CiteerVrij helder gekleurde hoed
Dat is inderdaad vaak zo. De geelwitte heeft vaak een olijf(groenige) tint in de hoed. Een ander kenmerk is een sporee maken, de gele berken heeft een gele en de geelwitte een witte sporee.

Een sporee maken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spore_afdruk
Groeten Ismaël Wind