Hoofdmenu

Rare vogel

Gestart door Wouter, november 01, 2005, 17:47:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter

Ik zag vanmiddag een leeuwerikachtige vogel ( net zo groot, bruin) met een korte staart, overvliegen over mijn huis in Alphen a/d Rijn.  De vleugelslag was heel snel (veel sneller dan veldleeuwerik), en hij maakte een nogal gek geluid, een soort hoog piepje : pssgk    Het had wel wat weg van een graspieper.

Ik had geen verrekijker bij me, maar de kenmerken die ik gezien heb, zijn wel erg goed gezien.
Heeft iemand een idee wat ik gezien heb?
GRoeten Wouter

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Wouter

Nee, zeker geen koperwiek. Over het algemeen ken ik de kenmerken en vluchtroepjes van alle algemene ( en ook wat zeldzamere ) goed. Koperwieken, zanglijsters en veldleeuwerikken zie ik dagelijks overvliegen. De vogel die ik vanmiddag heb zien overvliegen, vond ik erg vreemd overkomen.

Groeten Wouter

RWester

Waarom vreemd overkomen? Je zegt leeuwerikachtig, maar geen Koperwiek, hoog piepje enz. Maar wat vond je er dan vreemd aan? Ik vind het toch klinken als Koperwiek, dus waarom nu níet?

Hier is denk ik niets meer mee te doen, laat maar los.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Wouter

Ik vond het vreemd overkomen, vooral door het gekke geluid dat ik nog nooit gehoord heb. Een aantal vluchtgeluidjes ken ik nog niet (bijvoorbeeld boomleeuwerik), dus ik dacht, misschien past dit geluidje wel op zo'n soort. Blijkbaar is dit dus niet zo, en zal ik wel nooit weten wat ik gezien heb.
Toch bedankt,
Wouter

Johan op den Dries

of was het misschien een pestvogel?
Johan op den Dries
Sneek

RWester

Johan,

Volgens mij klinkt een Graspieper niet echt als een Pestvogel

Wat mij betreft einde discussie

Met vriendelijke groet

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Johan op den Dries

CiteerVolgens mij klinkt een Graspieper niet echt als een Pestvogel
Maar het formaat klopt wel ongeveer. Daar ging het me eigenlijk om. En geluiden beschrijven is ontzettend lastig.

Je kapt dit onderwerp trouwens wel heel snel af. Jij weet het niet dus kan het topic wel dicht. Dat snap ik niet helemaal.....

Johan
Johan op den Dries
Sneek

RWester

Hoi Johan,

Ik bedoel alleen maar aan te geven dat er niets van te maken is. Voor míj is het einde discussie. Met foto of meer kenmerken erbij oké, maar dit is veel te summier. Ik snap wel dat een topic niet klaar hoeft te zijn, maar hoe lang wil je namen gaan opnoemen, als Wouter zelf het ook niet precieser weet cq. meer weet te vertellen?

Er zijn meer vogels met grootte Spreeuw, Leeuwerik enz. Een Veldleeuwerik maakt ook een soort geluid dat Wouter omschreef, naast het bekende trekroepje.

Er is voor mij niets verder van te maken en ik heb vaker zelf met dit soort waarnemingen te maken gehad en heb ze los moeten laten omdat er gewoon niets van te maken is (onlangs bij het Ringselven een pieper/gorsachtige (gaan we al), met strakke, niet al te diepe golvende vlucht, en explosief kort geluid. Naluisteren leverde alleen iets op in de hoek van Mongoolse Pieper, maar ja, de vogel golfde iets in z'n vlucht) Tsja.....

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Johan op den Dries

OKé ik snap het. Maar mijn bedoeling was dat de waarnemer wat verder kijkt dan alleen een leeuwerik of lijsterachtige. Maar je hebt wel gelijk dat er erg summiere informatie is gegeven.

CiteerEr is voor mij niets verder van te maken en ik heb vaker zelf met dit soort waarnemingen te maken gehad en heb ze los moeten laten omdat er gewoon niets van te maken is (onlangs bij het Ringselven een pieper/gorsachtige (gaan we al), met strakke, niet al te diepe golvende vlucht, en explosief kort geluid. Naluisteren leverde alleen iets op in de hoek van Mongoolse Pieper, maar ja, de vogel golfde iets in z'n vlucht) Tsja.
Dit houdt onze hobby toch spannend  :D en je leert er elke dag iets van.

Johan op den Dries
Sneek

Dnl

Wat een spetterende discussie, maar om nog even terug te komen op de vreemde vogel, volgens mij is Wouter er een beetje van geschrokken, maar misschien kan ik hem blij maken met een heuse Appelvink. Wellicht zijn de doorzichtige vleugels niet opgevallen door het licht, maar wat kleur, postuur, groote, snelle vleugelslag en roep betreft zou het nog niet eens zo slecht uitkomen...   suggesties?
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


laatvlieger


Kijk anders hier nog even:

http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=2056

Daar hebben we links verzameld, er staan ook links naar sites over vluchtroepjes van trekvogels.. Misschien een tip voor als je weer wat over hoort vliegen?

Er is ook een goede cd van de DBA "out of the blue" heet ie geloof ik.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Citeeren roep betreft zou het nog niet eens zo slecht uitkomen...   suggesties?
Ik hoor bijna dagelijks appelvinken en het enige wat ik dan hoor is ptik en sie. Niet lijkend op bovengenoemde geluid. Hebben appelvinken nog een aparte trekroep?

Gr.
Han.

Dnl

CiteerHebben appelvinken nog een aparte trekroep

Jazeker, alleen weet ik niet of het een echt trekroepje is, maar tijdens het trektellen kun je regelamtig dit geluidje horen, het heeft iest weg van een koperwiek, maar korter en veller, ik zou haast zeggen, dat het karakter van de 'zang' er in is terug te vinden. Misschien is het geluidje wel te vinden op een website met vogelgeluiden.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


boogey55

Citeerof was het misschien een pestvogel?
Voor een pestvogel lijkt het me wat vroeg, maar dat een vogel vroeg is gebeurt dit jaat wel vaker.
Opvallend aan de vlucht van de pestvogel is dat die lijkt op de vlucht van de spreeuw.
Groet, Pim Frijling
Wolvega