Hoofdmenu

Vangen

Gestart door Gert Veurink, augustus 26, 2007, 22:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

CiteerDaarnaast moet je voor een goede foto redelijk dichtbij komen,
Ik ben het voor een groot deel met Antoine eens. Fotografie is zeker niet zaligmakend voor determinatie. Voor echt mooie foto's (zoals bovenstaande juffer) moet je inderdaad vaak lang achter een libel aanrennen en er dichtbij komen.
Maar heb je een goede foto nodig om tot een sluitende determinatie te komen? Als ik met libellen bezig ben, maak ik vaak eerst snel een foto om te zorgen dat ik hem in ieder geval kan determineren, en dat kan vaak best op een redelijke afstand zijn, dus zonder de libel te storen. Ok, hij moet uiteraard wel blijven zitten...

Verder denk ik wel dat er een ontwikkeling in zit. 100 jaar geleden vogelde iedereen met een geweer. "Oh, ik weet niet wat dat voor vogel is, PANG, oh, die was erg zeldzaam...." Tegenwoordig gaat het er toch wat subtieler aan toe. Ik denk dat we met libellen (en andere insecten) nu ook bezig met diezelfde ontwikkeling zijn. 25 jaar geleden ving iedereen, over 25 jaar misschien bijna niemand meer.

Imperator

Citeer[

Verder denk ik wel dat er een ontwikkeling in zit. 100 jaar geleden vogelde iedereen met een geweer. "Oh, ik weet niet wat dat voor vogel is, PANG, oh, die was erg zeldzaam...." Tegenwoordig gaat het er toch wat subtieler aan toe. Ik denk dat we met libellen (en andere insecten) nu ook bezig met diezelfde ontwikkeling zijn. 25 jaar geleden ving iedereen, over 25 jaar misschien bijna niemand meer.
Citeer

wat dit betreft vind ik insecten niet echt met vogels te vergelijken. Er zijn een heleboel insecten die niet zonder binoc op naam te brengen zijn. En dan zitten ze wel meestal aan een speld...

Maar weer terug naar de libellen:

toen ik met libellen begon ving ik best veel. Je leert als je zo een beestje van dichtbij bekijkt met de tabel ernaast, veel beter hoe je moet kijken naar de verschillende "ónderdelen". Wat libellen betreft vang ik nu eigenlijk (bijna) nooit meer wat, of het moet zijn tijdens een excursie om anderen dingen de libel goed te kunnen laten bekijken.
Als je er zorgvuldig mee omgaat, kan het best, vind ik. In de KNNV gids staat ook precies vermeld hoe je een gevangen libel moet hanteren.  
vriendelijke groet,

Trees

Goyatlah

Hier is nog een puntje: determineren is een kwestie van Interpretatie van lichaamskenmerken. Dat is iets wat je moet leren: een Steenrode lijkt geen snor te hebben als je recht van voren kijkt bv.
Met een foto kun je de determinatie eerst zelf doen, en daarna laten checken. Maar wie checkt de Tangpantser van de onervaren vanger? En als onervaren vanger ook nog met een fototoestel gaan haspelen? Heb zelf altijd beide handen nodig om te fotograferen, laat staan dat ik een beest in mn handen heb, wordt dan niets.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

#33
Citeer
toen ik met libellen begon ving ik best veel. Je leert als je zo een beestje van dichtbij bekijkt met de tabel ernaast, veel beter hoe je moet kijken naar de verschillende "ónderdelen". Wat libellen betreft vang ik nu eigenlijk (bijna) nooit meer wat, of het moet zijn tijdens een excursie om anderen dingen de libel goed te kunnen laten bekijken.
Als je er zorgvuldig mee omgaat, kan het best, vind ik. In de KNNV gids staat ook precies vermeld hoe je een gevangen libel moet hanteren.
Dit verhaal sluit aardig aan op wat ik bedoel. Ik vang bijna uitsluitend heidelibellen om snel een beeld te krijgen van wat er vliegt, op een inventarisatieronde. Fotograferen houd ik mij amper mee bezig, dit doe ik eigenlijk alleen als er iets braaf poseert in mijn eigen tuin.
Tijdens excursies vang ik ook libellen, niet omdat ik de soort niet herken, maar om belangstellenden de dieren van dichtbij te kunnen laten zien. Andere optie is roepen: "Kijk, daar vliegt een Paardenbijter!" Maar dat zegt de doorsnee deelnemer niets. Mensen die mee gaan op een excursie, weten vaak helemaal niets van libellen, vaak moet je uitleggen dat ze niet bijten of steken.
Wat tijdens zo'n excursie leuk is om te doen, is  een Grote keizer vangen en die op hun hand (of lip) zetten, om de weerhaakjes van de pootjes te laten voelen. De meeste mensen gaan dan toch heel anders naar die (enge) beestjes kijken als dat ze daar voor deden. En dat vind ik dan weer een positief aspect van het "vangen".
Nog even een edit: Er is bij mij nog nooit een libel gesneuveld door het vangen. Kijk eens bij een gemiddelde nachtvlinderexcursie, wat daar zo al (onbedoeld) wordt dood getrapt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

b.achterkamp

CiteerIk denk dat we met libellen (en andere insecten) nu ook bezig met diezelfde ontwikkeling zijn. 25 jaar geleden ving iedereen, over 25 jaar misschien bijna niemand meer.
Als er een ontwikkeling gaande is, betekent dat nog niet dat die ontwikkeling noodzakelijk is of dat het eindstation van die ontwikkeling ons ideaal moet zijn.
Ikzelf vang weinig maar loop wel meestal met een net paraat in m'n oksel geklemd voor je-weet-maar-nooit. Ecologisch gezien is vangen  (en overigens, ook verzamelen) geen enkel probleem, mogelijk uitgezonderd bij vrouwtjes van echt zeldzame soorten (kaliber bronlibel). Bart

JohnvR

Er is in de discussie onderscheid gemaakt tussen diverse soorten motivaties voor vangen, een breed pallet met als uitersten wetenschappelijk onderzoek en persoonlijk belang. Er is ook (en ook al eerder) gediscussieerd over vangfoto's op waarneming.nl. Het is denk ik mogelijk vangfoto's die gemaakt zijn uit persoonlijk belang (bijv. twitchen) te weren uit het foto-overzicht.

Antonie Blom

CiteerMet een foto kun je de determinatie eerst zelf doen, en daarna laten checken. Maar wie checkt de Tangpantser van de onervaren vanger? En als onervaren vanger ook nog met een fototoestel gaan haspelen? Heb zelf altijd beide handen nodig om te fotograferen, laat staan dat ik een beest in mn handen heb, wordt dan niets.
Het is goed mogelijk om met slechts één hand een foto te maken, je moet dan wel even gaan zitten en de lend op je knie laten liggen (zo doe ik het gewoonlijk met eerder genoemde combinatie en een externe flitser). Een beetje oefening daarin en dat zal dan ook geen probleem meer zijn. Zonder flitser lukt het me trouwens ook om mijn camera met één hand te gebruiken (dan zit ik toch ook al op meer dan een kilogram).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Hathor

Citeer
Mooi voor de discussie. Maar behalve dat 'de vangers' elkaar steunen, heb ik nog niet één overtuigend argument gehoord dat vóór vangen pleit. De vraag waarom is voor mij nog altijd onbeantwoord. Ik snap dat je zoveel mogelijk wilt zien en dat je geen schade moet toebrengen, maar wat is de meerwaarde van vangen boven gewoon rustig benaderen en een foto maken? of met een verrekijker constateren wat je ziet. Hoezo hangt dat van de situatie af?

Van 18 mensen die samen door de plateaux heenbaggeren wordt ik ook niet vrolijk overigens.
afgelopen week heb ik ook weer een libel gevangen, omdat ik er niet achter kwam wat het nou was. Ze danste heen en weer, en ik kon ze niet in beeld krijgen met verrekijker laat staan met met camera. Toch was ze op een moment heel dichtbij, toen besloot ik tot vangst.
Ik kon mijn ogen iet geloven een smaragdlibel zo laat in seizoen .. dat dacht ik toen ze vloog. Maar nu weet ik een metaalglanslibel, nu zal ik de volgende keer niet hoeven vangen omdat ik weet wat ik moet zien... kan verwachten.
Bovendien zit ik heel vaak met een tijd die dringt ik tel libellen maar heb ook2 kids die weer op tijd opgehaald moeten worden, als ik dan wacht tot ze gaat zitten... op een plek die ik kan zien. Nee.
Tja ik ben niet voor vangen in het algemeen. Toch kan het doel dienen. Ten eerste zelf erachter komen (als er niemand anders in de buurt is). Wat je ziet.
Daarnaast geef ik voor Natuurmonumenten excursies, en juist dan vang ik er een stuk of 2: een heidelibel en een  juffer. Om te laten zien hoe ze er van dichtbij uitzien. Ik vertel er ook bij dat vangen niet standaard is en ik het leiver niet doe. Ik laat het ook niet aan anderen over en vertel waarom. Maar in het geval van excursie vind ik het juist heel goed middel om mensen te laten zien wat een juffer is en wat een libel. Mensen leren ervan om ze van dichtbij te zien en ervaren wat een libel nu eigenlijk echt is.


Hele zeldzame soorten tja.... in eerste instantie kijken of je het met cameras kunt aantonen, zo neit dan toch vangen. En dan alleen volwassen exemplaren die alleen zijn.

Door een gebied struinen om erachteraan te lopen. Ik denk dat ze hier op de Kampina heide er niet gelukkig mee zijn. Er zitten nog meer kleien beestjes die je onder je voeten kunt vertrappen. Rupsen van gentiaanblauwtje... bijvoorbeeld. Maar ook net uitgeslopen libellen die nog niet zo snel wegkunnen.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

margriet

ik kom nu net even om de hoek kijken, en heb het topic helemaal gelezen...pfoe...

ik merk dat er hier gesproken wordt tussen experts en iets minder experts, maar er volgens mij vergeten wordt dat er ook beginners zijn die misschien niet reageren, meer wel lezen en kijken. dit gebeurt uiteraard ook met de topics en waarnemingen waarbij foto's zitten van beesten in de hand.

ik kan me best vinden in het vangen voor een determinatie, maar was in de veronderstelling dat je toch een vergunning nodig hebt om te mogen vangen in veel natuurgebieden?? ik vind het eigenlijk jammer dat er niet meer gericht wordt gepraat richting mensen die er wat minder verstand van hebben, ik kan me namelijk voorstellen dat zij ideeën krijgen van foto's met beesten in de hand en misschien zelf gaan experimenteren?

zelf heb ik geleerd hoe je een libelle of juffer in de hand houdt door iemand die inventariseert (altijd met vergunning!) maar door zijn ongelofelijke kennis en zeer bewonderingswaardige kennis van de "jizz" ben ik ontzettend terughoudend geworden met een net, ik heb hem eigenlijk nooit bij  B)  en ik hoop dat andere beginners ook dat besef hebben, vaak hoef je een libel niet te vangen voor determinatie als je weet waar je door de verrekijker naar moet kijken..

hoop hiermee te laten merken dat het ook gaat hoe je de kennis en werkwijze overbrengt aan de nieuwe generatie, kan me best voorstellen dat vroeger alle liefhebbers (weleens) vingen, maar ook het aantal liefhebbers groeit dus misschien is het verstandig om het percentage vangsten te beperken?
groetjes,

Margriet

huysse

Citeer
"Helaas is er opnieuw een negatieve discussie ontstaan over de invloed van het vangen en/ of twitchen van onze geliefde libellules"

Vreemd dat het onderwerp vangen zo negatief benaderd wordt in een libellennieuwsbrief!
Men zou juist moeten stimuleren dat iedereen er over nadenkt waar hij/zij mee bezig is en of het vangen van al die geliefden nodig is en zoja, wanneer.



groet,
Marijke



Rinie van Reenen

Nog even een stom klein vraagje, naar aanleiding van het artikel uit het wetboek (ik meen gepost door Marijke): er wordt daar gezegd dat 'vangen' verboden is. Echter, betreft dit niet het 'wegvangen' (dus vangen en dan meenemen) in plaats van het vangen zoals daar hier over gesproken wordt (dus alleen determineren/fotograferen en weer terugzetten)?
Groet, Rinie van Reenen

Antonie Blom

Het betreft beide, echter betreft het uitsluitend beschermde soorten (welke al eerder genoemd zijn), dus de andere soorten mag je vangen (zover ik het heb begrepen).
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

dmsoes

"Helaas is er opnieuw een negatieve discussie ontstaan over de invloed van het vangen en/ of twitchen van onze geliefde libellules"

Een behoorlijk terechte reactie aangezien dit de zoveelste (zucht) discussie is. Binnen de NVL is die discussie al lang tot zijn recht gekomen in een gedragscode. Staat geloof ik ook op de website. Al bekeken?? Maar goed, er zullen wel weer moraalridders zijn die deze gedragscode dieronterend vinden.

Groeten,

Menno

huysse

Citeer, dus de andere soorten mag je vangen (zover ik het heb begrepen).
Ik weet niet of dat zo maar kan.
Andere artikelen in de wet zouden hierop misschien van toepassing kunnen zijn.

groet,
Marijke

theomuusse

Citeer"Helaas is er opnieuw een negatieve discussie ontstaan over de invloed van het vangen en/ of twitchen van onze geliefde libellules"

Een behoorlijk terechte reactie aangezien dit de zoveelste (zucht) discussie is. Binnen de NVL is die discussie al lang tot zijn recht gekomen in een gedragscode. Staat geloof ik ook op de website. Al bekeken?? Maar goed, er zullen wel weer moraalridders zijn die deze gedragscode dieronterend vinden.

Groeten,

Menno
Tsja, we lezen niets over de positieve kanten van vangen dus ik dacht kom, laat ik het een negatieve discussie noemen.
Nee, ik bedoel ermee dat de discussie op deze manier niet leidt naar een positieve oplossing en inderdaad de zoveelste confrontatie is tussen voor  en tegenstanders.
Maar eigenlijk wilde ik zeggen dat het in NL echt nog wel meevalt. 16 miljoen mensen op dat kleine stukje aarde = ook een quote, daar heb je toch altijd meningen in die anders zijn.
So what.

Zolang vangen ook betekent vrijlaten zitten we niet meer op het niveau vangen is meenemen voor in de prikkast, of om te laten uitsluipen elders.

Volgens mij blijft 99,99% van de waarnemingen van libellen leven na de waarneming, of hij gevangen is of niet. Dat lijkt me een topscore!
Die laatste 0,01 % komt door de Grote Keizerlibellen die dankbaar alle uitgeslopen Bruinrode Heidelibellen bij de kladden pakken die door een wandelaar of natuurliefhebber worden opgestoten uit de vegetatie.

Theo

huysse

CiteerBinnen de NVL is die discussie al lang tot zijn recht gekomen in een gedragscode. Staat geloof ik ook op de website. Al bekeken??
Beste Menno,

Heb je hem zelf al gelezen?
Dan had je kunnen zien dat het nog maar een concept is waarin een hoop vragen nog beantwoord moeten worden. Er wordt ook verzocht om met opmerkingen te komen om tot een defintieve versie te komen.
Onder andere de volgende opmerkingen staan er al bij vermeld:
Principe: Levende libellen mogen alleen gevangen gehouden worden met goede redenen.
OPMERKING 1: Is vangen om te determineren een goede reden om een libel te vangen?
OPMERKING 2: Wanneer is het nog wel aanvaardbaar om een libel te vangen om te determineren en wanneer
niet?
OPMERKING 3: Richtlijn 1.1: Wat verstaat men onder verzamelen? Ook vangen om te determineren?
OPMERKING 4: Richtlijn 1.1: Wat wordt verstaan onder supervisie? Wie bepaald of iemand kundig is?
(Het verzamelen van levend materiaal moet gebeuren onder supervisie van ervaren mensen.)

Zo te zien is binnen de NVL de discussie ook nog niet tot zijn recht gekomen.

Als argument om te vangen wordt genoemd:
Bijvoorbeeld, als kinderen totaal niet toegestaan is om te
verzamelen, zouden ze minder gauw zich bezig kunnen gaan houden met libellen en daarmee geen zorgen
ontwikkelen om hun behoud;


Het Friese eierraap-argument!

groet,
Marijke




theomuusse

Misschien is waarneming.nl op dit moment wel het beste platform om zo een gedragscode te ontwikkelen en om het concept aan te scherpen tot serieus en definitief.
Het wordt dagelijks bezocht, er zijn veel mensen te vinden en alle anderen kijken mee maar zeggen niets.

Van mij mag een discussie als deze best tot het bot worden uitgemolken op dit forum maar dan is het de bedoeling ergens uit te komen.
Een serieuze gedragscode die voorgelegd wordt op de jaarvergadering komende maart bijvoorbeeld.

Ik vraag me altijd af wie er nou moet worden overtuigd om zich te gedragen als het gaat om een liefhebberij of hobby.
Ik graaf toch echt mijn eigen graf als ik een Bronlibellen-bronbeek verziek.

Theo

JohnvR

CiteerMisschien is waarneming.nl op dit moment wel het beste platform om zo een gedragscode te ontwikkelen
Goed punt. Op de laatste NVL werd niet echt door veel mensen bijgedragen aan de discussie. De discussie was overigens sterk gekant tegen vangen.

Overigens is het denk ik wel goed onderscheid te maken tussen de NVL, waarneming.nl (het waarnemingen gedeelte) en het forum van waarneming.nl (het discussie / determinatie gedeelte). Ook is er onderscheid tussen gedrag en het tonen van foto's. Bij de NVL gaat het om een code over hoe we ons gedragen in het veld. In dit topic lopen de discussies over het tonen van foto's en het gedrag in het veld door elkaar.

MC

Beste mensen,

Ik denk dat de NVL en waarneming.nl incl forum niet verward moeten worden. Er zijn een aantal mensen hier op dit forum actief, die zich wellicht ook laten horen op de libellenstudiedag in maart, maar een hele hoop ook niet.
Ik was er ook, afgelopen maart, en mijn indruk was inderdaad dat de gedragscode als het om vangen gaat absoluut geen punt van discussie was. Voor de meerderheid van de aanwezigen, waarvan een groot deel overigens zijn hobby zeer serieus neemt, is vangen volstrekt normaal. Het punt van discussie was verzamelen, een heel andere discussie die ik niet van plan ben op dit forum te voeren.

Maar goed, dat er aan de gedragscode gewerkt wordt lijkt mij prima. Kijkt er inderdaad tenminste nog iemand naar, want na maart heb ik er ook niks meer van gehoord.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Hathor

Vangen om te verzamelen .. en dan? Daar heb jij (ik spreek niemand aan maar in algemeen de verzamelaar) zelf niks aan binnen korste keren is het beestje bruin.
NEE!!!!!!!

Probeer eerst met camera /verrekijker en met wat extra tijd er achter t ekomen welke het is, als dat niet lukt dan is vangen om te determineren (met vergunning) voor mij  geen probleem; Uiteraard met de nodige voorzichtigheid altijd bij de vleugels (geen jonge exemplaren en geen parende).
JA

Vangen om educatieve doeleinden dus bijv. 'onze kinderen' enthousiast maken voor natuur in het algemeen en libellen in het bijzonder Begrip bijbrengen voor dieren maar ook watermilieu etc
JA!!!!

Leg altijd uit wat je doet (vange libellen geen vlinders oid) en WAAROM! als mensen langslopen en zich onderling afvragen wat je daar doet. Het gebeurt mij vaak en kost soms veel tijd maar het maakt mensen erg enthousiast.
Dat is voor mij de leidraad

En soms komen ze gewoon bij je zitten!
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Weia

Voor de meerderheid op de NVL-dag vangen heel gewoon? Juist niet, leek me...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

De discussie op de NVL dag was erg kort en men kwam tot de conclusie dat dit nog niet afgerond was en volgend jaar pas besloten zou worden. Op de site staat dus ook een discussiestuk en niet een geldende gedragsregel

Ik ben het ook volstrekt niet eens met deze gedragscode.

In veel gevallen is het vangen verboden (door de wet of de terreineigenaar). Daarvoor hoef je dus geen gedragsregels te maken. En waarom zou je niet vangen om een beest beter te bekijken? Er wordt altijd gevraagd om redenen om wel te vangen maar ik zie geen redenen om het niet te doen.
Omdat het het voortbestaan van de locale populatie zou bedreigen? Ik kan me niet voorstellen dat dat een reeele bedreiging is als je af en toe een beest vangt.
Omdat het zielig is? Sorry daar doe ik niet aan, zielige insecten.

Vangen om te verzamelen is in Nederland niet nodig naar mijn idee maar dat is in het (verre) buitenland wel anders. Meet de juiste technieken kan dat ook zonder ernstig kleurverlies.

Dit is een persoonlijke opinie en niet die van waarneming.nl
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Andre321

#52
Citeer.

In veel gevallen is het vangen verboden (door de wet of de terreineigenaar). Daarvoor hoef je dus geen gedragsregels te maken. En waarom zou
Die gedragsregels zijn opgesteld nalv alle ellende van de witsnuitlibel in Friesland. Door een kader te scheppen kun je in elk geval vaststellen wat 'normaal' is en wat echt niet kan.

grunsven

Oostelijke witsnuiten zijn beschermd volgens de Nederlandse wet en bevinden zich in een natuurgebied waar niet gevangen mag worden van de eigenaar.

Het lijkt me niet dat mensen die dat voor lief nemen wel onder de indruk zijn van de gedragsregels van de NVL.

De gedragsregels heeft dus alleen effect voor niet beschermde soorten buiten natuurgebieden (anders is het al verboden). Dus in feite betekend het dat je geen lantaarntje op je tuinvijver mag vangen van de NVL. Dit lijkt me een hele hoop heissa om een non-issue.


Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

huysse

Misschien is het wel nuttig om in de discussie ook het volgende mee te nemen:

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Artikel 36
1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

Overtreding wordt kennelijk gezien als misdrijf.

groet,
Marijke

Sticht

#55
Citeer
Vangen om educatieve doeleinden dus bijv. 'onze kinderen' enthousiast maken voor natuur in het algemeen en libellen in het bijzonder Begrip bijbrengen voor dieren maar ook watermilieu etc
JA!!!!


En soms komen ze gewoon bij je zitten!
Nee!
Mijn nog jongere kinderen en hun vriendjes en vriendinnetjes zijn na enige uitleg prima in staat om allerlei beestjes en dus ook libellen en juffers te herkennen zonder te vangen. Het blijft me verbazen hoe snel ze leren: "Pap, Paardenbijter in de tuin, vrouwtje."
En inderdaad, sommige juffers en libellen komen zo dichtbij dat je er letterlijk met met je neus bovenop zit. Maakt het nog makkelijker.

Antonie Blom

CiteerMisschien is het wel nuttig om in de discussie ook het volgende mee te nemen:

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Artikel 36
1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

Overtreding wordt kennelijk gezien als misdrijf.

groet,
Marijke
Dan blijft de vraag staan of dat er letsel wordt bezorgd als een libel wordt gevangen en later weer vrijgelaten. Volgens veel vangers wordt (indien de libel op de juiste manier wordt gevangen en behandeld) de libel niet beschadigd of op andere negatieve manier beïnvloed. Lijkt mij geen sterk wetsartikel in dit geval.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Goyatlah

CiteerMisschien is het wel nuttig om in de discussie ook het volgende mee te nemen:

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Artikel 36
1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

Overtreding wordt kennelijk gezien als misdrijf.

groet,
Marijke
Hoe zit het dan met al die "sport"vissers, die een vis een haak door de bek slaan, ze aan die haak het water uitsleuren, ze half laten doodgaan aan zuurstof gebrek, en vervolgens weer het water in gooien. De wet lijkt daar toch niet voor bedoeld, dus gaat dat hier neem ik aan ook niet op.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

huysse

Ik denk dat het verschil zit in het hebben van een vispas, of hoe zo'n ding ook heten mag.
Vissers hebben dan een ontheffing, maar ook dan geldt dat ze netjes (wat heet netjes?) met de gevangen vissen om moeten gaan.

Ik bedoelde ook eigenlijk meer dat, als je een gedragscode op gaat stellen, je wel rekening moet houden met de wet.

groet,
Marijke



theomuusse

Volgens mij is de gedragscode een heel duidelijke: gedraag je.
Dit dekt de lading.

Iedereen wordt door zichzelf aangesproken op zijn eigen gezond verstand.
Iedereen weet ook wanneer ze iets doen wat niet mag of leuk is.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes.

De gedragsregels zijn geen issue.

We moeten zelf de keuze maken of we iets wel of niet doen.
Net als dat je zelf kiest om door rood te rijden als er niemand aan komt.

Wat kunnen nou de gevolgen zijn als je gedragsregels niet nakomt?

We kunnen toch allemaal gewoon doen.

Theo