Hoofdmenu

Vangen

Gestart door Gert Veurink, augustus 26, 2007, 22:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Getriggered door foto's van twee zeer zeldzame soorten vandaag... waarom vangen?
Kan iemand mij een goede reden geven? Ik zie steeds beelden van mensen met schepnetjes die per ongeluk ruggen van kempense en zuidelijke heidelibellen knakken bij het per ongeluk verkeerd scheppen, vleugels die beschadigen bij beetpakken etc. je maakt mij niet wijs dat het beest er in alle gevallen ongeschonden uitkomt... met een beetje fototoestel en verrekijker kom je er toch ook wel uit?
groet!
Gert Veurink



Marc Bulte

Helemaal mee eens!
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Bart van den Boogaard

#2
Bij een 'sjonge dat lijkt haast wel een.....', en even snel vangen, foto's maken van alle kanten en dan vrijlaten tegenover het beestje een half uur over de hei heen achterna jagen voor een beetje fatsoenlijke foto, heeft beide voor en nadelen. Even over een te brede sloot vliegen of even uitrusten van de achtervolging in een veel te hoge eik en jij bent klaar met je 'misschien was het er een, maar ik zag hem niet goed genoeg'. Want bewijs heb je nu eenmaal nodig. Dus het hangt wel heel sterk van de situatie af.

Ja ja ik ben diegene van die Zuidelijke Heidelibel.
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/

Marc Bulte

Ik blijf ook niet altijd op de paden maar probeer er wel voor te zorgen dat ik gevoelige habitats niet verstoor. Voor een Noordse glazenmaker duik ik dus niet de veenmosplasjes in maar probeer vanaf de kant vluchtplaatjes te maken.  
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Weia

Met een beetje geduld heb ik toch al 64 soorten gefilmd, zonder veel sporen na te laten. Je weet bij elke soort wat je erop wilt hebben en dat lukt dan behoorlijk vaak. Soms niet, nou en, het is maar liefhebberij.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bart van den Boogaard

#5
CiteerMet een beetje geduld heb ik toch al 64 soorten gefilmd, zonder veel sporen na te laten. Je weet bij elke soort wat je erop wilt hebben en dat lukt dan behoorlijk vaak. Soms niet, nou en, het is maar liefhebberij.
Heel knap hoor als je over gedetailleerde plekinformatie beschikt van iedere soort. Al die gefilmde soorten zijn wel een keer ontdekt door iemand die direct ook de bewijslast in de vorm van foto's levert. En je kunt mij nu niet overtuigen dat enkele van de eerste SYMPMERI, COENARMA, SOMAARTC en SOMAFLAV niet gewoon klassiek met het net zijn gevangen.

Ik vang zelden en zeker niet onnodig, maar heb met deze vangst echt geen moeite. Ik kon het ook niet geloven eerlijk gezegd. Ik heb veel van de gebieden bezocht tijdens de inventarisatie van de atlas rond 1995 en ben vooral dit jaar actief geworden. ik snap niet dat ik destijds zoveel soorten blijkbaar over het hoofd gezien heb. Nu met die duizelingwekkende hoeveelheid prima foto's en de grote hoeveelheid beschikbare informatie leer je de soorten wel veel beter kennen. Vergeleken met 1995 en nog eens 10 jaar daarvoor is het nu tochwel erg veel makkelijker geworden.

Nu maar hopen dat er geen Plateaux of Voornes Duin-achtige toestanden komen, want dat kan hier echt niet.

Oh en Gert jij gaat vast niet naar Enschede om op zoek te gaan naar Kempense of Zuidelijke Heidelibellen. Die plekken van die foto's heb jij vast ook niet zelf ontdekt.
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/

Bart van den Boogaard

#6
extra info
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/

han.endt

#7
Als je aan het inventariseren bent of alleen in een gebied aan het libellen lijken dan is een beestje vangen voor nadere determinatie of om foto's te maken voor bewijs mijn inziens helemaal niet erg, mits de omgeving wordt ontzien. Kriskras door de vegetatie banjeren of buiten de paden komen waar dat strikt verboden is is natuurlijk nooit goed.
Bij het bezoeken van een zeldzame libel zou ik wel veel meer terughoudendheid betrachten. Met veel mensen door een gebied sjouwen en constant achter dezelfde libel aanhollen heeft een veel grotere impact op het terrein. Verder zorgt dit voor veel negatieve publiciteit.

frankneijts

Afgelopen zaterdag was één groep van 18 (achttien) mensen (ergens uit het midden van het land zo te horen) op de Plateaux op zoek naar o.a. Kempense, naast diverse anderen die daar niet bij hoorden. Je kunt je afvragen of hier de organisatie en/of excursieleider(s) niet een beetje beter had(den) kunnen nadenken. Immers valt de deelnemers nauwelijks wat te verwijten als je ruim van tevoren nietsvermoedend voor zo'n tripje intekent en bij het vertrek in de gaten krijgt dat het een buslading vol betreft...
Zo'n groep valt nauwelijks in de hand te houden en niet alle Kempense zitten op of pal naast het pad dus gestruin door het gebied is dan onvermijdelijk. Overigens zagen ze uiteindelijk geen enkele Kempense ......  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

CiteerBij een 'sjonge dat lijkt haast wel een.....', en even snel vangen, foto's maken van alle kanten en dan vrijlaten tegenover het beestje een half uur over de hei heen achterna jagen voor een beetje fatsoenlijke foto, heeft beide voor en nadelen. Even over een te brede sloot vliegen of even uitrusten van de achtervolging in een veel te hoge eik en jij bent klaar met je 'misschien was het er een, maar ik zag hem niet goed genoeg'. Want bewijs heb je nu eenmaal nodig. Dus het hangt wel heel sterk van de situatie af.

Ja ja ik ben diegene van die Zuidelijke Heidelibel.
Ik ben het helemaal met je eens, het hangt heel sterk van de situatie af. En ik ben dus diegene van die Kempense heidelibel.

MC

Vangen en vasthouden zijn eigenlijk helemaal geen punt. Het voorbeeld, een heidelibel, is eigenlijk nooit een probleem voor mij bij vangen. De meeste juffers en libellen beschadigen niet door een lang genoeg vlindernet, hooguit soms een glazenmaker. Wat wel problematisch kan zijn, zijn hele jonge, niet uitgeharde beesten.
Vasthouden levert alleen beschadiging op als je het niet goed doet. Pak dus een beest op de juiste manier uit je net (3 poten enz.), en let tijdens het vasthouden op of het beest zich niet loswringt. Ook niet te lang vasthouden.
Rennen door een terrein, verstoring van natuur enz. vind ik een groter punt. Let daarom op dat waar je bent en met wie. De meeste heidevelden kunnen best tegen een stootje (ze worden vaak door zwaardere zoogdieren dan wij begraasd), maar vlak bij een ven is het weer beter opletten. Daarnaast heeft een gebied van 1 persoon niet zoveel last: mocht je je lijst nou toch willen aanvullen met twitchen, dan ligt dat veel gevoeliger en zul je dus voorzichtiger moeten zijn.

Dus:
-in principe geen nog niet uitgeharde beesten vangen
-vasthouden alleen als je weet wat je doet
-voorzichtig zijn in de natuur als je weinig van vegetaties weet
-als je twitcht of in grote groepen: extra voorzichtig

Verder ben ik het helemaal oneens met de stelling dat vangen onzin is.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Traveller

Hallo allemaal,


Ik ben het met Gert eens, maar dat wisten de meeste waarschijnlijk wel. Ik ben geen heilige en kom ook echt wel naast de paden. Maar vangen vind ik absurd.

Groeten Jordi

Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Bas vd Burg

Zelf heb ik nog nooit een libel gevangen, zou zelfs niet weten hoe ik zo'n beest moet vasthouden eigenlijk  ;)

Vind persoonlijk, dat je wel een soort mag vangen als het echt niet anders kan of als het gaat om het documenteren van een (zeldzame) soort op een nieuwe plek.

Ik heb overigens wel eens gehoord dat ten tijde van de Gevlekte Glanslibel van Lentevreugd in Wassenaar, een onderzoeker van Naturalis, enkele beesten wou wegvangen voor de collectie (wat overigens niet is gelukt heb ik begrepen) en dat dat ook gebeurd is op de plek van de donkere waterjuffer. En daar heb ik persoonlijk wel weer moeite mee................... zie daar het nut niet van in eigenlijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

vuurvlinder

CiteerHallo allemaal,


Ik ben het met Gert eens, maar dat wisten de meeste waarschijnlijk wel. Ik ben geen heilige en kom ook echt wel naast de paden. Maar vangen vind ik absurd.

Groeten Jordi
Niet om het een of het ander, maar ik woon in een libellen rijk gebied, waar ik regelmatig een inventarisatieronde doe. Zonder een percentage van o.a. de tientallen heidelibellen te vangen, word het bijna ondoenlijk om in kaart te brengen wat er allemaal vliegt. Daar gaat simpelweg teveel tijd in zitten.
Het vangen heeft hier ook nog een ander positiefs iets opgeleverd, namelijk het bewijs van de aanwezigheid van een rode lijst soort. Met als resultaat dat er nu beschermende maatregelen worden genomen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Traveller

CiteerHet vangen heeft hier ook nog een ander positiefs iets opgeleverd, namelijk het bewijs van de aanwezigheid van een rode lijst soort. Met als resultaat dat er nu beschermende maatregelen worden genomen.

klopt ben ik helemaal mee eens, maar vangen zonder "wetenschappelijke"   achtergrond vind ik nogmaals absurd.

Groeten Jordi
 
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Mars Muusse

#15
Is vangen zinvol? Toch wel soms. Ik loop wel 's een rondje door de duinen met m'n zoontje om libellen te fotograferen. Zie ik daar afgelopen week een kleine Aeshna vliegen met veel blauw in het achterlijf en hemelsblauwe ogen. Heeee, affinis schiet het door je heen. Camera erbij, maar wat een prik en prak beest! Laat zich wegjagen door copulerende Sympetrums en alleen maar patrouilleren langs de duindoorn; nooit even hangen. Geen zinnige foto kunnen maken. Beest maakt na 10 minuten hoogte en m'n zoontje schat de situatie feilloos in: nu naar het pannenkoekenhuisje met de wipwap en de schommel! Beest uit zicht, dus tsja, laat maar zitten...
Maar heb je genoeg gezien, voldoende details van het borststuk en achterlijf kleurverdeling voor zo'n zeldzame soort? Nee natuurlijk, je zit te prutsen door de zoeker. Je weet de kenmerken natuurlijk wel, maar heb je ze ook werkelijk waargenomen in het veld? Of ben je meer bezig met (proberen te) fotograferen?

Dus toch maar het vinkje van 'zekere waarneming' weggehaald bij het invoeren.
Je snapt het al, hij vloog 10 minuten makkelijk binnen 'vangafstand', maar ja, ik heb geeneens een net. Dan maar schouders ophalen, en zoals Weia terecht opmerkt: ''t is maar een liefhebberijtje'. En het helpt als je niet echt met iets van een twitch-lijstje bezig bent.  

Roelemans

Ik krijg na het lezen van deze draad de neiging om ook mijn duit in het zakje te doen. Ook ik heb mij verbaasd over de fotoos waarop een libel duidelijk in hand gehouden wordt. Ikzelf jaag als een volleerd meester Prikkebeen achter allerhande vliegbeesten aan met mijn camera om een fatsoenlijk plaatje te schieten en eigenlijk is dat ook een deel van de lol (voor mij). Natuurlijk hou ik hierbij rekening, veel zelfs, met de omgeving. Plattrappen van planten en\of beestjes is absoluut geen optie voor mij. Ik loop zelfs al om voor een mier op de stoep.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je met je handen van de dieren af moet blijven, maar ik begrijp intussen dat er doorslaggevende redenen zijn om dat toch te doen. Als het dan toch moet gebeuren kan er iemand met kennis en ervaring op dat gebied aangeven hoe je een libel op een juiste manier vastpakt, zoals Matthijs Courbois hiervoor ook al heeft geopperd? Wellicht dat de vangers onder ons de mogelijke schade dan zoveel mogelijk kunnen beperken.
Iedereen blij. Toch?

vuurvlinder

#17
Je pakt voorzichtig de vleugelpunten, over de rug van het dier bij elkaar. Dit zonder te knijpen, de rest van het lichaam mag je niet aanraken. Hele verse beestjes met glimmende vleugels vang je niet.  Als je de libel hebt bekeken, zet je hem op je hand en wacht tot hij vanzelf wegvliegt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

Het verbaast me dat niemand zich afvraagt of vangen uberhaupt wel mag.
Artikel 9 van de Alg.Verbodsbepalingen van de Flora en Faunawet:

Artikel 9
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.


In de algemene inleiding op de wet op de site van het ministerie van LNV staat:

In de Flora- en faunawet is een zorgplicht opgenomen. Deze zorgplicht houdt in dat menselijk handelen geen nadelige gevolgen voor flora en fauna mag hebben. De zorgplicht geldt voor alle planten en dieren, beschermd of niet.

Het lijkt me dat degene, die een foto van een gevangen beschermde soort op internet zet, zelf al duidelijk maakt dat hij/zij de wet overtreedt.

Waarneming.nl zou dergelijke foto's ook niet moeten plaatsen.

Verder moet je je ook nog afvragen watvoor voorbeeldfunctie er van uitgaat  als mensen gaan vangen:

Pappie, wat doet die meneer daar met dat netje?
Jongen, dat is een meneer die de natuur een goed hart toedraagt, hij vangt insekten.

groet,
Marijke

Goyatlah

Welke libellen zijn er precies beschermd?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

In de Regeling aanwijzing dier- em plantensoortren Flora- en faunawet staan de volgende soort als beschermde soorten aangemerkt:
- Bronslibel
- Gaffellibel
- Gevlekte witsnuitlibel
- Groene glazenmaker
- Noordse winterjuffer
- Oostelijke witsnuitlibel
- Rivierrombout
- Sierlijke witsnuitlibel

De Flora- en Faunawet en de hierboven genoemde regeling zijn te downloaden op www.wetten.nl
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Goyatlah

CiteerIn de Regeling aanwijzing dier- em plantensoortren Flora- en faunawet staan de volgende soort als beschermde soorten aangemerkt:
- Bronslibel
- Gaffellibel
- Gevlekte witsnuitlibel
- Groene glazenmaker
- Noordse winterjuffer
- Oostelijke witsnuitlibel
- Rivierrombout
- Sierlijke witsnuitlibel

De Flora- en Faunawet en de hierboven genoemde regeling zijn te downloaden op www.wetten.nl
Neem aan dat bronslibel bronlibel is?

Mis er eigenlijk nog een paar, zoals Hoogveenglanslibel en Noordse Glazenmaker (en kan er vast nog wel 1 of 2 bedenken, bv onder Coenagrion of Somatochlora).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerHet verbaast me dat niemand zich afvraagt of vangen uberhaupt wel mag.
Artikel 9 van de Alg.Verbodsbepalingen van de Flora en Faunawet:

Artikel 9
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.


Dit mag ook niet, maar gebeurt wel. Wat is ernstiger? Dat ik een beestje vang om aan te tonen dat hij aanwezig is?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Hier een plaatje van voor de metamorfose.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Antonie Blom

Citeer
CiteerIn de Regeling aanwijzing dier- em plantensoortren Flora- en faunawet staan de volgende soort als beschermde soorten aangemerkt:
- Bronslibel
- Gaffellibel
- Gevlekte witsnuitlibel
- Groene glazenmaker
- Noordse winterjuffer
- Oostelijke witsnuitlibel
- Rivierrombout
- Sierlijke witsnuitlibel

De Flora- en Faunawet en de hierboven genoemde regeling zijn te downloaden op www.wetten.nl
Neem aan dat bronslibel bronlibel is?

Mis er eigenlijk nog een paar, zoals Hoogveenglanslibel en Noordse Glazenmaker (en kan er vast nog wel 1 of 2 bedenken, bv onder Coenagrion of Somatochlora).
Nee het is echt duidelijk Bronslibel - Oxygastra curtisii
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Goyatlah

Ok, maar dan zou de bronlibel er dus ook eigenlijk bijhoren. Raar lijstje dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Klopt naar mijn idee ook dat het een raar lijstje is, aangezien er naar mijn idee toch een aantal belangrijke soorten ontbreken, afin dat gaf je zelf ook aal aan.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

vuurvlinder

Citeer
CiteerJe pakt voorzichtig de vleugelpunten, over de rug van het dier bij elkaar. Dit zonder te knijpen, de rest van het lichaam mag je niet aanraken. Hele verse beestjes met glimmende vleugels vang je niet.  Als je de libel hebt bekeken, zet je hem op je hand en wacht tot hij vanzelf wegvliegt.
Ja open lekker zelf een topic! Het laatste wat ik met dit onderwerp wil is dat het uitmondt in een cursus vangen!  ;)  :P

Een cursus vangen is het niet, er werd door 2 mensen gevraagd hoe je een libel beetpakt zonder te beschadigen. Is er iets mis mee om dat uit te leggen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

MC

#28
Vangen van beschermde soorten gebeurd natuurlijk uiterst zelden: ze zijn immers nogal zeldzaam. Aan de andere kant is soms het vangen van een dier heel erg goed voor een populatie: als de soort daar nog niet bekend is, betekent een zekere determinatie een betere bescherming.
Nou hoor ik al meteen mensen zeggen: maak dan een foto. Wel, zoals sommige mensen blijkbaar niet in staat zijn een libel te vangen, zo ben ik geen goede fotograaf. Bovendien is een beest dat (al dan niet na enige moeite) gevangen is, op alle kenmerken te checken. Een foto laat vaak maar een deel van de kenmerken zien. Vangen en determineren kan daarom soms zekerder zijn dan een enkele foto. In mijn geval eigenlijk altijd.
De suggestie wordt gewekt dat vangen niet zou kunnen, het is immers een liefhebberij. Vangen zou wel kunnen voor wetenschap, hoor ik ook. Wel, mijn liefhebberij beschouw ik voor een deel als wetenschap. Van libellen is wel e.e.a. bekend en toch heb ik in de loop der jaren een aantal bijzondere en vele minder bijzondere waarnemingen gedaan, van libelsoorten die nog niet op die plek bekend waren. Dat is wetenschap door amateurs, maar met verspreidingsonderzoek kunnen vrijwilligers heel goed bijdragen aan serieuze wetenschap.

Wat mij vooral stoort, is dat mensen hier andere enthousiastelingen proberen hun eigen moraal voor te schrijven. Vangen is nauwelijks schadelijk voor een individu en kan de kennis van libellen veel groter maken. Iemand die een nieuwe soort ziet en hem van dichtbij bekijkt, kan de soort daarna wellicht zonder te vangen al herkennen en zo beter helpen NL vlakdekkend te inventariseren. Als mensen dat op hun manier doen door foto's te maken is dat prima, maar er is geen enkele reden om je druk te maken om iemand die af en toe een libel vangt.

De ironische opmerking over dat een ouder zijn kind zou moeten uitleggen dat een natuurliefhebber insecten vangt lijkt mij misplaatst. Ga maar eens zweefvliegen of kevers proberen te doen zonder te vangen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Antonie Blom

#29
CiteerDigitale fotografie kan het net echt vervangen in veruit de meeste gevallen volgens mij (ik denk zelfs dat dat ook voor kevers en zweefvliegen geldt). Vroeger prikten ze alles ook nog op voor de verzameling. Nu kun je mooi foto's verzamelen...
Overschat digitale fotografie niet, want het heeft hele grote nadelen. Zoals al eerder is aangegeven, heb je maar enkele kenmerken op de foto, dus heb je eigenlijk meerdere foto's nodig voor een sluitende determinatie. Laten we eerlijk zijn, hoe vaak kan je nu om een libel heenlopen en dat de libel blijft zitten, ik maak het maar weinig mee. Daarnaast moet je voor een goede foto redelijk dichtbij komen, als voorbeeld, ik gebruik de Canon EOS 400D + Simga 150mm Macro, het geeft goede foto's, maar voor een heidelibel redelijk goed in beeld moet ik toch maximaal 0,5 afstand hebben en het liefst nog dichter bij. Dit betekend dat ik soms een langere tijd door een gebied aan het banjeren ben, of een exemplaar niet op de foto krijg terwijl dat juist een heel appart geval was (vreemde variatie binnen een soort of een apparte soort). Ik zou zeker niet willen zeggen dat fotografie, het vangen overbodig maakt. Het kan mij soms uren kosten om een soort goed op de foto te zetten, als het uberhaupt al lukt. Zal vangen dan meer of minder schade aanrichten?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.