Een Mierenleeuw

Gestart door bjornvanlieshout, augustus 26, 2007, 21:33:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo Allemaal,

Is dit de gewone mierenleeuw of de gevlekte?

Op de soortenbank staat bij de beschrijving van de gewone mierenleeuw:

Kenmerken
Iets groter dan de gevlekte mierenleeuw. Vleugels glasachtig, ongevlekt.


Dan zou dit dus de gevlekte zijn. Maar als ik bij de foto's kijk hier op de site staan er bij de gewone mierenleeuw ook veel exemplaren met vlekken op de vleugels. Zijn die allemaal verkeerd ingevoerd? dat lijkt me ook sterk. Dus ik hoop dat iemand me kan helpen.



m.v.g.
Bjorn

spinnenvrouw

Je loopt tegen dezelfde verwarring op die ik al heb gemeld bij de determinatiefouten.
Ik denk dat het historisch is gegroeid: de eerst ingevoerde soort kreeg de naam  mierenleeuw, de later toegevoegde soort kreeg de naam gevlekte mierenleeuw.

Zo zou het moeten zijn:
verzamelsoort mierenleeuw = Myrmeleonidae sp.
soort gevlekte mierenleeuw  =  Euroleon nostras
soort ongevlekte mierenleeuw  =  Myrmeleon formicarius  
Jacomijn Prinsen

bjornvanlieshout

Oké, maar dit is dus gewoon de gevlekte mierenleeuw neem ik aan.

m.v.g.
Bjorn

gardensafari

Beest op foto Euroleon nostras.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spinnenvrouw

CiteerOké, maar dit is dus gewoon de gevlekte mierenleeuw neem ik aan.

m.v.g.
Bjorn
Ja. zoals Hans ook al zei, de jouwe is de gevlekte. De naam is ontleed aan een kenmerk van de imago's.
De larven zijn bij beide soorten gevlekt, maar niet helemaal hetzelfde. Voorieat verschillen kun je er beter een boek bij pakken. In het veld zijn de vlekken moeilijk te zien om dat de beesten afstaande borstels hebben waar gronddeeltjes tussen blijven hangen, dat verstoort het beeld enorm.
Jacomijn Prinsen

AndreVrijens

CiteerIn het veld zijn de vlekken moeilijk te zien om dat de beesten afstaande borstels hebben waar gronddeeltjes tussen blijven hangen, dat verstoort het beeld enorm.
Om te visualiseren.. de larve van een mierenleeuw (5 a 6 mm)
mvg.  André

bjornvanlieshout

Dank voor alle reacties!  :duim:  Zeer leerzaam!

m.v.g.
Bjorn

markenleij

CiteerDe larven zijn bij beide soorten gevlekt, maar niet helemaal hetzelfde.
Het verschil bij de larven is het vlekkenpatroon op de kop en op het derde pootpaar.
M. formicarius: middelste koptekening is tot 1 vlek versmolten; 3de poot met 1 vlek op coxa en femur.
E. nostras: middelste koptekening in driehoekige vlekken opgedeeld; 3de poot geen vlekken.
Uit midden europa zijn 17 soorten bekend.

zie: Ameisenloewen und Ameisenjungfern door Johann Gepp/Herbert Holzel

spinnenvrouw

De beschrijving van de tekening van de larven had ik expres weggelaten, omdat het in het veld nogal lastig is. Zie de foto die Andre van een larve maakte: de vlekken zijn nauwelijks te zien door de gronddeeltjes, en die blaas je er niet zo maar van af.

Overigens is Euroleon de algemeenste van de twee, hij komt ook voor in stedelijik gebied. Bijna elk jaar vind ik er een in een spinneweb op mijn buitentrap.

En Peter Boer schreef in 1999 in EB 59(4):45-52  een leuk stuk over de gevoeligheid voor verstoring door rondstampend vee, en door snel dichtgroeiende vegetatie.  De larven doen twee jaar over hun ontwikkeling.
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Hoi,
Op het eiland Oland in zuid Zweden vond ik twee weken geleden honderden misschien wel duizenden kuiltjes van mierenleeuwen in het zand (duinen). En als je al die kuiltjes ziet vraag je je toch wel af wat die beesten allemaal moeten eten!
Het beest op de foto had zelfs een nachtvlinder te pakken. Is het mogelijk te zien om welke soort het hier gaat?

Gr Dick  
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Helaas nee, nu moet je ook de onderkant van de kop kunnen zien.
Daar kan namelijk ook nog een oostelijke soort voorkomen.  
Jacomijn Prinsen

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers