krabbenscheer en vorming nieuw land

Gestart door Esther, augustus 26, 2007, 18:38:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik vond vandaag een nieuw stuk land, en was verbaasd dat het zo snel kan gaan, ik mijn geheugen was dit nieuwe stuk een jaar of 4 terug nog water. volgens mij lag er in dat stuk ook heel veel gekapte wilg, maar nu lijkt het al dicht te zijn met krabbenscheer. Of het al echt nieuw land is weet ik niet, ik ben er niet op gaan staan.
Hoe het precies gaat in zijn werk gaat weet ik nog niet, ik vind het wel interessant, ik had zoiets nog nooit gezien. Is dit in een paar jaar eigenlijk niet heel erg snel?
Ik zal 2 foto's erbij doen.

Esther

foto 2 hier is het echt dicht lijkt wel.

Tim Asbreuk

Dit proces heet verlanding als er niks gebeurt zal dit water helemaal dichtgroeien. Krabbescheer is meestal één van de eerste successie stadia. Er op lopen is nu nog niet mogelijk. Doordat de krabbescheer afsterft en naar de bodem zinkt onstaat er op de bodem een laag van afgestorven planten resten. Omdat er onderwater te weinig zuurstof is om dit te verteren blijven de dode planten liggen en ontstaat er elk jaar een dikker pakket.

Op een bepaald moment zou er riet langs de kanten gaan groeien dit zou ook weer afsterven (als het niet worden gemaaid of begraasd). Dit riet word op een gegeven moment verdrongen door planten die iets droger kunnen staan bijvoorbeeld moeras sprirea.  Als er enkele tientallen jaren niks gebeurt zal het uiteindelijk broekbos worden.

Vaak laat de eigenaar het water kunstmatig weer open maken bijvoorbeeld door riet te maaien of te baggeren. Van nature kwam dit ook voor in de vorm van begrazing en soms een overstroming of storm die alle planten uit de plas mee neemt.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Esther

Dank je Tim

Ik vind het heel leuk om dit te zien, ik zal eens aan de boswachter vragen of het de bedoeling is dat het dicht groeit of dat ze het weer openmaken. Ik denk haast dat het de bedoeling is omdat hier een jaar of 10 terug het natuurgebied ( Rottige Meente)  in de 'oude' staat hersteld werd. Er zijn toen veel nieuwe petgaten gegraven etc. Ik zal er van de week nog eens langs en eens kijken wat er nog meer langs de kanten aan het groeien is. Het begrip successie wordt zo echt heel zichtbaar. Het is eigenlijk jammer dat ik geen foto s van een aantal jaren terug heb, maar ik had hier dus ook niet op gerekend en daarom simpelweg er niet aan gedacht om het vast te leggen. Uiteindelijk zal dit dus trilveen worden? In het oude stuk gebied hebben we dat wel, als je dan op de grond springt dan trilt het meters verder. Dat oude gebied zal dus ook op deze manier ontstaan zijn denk ik?

Groet Esther

Tim Asbreuk

CiteerUiteindelijk zal dit dus trilveen worden?

Als je er niks aan doet word het moerasbos. Maar omdat het een natuurgebied is denk ik dat ze graag een zeldzamer succesie stadium willen behouden zoals bijvoordbeeld het trilveen.

CiteerDat oude gebied zal dus ook op deze manier ontstaan zijn denk ik?

Ja, alleen toen werd het niet open gehouden door mensen maar bijvoorbeeld door begrazing van ganzen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk