Beide paardenbijter?

Gestart door spectator, augustus 26, 2007, 18:10:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum
Beide diertjes zijn gefotografeerd in Voorne's duinen. Voor de linkse kom ik op de paardenbijter. De rechtse lijkt er veel op. maar het spijkertje en de zijstepen op de brst zijn niet geel, eerder blauw/groen. Toch een paardenbijter?
vr. groet
Arend Breukel

Antonie Blom

Volgens mij beide paardenbijter, links het mannetje, rechts het vrouwtje.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

spectator

Dank U wel. Mijn twijfel was gebaseerd op de tabel, daarin wordt gesproken van gele spijker en strepen. Kennelijk is de kleur minder bepalend dan de vorm.
vr. groet
Arend Breukel

Antonie Blom

Bij libellen is de kleur inderdaad niet het belangrijkste aangezien een jong exemplaar andere kleuren kan hebben dan een volwassen exemplaar (en er een zekere variatie binnen een soort is). De tekening van donker en licht is het belangrijkste (hoewel ook hier een zekere variatie in kan zitten).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Goyatlah

Heb sterk het idee dat beide dieren van hetzelfde geslacht zijn: rechter juveniel, linker mannetje, of (wat mij betreft) heterochroom vrouwtje - taille van beide heeft dezelfde vorm en is lijkt me niet versmald.  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

CiteerVolgens mij beide paardenbijter, links het mannetje, rechts het vrouwtje.
Mee eens. Het mannetje heeft op de S2 een brede dwarsstreep. Bij het vrouwtje zie je op die plaats twee vlekken.

Goyatlah

Ok, kende ik nog niet maar klopt met de tekeningen in K-D, en op mijn eigen foto's.
Weer wat geleerd  ^_^  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's