Waarom is de Nieuwegein gans geen Dwerggans. Deel 2.

Gestart door Edwin Schuller, oktober 16, 2015, 16:36:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Aangezien het andere topic over de Dwerggans van Nieuwegein bedoelt is ter informatie en niet ter discussie open ik hierbij een nieuw draadje. Ter introductie een quote van Fred Visscher uit het andere topic:

CiteerHet gaat hier om een gans die het hele jaar rond op dezelfde plek zit en een "trek" gedrag vertoont van hooguit een meter of 20..
De jizz van deze vogel is niet ok (dat krijg je bij hybride vogels..), dit is vooral goed zichtbaar in alerte houding. Verder is de snavel veel te lang voor een Dwerggans en staat hij hoog op de poten. Ik denk niet dat dit direct een hybride is uit een Dwerg x Kol maar eerder een nakomeling van een Dwerg x Kol die gepaard was met een Dwerg en dat lukt prima in gevangenschap waar het Nieuwegein beestje ooit in verbleef...
In ieder geval sluit de jizz en de snavel een zuivere Dwerggans duidelijk uit!
Hieronder plaats ik nog even de foto's van zowel de hybride als van een zuivere vogel.

Allemaal prima, maar is dit ook het standpunt over de twee (!) ganzen die hier eerder zaten? Lijkt me goed om dat ook nog even expliciet te benoemen in dat andere topic.

Voor de duidelijkheid, het gaat hierbij om deze ganzen: http://waarneming.nl/gebied/view/26366?g=0&from=2011-01-16&to=2015-10-16&sp=244&z=0&u=0&rows=100&g=0&z=0&from=2011-01-16&to=30-03-2012&rows=100&u=0. Kans dat één van deze twee vogels dezelfde is als de gans die er nu zit is natuurlijk aannemelijk, al zit er wel een gat van ruim een jaar tussen de laatste melding van het duo en de eerste melding van de huidige gans...

Een plaatje ter illustratie:


Bij al de meldingen van het duo staat nu ook het comment dat het geen zuivere koffie is, al wordt dit omschreven als "Deze vogel betreft geen zuivere Dwerggans." dus dit lijkt ook over de huidige vogel te gaan... ?
Edwin Schuller

Maurice Elf

#1
Dit is precies wat ik me ook afvroeg toen ik de opmerking bij de Nieuwegeinse Dwergen ontving... Ik ben benieuwd of iemand hier iets meer over kan zeggen.

Overigens geeft de  admin van wie ik het verzoek tot wijzigen ontving op die vraag bij mijn waarneming aan dat het voor beide ganzen geldt: http://waarneming.nl/waarneming/view/63835178
Mvg Maurice

Edwin Schuller

#2
Niemand? Fred Visscher?

Mijn eigen inschatting is overigens dat ook dit paartje Dwergganzen eerder Dwerg x Kol of (Dwerg x Kol) X Dwerg zijn, snavels zijn allebei aan de lange kant voor een zuivere Dwerggans lijkt me?
Edwin Schuller

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Edwin Schuller

Weet ik, 't zou mooi zijn als dit ook in het andere 'officiële' topic even wordt genoemd :)
Edwin Schuller

Menko Vlaardingerbroek

Is de dwerggans die nu bij Waverhoek gezien wordt wel 'zuivere koffie'?
Zie bv http://utrecht.waarneming.nl/foto/view/9871273
Ik vind het verschil in lengte van de snavel niet eenvoudig te zien op de foto´s.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Cygnus

#7
Citaat van: Edwin Schuller op november 28, 2015, 12:25:28 PM
Is er al meer info uit die ringen gekomen?

Het is in ieder geval een vogel van het (tweede) Zweedse uitzetproject. Het zou zelfs kunnen gaan om een exemplaar met een satellietzender met de naam Niklas. Die vogel is voor het laatst gepeild op 5 november 2015 in de buurt van Strijen. Daarna is de zender er (voorlopig?) mee opgehouden. Dus volgende keer even er op letten of er een bultje en/of antenne op de rug van de vogel zichtbaar is (op de foto's kan ik niets zien). De vogels van dit (tweede) Zweedse project zijn allemaal raszuiver.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema