Digitaal spiegelreflex

Gestart door Jan Harteman, augustus 26, 2007, 16:47:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Is er iemand die ervaring heeft met de digitale spiegelreflex camera Olympus E510?
Mijn vader is aan het bekijken of dit een goed model is om aan te schaffen. Een van de wensen is uiteraard dat er vogels mee gefotografeerd kunnen worden. Op internet staan diverse lovende recensies (ZOOM geeft een 8.9), maar indien er hier iemand is zelf ervaring heeft, dan hoor ik graag de voordelen en nadelen en eventuele tips.

Vriendelijke groet,

Jan

Antonie Blom

#1
Misschien een heel vreemd advies, maar ik zou voor een bekender merk gaan (zoals Canon of Nikon) omdat hier meer lenzen voor beschikbaar zijn. Bij Olympus moet je een Olympus lens kiezen (of misschien nog één ander merk), terwijl bij de eerder genoemde merken er verschillende soorten lenzen zijn (van het 'eigen merk', Sigma, Tokina, etc). Dat betekend dat als het ene merk niet precies de lens heeft die je zoekt, er nog een aantal andere merken zijn waar je uit kan kiezen, terwijl je bij een 'klein merk' spiegelreflexcamera eigenlijk altijd aan dat merk vast zit. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor andere dingen, zoals flitsers e.d. Het is de overweging waard, ik weet ook niet waarvoor je vader de camera wil gaan gebruiken (voor vakantiefoto's is het een ander geval dan wanneer je zeer regelmatig aan (bijvoorbeeld) macrofotografie doe). Als je vogels wil fotograferen is de vraag of het in gevangenschap of in het wild wil fotograferen. Als het in het wild is, dan heb je weer een telelens nodig en dan zou ik toch voor één van de grotere merken gaan.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jan Harteman

Mijn vader en ik zullen de camera waarschijnlijk veel samen gaan gebruiken (ik woon nog thuis). Ikzelf fotografeer veel vogels in gevangenschap in grote volières, maar ook in het wild. Dus wat dat betreft zal er toch een telelens moeten komen.

Ik zal je tips meenemen/doorgeven, klinkt inderdaad als iets om rekening mee te houden.
Maar ik begrijp hieruit dat je zelf geen ervaring hebt met Olympus?

Antonie Blom

Nee zelf fotografeer ik niet met Olympus, maar met Canon. Ik heb zelf de Canon EOS 400D met een 75-300mm Canon lens en een 150 mm Sigma macrolens. Hierover ben ik trouwens zeer goed te spreken, de kwaliteit van de camera in verhouding tot de prijs is gewoon erg goed.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Early

Ik fotografeer met een Canon 20D.
Veel fotografeer ik met de EF100-400L deze lens bevalt zeer goed.
Helaas is de Kenko 1,5 extender niet voorradig anders had ik deze ook al gehad.
Met deze lens en extender blijft de AF behouden.
Voor de kleine dingetjes heb ik de EF100 marcro.
Wil je echter toch voor de Sony willen gaan stel dan je vraag eens op www.Digireflex.nl.
Op deze fotogerelateerde site is meestal wel iemand die de vraag kan beantwoorden.

frankw

#5
olympus is in principe een goede camera alleen precies wat hierboven wordt gezegd kan je dan alleen olympus/zuiko lenzen gebruiken, met bij behorend prijskaartje.
Je vader zou ook eens naar de Pentax K10d moeten kijken dat is de beste slr tot €1300,- van het moment. Deze camera wint ongeveer alle prijzen, EISA award Tipa Award etc.
Op deze camera kan je wel tamron of sigma ed. gebruiken, en het mooie is, is dat de camera zelf gestabiliseerd is en dus dat je geen dure gestabiliseerde lenzen erbij hoeft aan te schaffen wat je bij canon en nikon wel weer moet doen, mits je gestabiliseerd wilt werken natuurlijk. Ook is deze camera (spat)water bestendig wat met buiten fotografie natuurlijk ook wel handig is.

kijk ook eens op deze Site hier zie je wat verdere info

edit: deze: EF100-400L  wil ik ook wel hebben :angel:  

bluesman

Zelf ben ik geen vogelfotograaf, maar ben wel in het gelukkige bezit van een
Olympus E500 met 2 zoomlenzen, het berijk is 14-150mm digitaal, komt overeen met ongeveer 28-300mm anoloog.  Het is een hele fijne camera met veel mogelijkheden, maar de redenen door de anderen gegeven moet ik toch onderschrijven.
Voor vogels moet je toch een behoorlijke telelens gebruiken met stabilisatie, welke bij Tokina of Sigma aardig wat goedkoper zijn, welke verkrijgbaar zijn voor de bekendere merken zoals Nikon, Canon en Pentax.
Sterkte met jullie beslissing.