vleermuisvraag

Gestart door rikk, oktober 16, 2015, 13:23:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

rikk

Is met deze silhouetten te achterhalen wat voor soort vleermuizen dit waren?

http://observado.org/waarneming/view/109414246

Het waren vrij grote vleermuizen, spanwijdte ongeveer 25 cm. (Maar misschien vergis ik me. Is altijd moeilijk in te schatten tegen een achtergrond van alleen lucht.)

Ze vlogen al ruim voor zonsondergang, bij naderend onweer. Ze hadden een nogal rechtlijnige, vogelachtige manier van vliegen. Beetje zoals een watersnip of houtsnip. (Minder fladderend dan de dwergvleermuisjes, die ik ken uit Nederland.)

Er moeten minstens 20 vleermuissoorten voor in het gebied voorkomen, heb ik begrepen.
Opvallend vond ik de vrij lange duim. Ook op de silhouetten te zien.
Zou het Myotis capaccinii kunnen zijn?

Rik

Vincent Martens

Ik denk dat het eerder gaat om  een Nyctalus soort.
groeten, Vincent

Rob Koelman

Eens met Vincent dat het hier eerder een Nyctalus soort betreft, bijvoorbeeld rosse vleermuis (Nyctalus noctula) of grote rosse vleermuis (Nyctalus lasiopterus). Met een bat detector zijn deze soorten goed te onderscheiden, in de vlucht lijkt me dat lastig...

Overigens heeft gewone dwergvleermuis een spanwijdte van 18 tot 24 cm. De rosse vleermuis heeft een spanwijdte van 32 tot 40 cm.
Met vriendelijke groet, Rob

rikk

Vincent en Rob, bedankt voor de snelle reacties!

Aan wat voor kenmerken zien jullie dat het waarschijnlijk een Nyctalus is?

Op grond van de spanwijdte denk ik dan allereerst aan N.lasiopterus. Toen ik ze zag, schatte ik de spanwijdte op zo'n 35 cm, vond ze opvallend groot. Later heb ik dat voorzichtigheidshalve teruggebracht tot 25 cm, nadat een Bulgaar, die veel van de natuur in het gebied afwist, me verzekerde dat er daar geen vleermuizen van die omvang zouden voorkomen.
Maar N.lasiopterus komt zeker in het Strandja NP voor.

vriendelijke groet,

Rik

Rob Koelman

Citaat van: rikk op oktober 16, 2015, 14:32:33 PMAan wat voor kenmerken zien jullie dat het waarschijnlijk een Nyctalus is?

Slank silhouet met smalle vleugels en vooruitstekende nek en kop met duidelijk zichtbare oren.


Citaat van: rikk op oktober 16, 2015, 14:32:33 PMnadat een Bulgaar, die veel van de natuur in het gebied afwist, me verzekerde dat er daar geen vleermuizen van die omvang zouden voorkomen

Tja, locals die claimen veel van de natuur ter plaatse weten. Komt vaker voor. Ooit in de Ardennen meegemaakt dat een lokale dorpsbewoner op leeftijd wist te vertellen dat er bij hem in het dorp met zekerheid geen vleermuizen voorkwamen - hij woonde er immers al zijn hele leven en had ze nog nooit gezien- terwijl er op datzelfde moment overal om hem heen gewone dwergvleermuizen rondvlogen...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Eens met Nyctalus spec., maar welke van de drie blijft gokwerk. Bedenk wel dat het nauwkeurig schatten van een spanwijdte in de lucht (zeker van een snel bewegend dier) zonder enige referentie erg lastig is.
Douwe van der Ploeg