Ree met drie poten

Gestart door Yeronimo, oktober 14, 2015, 18:30:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

In het Leeuwarder Bos loopt al enige tijd een ree rond met drie poten. Ikzelf vraag me af hoe dit precies gekomen is en leg deze vraag graag bij jullie neer.

Op 24 juli dit jaar liep ik richting mijn trapcam die in het bos opgesteld stond. Dit was middenin de paringstijd van reeën en ik had geluk dat er in het bosperceel naast mij (slootje ertussen) een vrouwtje het uithoudingsvermogen van een mannetje aan het uittesten was. Tegelijkertijd was er in het bosperceel waar ik stond (langs de sloot) een volwassen mannetje zenuwachtig heen en weer aan het bewegen, die wilde natuurlijk ook achter het vrouwtje aan, maar ik stond in de weg. Na wat heen en weer lopen van het dier viel mij op dat het lopen niet heel soepel ging. Mijn verrekijker erop gezet toen het mannetje eindelijk het hogere gras uit kwam en tot mijn verbazing zat ik dat het linkerachterpoot compleet aan gort was. Er stak nog een stuk bot (1/3 bovenbeen) uit en voor de rest wat los vel. Er was geen bloed rondom te zien. Ik had geen camera bij me dus besloot ik te filmen met mijn mobiel hoe de situatie was. Het filmpje laat zien waar de reeën achter elkaar liepen (toen helaas even buiten beeld) en laat daarna het andere ree zien die tijdens het filmen gelukkig ook over de sloot sprong en even zwom. Helaas laat het niet mooi op beeld zien hoe de situatie van de linkerachterpoot was, maar het is wel te merken dat het dier een poot mist.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=p54Mut-7yik (sorry voor het schuine beeld, kan ikzelf niet zo snel oplossen)

Afgelopen vrijdag 9 oktober stond ik voor zonsopgang al op de grafheuvel in het bos om trekvogels te tellen. Vanaf dat punt heb ik goed zicht op de omgeving en vaak lopen er ook reeën rondom. Ik zag twee mannetjes (een volwassen en een jong dier) samen foerageren waarbij gelijk op viel dat het volwassen mannetje zijn linkerachterpoot mistte. Het was erg mistig en nog vrij donker, dus heb ik een filmpje gemaakt met mijn mobiel door de telescoop. Wat mij in het veld opviel is dat het bot niet meer uit stak en het vel eromheen helemaal genezen was. Als klap op de vuurpijl gingen de twee reeën vechten, waarbij het volwassen gehandicapte ree zelfs won!
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=39qmbSAS7sE

In beiden situaties oogde het ree gezond, met een goed verzorgde vacht, niet mager en ook het oefende het natuurlijk gedrag uit. Ik had mijn waarneming op facebook gedeeld en al gauw hing de Leeuwarder Courant aan de lijn. Bij hun kwam ook de grote vraag op, hoe is dit precies veroorzaakt? Ik kwam, ook dankzij anderen, op een aantal mogelijkheden die ik niet uit kon sluiten; een aanrijding met auto/vrachtwagen, een klem of maaiactiviteiten. Ik kan niets daarvan uitsluiten en ook niet echt goed onderbouwen. Maar wellicht dat jullie er wel de kennis en ervaring in hebben om mij verder te helpen.

http://www.lc.nl/friesland/driepotige-ree-in-leeuwarder-bos-video-19165343.html

P.s. 'strik van een jager' is een ongelukkige woordspeling die mij in de mond wordt gelegd, niet wat ikzelf gezegd heb. Media, zucht...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

peterv

Bij een volwassen reebok, waarbij je aangeeft dat er nog een stuk bot en los vel bij hing zijn maaiactiviteiten wel uit te sluiten. Zo'n dier laat zich niet door een maaimachine verrassen. Ik kan mij voorstellen dat een reekalfje in hoog gras zo geraakt wordt dat deze een stuk poot verliest en het eventueel red, maar dan zou het dier -volwassen- zeker anders ogen. Je geeft al aan dat bij de 2e ontmoeting er een genezingsproces op gang was gekomen. Zo snel gaat dat dus.
Aanrijding valt niet uit te sluiten en is eigenlijk het meest voor de hand liggend. In Nederland, naast afschot, toch wel 1 van de belangrijkste doodsoorzaken van reeën.  Een ander scenario lijkt mij dat het dier bij een sprong over een hek/draad/gaas met een poot is blijven hangen waarbij de poot is gebroken/afgescheurd.
Peter Venema

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Yeronimo

#3
Dank Peter voor je reactie. Ik hoop er een leuke discussie over te krijgen.

Persoonlijk krijg ik nu vele verwijten naar mij toe van anderen (goh, Fryslân en jagers...) dat in het artikel jagers en stropers over één kam worden gescheerd. Ondanks dat dit een ongelukkige woordspeling is van de journalist (niet van mij), moet ik zeggen dat ik er eerlijk gezegd wel wat om kan lachen gezien het niet gelijk onwaar is. Stropers zijn ook in vele gevallen jagers helaas gebleken, en stroperij valt in principe onder de definitie van jagers in o.a. de Dikke van Dale. In het Leeuwarder Bos wordt ook gestroopt, en verhip dat is al eens een keer een jager met jachtakte gebleken!

Zelfs op Facebook word ik er actief op aangesproken en moet ik hard in de verdediging schieten, wat ik erg jammer vind. Toch vind ik het wel noemswaardig genoeg om hier te delen, ondanks dat het niet over het artikel gaat.

En reacties onder de LC artikelen zijn ook wel grappig;
http://m.lc.nl/friesland/Driepotige-ree-in-Leeuwarder-Bos-video-21051417.html
http://www.lc.nl/friesland/driepotige-ree-in-leeuwarder-bos-video-19165343.html
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

peterv

Als je discussies met jagers wilt voeren moet je in dit geval zeker opperen dat die achterpoot aan flarden kan zijn geschoten door een erg slecht gemikt schot van een jager  >:D
Peter Venema

maurice.lahaye

Foei Peter, niet stoken  ;) .
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Yeronimo

Citaat van: peterv op oktober 14, 2015, 21:59:49 PM
Als je discussies met jagers wilt voeren moet je in dit geval zeker opperen dat die achterpoot aan flarden kan zijn geschoten door een erg slecht gemikt schot van een jager  >:D

Nah, heb er al genoeg woorden aan verspilt, zonde van energie. Maar dank voor de tip!  O0
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

joostheeremans

Je kan beter direct kritiek uiten op het koningshuis en de koning, dan dat je zijdelings je twijfels uit over de jacht of jagers. De RVD komt lang niet zo snel verhaal halen als bevriende jagers en de knjv. Het is altijd bijzonder dat de jacht zichzelf zo'n grote broek aanmeet, terwijl zij niets meer doen dan een hobby uitoefenen waarbij dieren worden gedood. Ook het distantiëren van stroperij heeft iets lachwekkends, alsof rellende voetbalsupporters gaan beweren dat zij onschuldig zijn omdat rellen iets is voor hooligans en zij supporters zijn.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jfbouwmeester

Citaat van: joostheeremans op oktober 15, 2015, 10:29:48 AM
Je kan beter direct kritiek uiten op het koningshuis en de koning, dan dat je zijdelings je twijfels uit over de jacht of jagers. De RVD komt lang niet zo snel verhaal halen als bevriende jagers en de knjv. Het is altijd bijzonder dat de jacht zichzelf zo'n grote broek aanmeet, terwijl zij niets meer doen dan een hobby uitoefenen waarbij dieren worden gedood. Ook het distantiëren van stroperij heeft iets lachwekkends, alsof rellende voetbalsupporters gaan beweren dat zij onschuldig zijn omdat rellen iets is voor hooligans en zij supporters zijn.

Dan maar gelijk kritiek op het koningshuis?
Het debat over het onderhoud van de groene draak, heeft misschien wel meer gekost dan het onderhoud zelf. ;D

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Lowieke

Citaat van: Yeronimo op oktober 14, 2015, 18:30:17 PM
Ikwam ook de grote vraag op, hoe is dit precies veroorzaakt? I
Heeft het mischien te maken met de "onveilige situaties" zoals op het verbodsbord geschreven staat? Er is hier ook zo'n bosperceel waar staat dat je vooral op de paden moet bijven ivm nog niet gesprongen explosieven die blijkbaar her en der in het bos verspreidt liggen.
Jeroen.

Yeronimo

Citaat van: Lowieke op oktober 15, 2015, 16:48:47 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 14, 2015, 18:30:17 PM
Ikwam ook de grote vraag op, hoe is dit precies veroorzaakt? I
Heeft het mischien te maken met de "onveilige situaties" zoals op het verbodsbord geschreven staat? Er is hier ook zo'n bosperceel waar staat dat je vooral op de paden moet bijven ivm nog niet gesprongen explosieven die blijkbaar her en der in het bos verspreidt liggen.

Die onveilige situaties hier slaan op de populierenpercelen waar verkeerde rassen staan die met een zuchtje wind neerdonderen. Dat gebeurde deze zomer en op een gegeven moment besloten de gemeente Leeuwarden het bos dan maar voor een deel af te zetten om natuurlijk niet aansprakelijk te zijn als iemand een boom op zijn harses krijgt  ;)

Vanmorgen kwam ik het ree met drie poten weer terug. Een filmpje daarvan waar je kan zien dat hij geen moeite heeft met weg te rennen: https://youtu.be/0e1VGPc8hic
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rene Janssen

Wel bijzonder, zelf heb ik dit nog nooit gezien. Al de geopperde mogelijkheden kunnen wat mij betreft gebeurd kunnen zijn...
Behalve de optie wolf, die zou het dier helemaal opeten  :angel: :rolleye: 8)
René Janssen