vraag over sporen - met als resultaat Grootsporige truffelknotszwam

Gestart door rietvanoosten, oktober 12, 2015, 21:36:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum,

Ben eigenlijk wel benieuwd welke soort het is, wil wel sporenonderzoek doen, maar ............... is deze er al klaar voor?
Zie ook foto's met slijmeriger hoedjes.
1. wat is het goede moment voor sporen?
2. wil de paddenstoel graag laten staan, heb deze weer teruggeplant, is een stukje uit de hoed voldoende?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109360171
Ronde truffelknotszwam sl, incl. Grootsporige truffelknotszwam - Elaphocordyceps capitata sl, incl. longisegmentis gezien op 2015-10-12 Almelo - Nijreesbos
Foto's:













Toelichting:
sporenmaat: 38.61-42.9-43.61 x 3.57-5.01 µm
met vriendelijke groet, Riet


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

wtrlntn

Ja, dat zijn de vondsten waar je een hele middag voor in het bos struint he?  :P :duim:
Groeten Wouter

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Een klein stukje (1 kubieke mm) uit de hoed is voldoende. Moet je mes wel scherp zijn want dat spul is nogal hard. Begrijp ik het goed heb je dat ding teruggeplaatst? Heeft geen enkele zin want de verbindingen met de zwamvlok zijn verbroken, er zal geen verdere ontwikkeling meer optreden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

wtrlntn

Groeten Wouter

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wtrlntn

Maar even serieus hè, ik heb gehoord dat het plukken van een paddo zoiets is als het plukken van een appel, maar als alle waarneming.nl fotografen en anderen maar paddo's plukken om maar te kunnen determineren zonder acht te slaan op het sporen-proces en de "wortels".. Ik bedoel, das nie goed toch? Ik geloof dat het zelfs verboden is ze te plukken, tenzij het massale species betreft? Ik bedoel, streeft deze website dan zichzelf niet voorbij?  :huh:
Groeten Wouter

rietvanoosten

@Henk, dank voor de uitleg, een volgende keer herken ik de truffelknotszwam en hoef ik niet meer te "moorden", heb weer geleerd door schade en schande   :-[
@Gert, kon er zo direct niet meer zien.
@Wouter en Gert: sorry, was dus niet de bedoeling, maar je wilt dan toch weten of het een truffelknotszwam is, hoef ik nu nooit meer te doen gelukkig.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Citaat van: wtrlntn op oktober 12, 2015, 23:21:43 PM
Maar even serieus hè, ik heb gehoord dat het plukken van een paddo zoiets is als het plukken van een appel, maar als alle waarneming.nl fotografen en anderen maar paddo's plukken om maar te kunnen determineren zonder acht te slaan op het sporen-proces en de "wortels".. Ik bedoel, das nie goed toch? Ik geloof dat het zelfs verboden is ze te plukken, tenzij het massale species betreft? Ik bedoel, streeft deze website dan zichzelf niet voorbij?  :huh:

Heb even gezocht:
http://www.mycologen.nl/
Zie links voor info over plukken
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

AANVULLING:
Gelukkig toch sporen kunnen vinden, is deze niet voor niets "opgeofferd"  :-[
Op basis van sporenmaat: Grootsporige truffelknotszwam (foto's bijgevoegd met daaronder sporenmaat)
met vriendelijke groet, Riet

tjerk


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Gert en Willy dank!   :blink:  Een keer grote sporen in beeld is een feest  ;D
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Heb je nog een foto gemaakt (doorsnee bolletje?)  dat is zo mooi.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

#18
Heb hem/haar hier nog, wilde deze proberen te drogen, maar ben nu toch heel benieuwd hoe het er uit ziet, ga deze straks doorsnijden Gert, dank je wel voor de tip!  :blink:

Als het een beetje is gelukt komt er nog een foto  ;D

VERVOLG: al behoorlijk (in)gedroogd, maar toch nog een leuk randje te zien  :blink:  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

tjerk


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wtrlntn

Vraagje van een leek? Waarom moet deze paddo onder de :micro: en om uit te sluiten welke andere soort dat zou kunnen zijn? Zijn er zoveel truffelknotszwammen dan? Behalve de zwarte en de grootsporige?)  :-[
Groeten Wouter

rietvanoosten

De Ronde en de Grootsporige zijn alleen op basis van sporenmaat te onderscheiden.
Weet nu hoe een truffelknotszwam eruit ziet en hoef er dus nooit meer 1 te "vermoorden", een heel klein stukje (mm werk) is voldoende voor  :micro:  onderzoek (heb ik van Henk).
Dit exemplaar opgeofferd omdat deze door mijn toedoen toch ten dode was opgeschreven  :'(
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

#28
volgend jaar op de zelfde Locatie staan ze er weer hoor. (tenminsten bij mijn plek) :angel:  soms wel 6 stuks.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

#29
Citaat van: rietvanoosten op oktober 14, 2015, 22:30:33 PM
Nee Gert, is dan "huiswerk" voor morgen  ;D
Wordt vervolgd!

Heel blij met dit huiswerk Gert!  :blink:
Wat geweldig om te zien en dat in 1 "pitje". Sporen in overvloed, zelfs asci (3) in beeld gekregen, dank je wel!

Ook fijn om te horen dat ze "honkvast" zijn  ;D
met vriendelijke groet, Riet