Ramariopsis, maar welke?

Gestart door geert kor, oktober 07, 2015, 06:44:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

geert kor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109202632
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-10-06 Veluwezoom
Foto's:






Toelichting:
Tussen mos op begraafplaats waar veel beuken staan; Op forum gezet om te horen om welke Ramariopsis het gaat;
bij voorbaat dank Elly & Geert Kor

wimperzwam

Moet helaas onder de  :micro:. Opsturen voor controle mag.

Mvgr.,
Henk Huijser.

geert kor

#2
 Duidelijk. Naar welk adres/ Ik ga morgen dan een exemplaar ophalen, omdat ik wel nieuwsgierig ben. Ik zal de waarneming tot zolang op ramariopsis.sl  zetten.

Groet,

Geert

wimperzwam

Zelfs dat Ramariopsis is niet zeker, kan ook een van de kleine gele Ramaria's zijn.

Adres : Frederikstraat 6,
            5671 XH, Nuenen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

geert kor

Ga morgen een exemplaar ophalen en versturen.
Bedankt en groet,
Geert

wimperzwam

Hallo Geert, heb jouw vondst bekeken en heb nu zekerheid dat het om een soort gaat in het complex rond Clavulinopsis subtilis. Deze kleine Clavulinopsis soorten worden tegenwoordig door diverse mycologen ook wel ondanks de gladde sporen tot het geslacht Ramariopsis gerekend; sporen in dit geslacht fijn wrattig-stekelig. Je vondst behoort tot die soort in dit komplex waar je met een goede microscoop op de sporenwand een paar zeer lage wratjes kunt ontdekken (dus inderdaad Ramariopsis?). De andere soorten bezitten volgens mij echt gladde - en een fractie grotere sporen. Ook moleculair onderzoek tussen deze soorten laten verschillen zien. Welke van deze nu de "echte" subtilis is moet nog uitgezocht worden. Mogelijk heeft de soort die ik al jaren ken en die jij nu ook gevonden hebt nog geen naam of is de echte subtilis.
Als je de soort wilt invoeren hoop ik dat dit inmiddels mogelijk is als Clavulinopsis subtilis sl.

Mvgr.,
Henk Huijser.

geert kor

#6
Bedankt voor het onderzoek en voor je reactie. Ik ga het proberen het in te voeren.
Lukt het niet dan laat ik het nog weten.

Groet,
Geert

NB: Als "sl" niet mogelijk; vooralsnog zonder sl  ingevoerd.