Bleke contrastbraam

Gestart door bas.drost96, oktober 11, 2015, 19:33:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Ik heb net voor het eerst een braam proberen te determineren, makkelijk is anders :rolleye:. Bij deze kwam ik uit op de bleke contrastbraam. Klopt dat? En zo nee, welke soort is het wel en hoe kan ik dat zien? En heb ik de belangrijke kenmerken op de foto gezet?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109329439
onzeker Bleke contrastbraam - Rubus dejonghii gezien op 2015-10-10 Amerongen - Amerongse Berg
Foto's:












Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rense Haveman

Ha Bas, leuk dat je het geprobeerd hebt! En ik zal de laaste zijn die zal beweren dat het gemakkelijk is, zelf kom ik nooit goed uit.... Maar dat geldt niet alleen voor bramen.

En nee, het is niet dejonghii, maar Rubus gratus, de algemeenste soort in ons land. De bladloot is te sterk behaard voor dejonghii, de bladvorm en -tanding klopt niet, en ook de vorm van de stekels niet. Je hebt vast de foto's op rubus-nederland.nl bekeken, maar het is in het begin lastig inschatten wat de variatiebreedte mag zijn. Stug volhouden, mee het veld in met mensen die de soorten kennen.

Je komt uit Veenendaal? Bram vd Beek, de grootste NLe bramenkenner woont daar ook.....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

bas.drost96

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad rubus-nederland.nl gebruikt, ik zal nog eens naar de foto's kijken.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien