Boomvalk of Smelleken?

Gestart door arnoniehof, oktober 11, 2015, 09:28:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109308247
onzeker Smelleken - Falco columbarius gezien op 2015-10-09 Vlieland - Oost-Vlieland Sovon telgebied
Foto's:




Toelichting:
Veel mensen hebben de foto's bekeken, de 1 zegt boomvalk, de ander smelleken
bij voorbaat dank Arno Niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

frankneijts

Smelleken is hier eenvoudig uit te sluiten op basis van de handpenstructuur: immers is bij deze soort als enige (!) valk de buitenste handpen p10 korter dan p7 (zie bijv. hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/109034602) en bij deze vogel (foto 1 is het beste als vergelijking) is p10 langer dan p7.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arnoniehof

Dank je wel Frank. We hadden met een groep er naar gekeken en Jeroen Breidenbach kwam op basis van de handpennen juist wel op Smelleken :) vandaar de twijfel. In het veld vonden we het een boomvalk totdat er ook vogelaars aangaven dat het een smelleken was. Dus vandaar dat er twijfel ontstond. Ik pas het aan
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

frankneijts

Er klopt overigens wel meer niet voor Smelleken Arno: let bijv. 'ns op de flanktekening en zo'n licht oranje 'broek' past ook niet zo goed op die soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

'k Zou niet zo aan die broek blijven hangen Frank, en het hele verhaal gewoon omdraaien pro Smelleken.

frankneijts

Ik blijf niet zozeer aan die broek hangen want dat is ook in mijn ogen geen sterk argument. Ik geef overigens onmiddellijk toe dat ik dit maar een raar Boomvalkje vind (let s op die koptekening op foto 2) maar Smelleken zie ik er op basis van de flank en vooral handpenstructuur zeker niet in. Maar licht je reactie eens verder toe Gerd..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

nou..vooral die handpenstructuur is erg duidelijk pro Smelleken hoor.
Verder kun je de breedte van de
laatste staartband  en het aantal bandjes op de staart, mijns inziens ook wel aanvoeren.

BramtK

Ten eerste, het zijn volgens mij twee verschillende vogels.
Groeten,

Bram ter Keurs

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

BramtK

Ik zie bij vogel 1 een duidelijk witte wang. Vogel 2 heeft die niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

#10
Citaat van: arnoniehof op oktober 11, 2015, 10:05:50 AM
Dank je wel Frank. We hadden met een groep er naar gekeken en Jeroen Breidenbach kwam op basis van de handpennen juist wel op Smelleken :) vandaar de twijfel. In het veld vonden we het een boomvalk totdat er ook vogelaars aangaven dat het een smelleken was. Dus vandaar dat er twijfel ontstond. Ik pas het aan

Dat was ik Arno, Jeroen heeft daarna de plaatjes erbij gezocht  ;)
Toch interessant. Zelfde kenmerk, andere interpretatie. Had inderdaad wel gezien dat P10 niet korter dan P7 was, maar ongeveer even lang.
Als ik echter foto's van boomvalk bekijk zie ik dat P10 = P8 en dus veel langer dan P7

Boomvalk:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=390887
http://waarneming.nl/waarneming/view/109195553
http://waarneming.nl/waarneming/view/108961070

Smelleken:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=95718
http://waarneming.nl/waarneming/view/109034602

En een voorbeeld waarbij P10 echt duidelijk korter is dan P7 http://waarneming.nl/waarneming/view/100759860
Is uiteraard afhankelijk van houding, maar wellicht ook leeftijd/geslacht?

Als ik dat dan bijvoorbeeld vergelijk met deze voorbeelden dan neig ik toch veel meer naar smelleken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Ik denk dat je gelijk hebt Folkert Jan. Ik heb de handpennen van een aantal Smellekens uit de database eens naast elkaar gezet met op de onderste rij in het midden de vogel in kwestie als vergelijk. De regel 'p10 < p7' gaat blijkbaar niet altijd op, althans is deze verhouding niet altijd goed zichtbaar (?). Hangt in elk geval af van houding en positie van de vleugel/handpennen maar of dat leeftijd/sexe er nog iets mee van doen heeft weet ik niet eerlijk gezegd. De tekening op de onderzijde is in elk geval ook veel variabeler dan ik aanvankelijk dacht, zeker bij mannetjes zoals de Vlieland-vogel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dupont

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankneijts

Hadden jullie dat niet eerder onderling even kunnen bepraten en fotootjes uitwisselen?  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:45:54 AM
Hadden jullie dat niet eerder onderling even kunnen bepraten en fotootjes uitwisselen?  8)


Dat hebben ze natuurlijk ook gewoon gedaan, maar blijkbaar kon David niet overtuigend genoeg argumenteren, Frank.  >:D
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op oktober 12, 2015, 09:50:34 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:45:54 AM
Hadden jullie dat niet eerder onderling even kunnen bepraten en fotootjes uitwisselen?  8)


Dat hebben ze natuurlijk ook gewoon gedaan, maar blijkbaar kon David niet overtuigend genoeg argumenteren, Frank.  >:D


Maar met die foto van David kan zelfs een doofstomme aantonen dat dit geen Boomvalk is ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:56:20 AM
Citaat van: Jaap Denee op oktober 12, 2015, 09:50:34 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:45:54 AM
Hadden jullie dat niet eerder onderling even kunnen bepraten en fotootjes uitwisselen?  8)


Dat hebben ze natuurlijk ook gewoon gedaan, maar blijkbaar kon David niet overtuigend genoeg argumenteren, Frank.  >:D


Maar met die foto van David kan zelfs een doofstomme aantonen dat dit geen Boomvalk is ... 8)
Pardon, grapje?
Groet Gert Jager

arnoniehof

Fijn dat we er uit zijn en ik pas me waarneming even aan.

;D
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

dupont

#18
Beste Jaap, Frank,
Ten tijde van de waarneming alleen lopen fotograferen en daardoor 'live' niet op details kunnen letten. De geschoten foto's bleken op mijn kleine camerascherm (vrij) donker zodat deze mij niet de volle 100% duidelijkheid gaf. Helaas kan ik in het veld (nog) geen gebruik maken van een formidabel fotobewerkingsprogramma.  ;) ;)
@Frank: Heb bij de Taigaboom nog ff aan jouw gedacht aan dat erg bruikbare artikel wat je daar ooit over hebt gemaakt. :) :)
Zo weer goed?!  8) ;D
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankneijts

Citaat van: dupont op oktober 12, 2015, 10:40:44 AM
Beste Jaap, Frank,
Ten tijde van de waarneming alleen lopen fotograferen en daardoor 'live' niet op details kunnen letten. De geschoten foto's bleken op mijn kleine camerascherm (vrij) donker zodat deze mij niet de volle 100% duidelijkheid gaf. Helaas kan ik in het veld (nog) geen gebruik maken van een formidabel fotobewerkingsprogramma.  ;) ;)
@Frank: Heb bij de Taigaboom nog ff aan jouw gedacht aan dat erg bruikbare artikel wat je daar ooit over hebt gemaakt. :) :)
Zo weer goed?!  8) ;D


Natuurlijk David (en bedankt!), zat maar een beetje te jennen: ik weet heel goed hoe dingen soms gaan in het veld... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: GertJ op oktober 12, 2015, 10:06:04 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:56:20 AM
Citaat van: Jaap Denee op oktober 12, 2015, 09:50:34 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 12, 2015, 09:45:54 AM
Hadden jullie dat niet eerder onderling even kunnen bepraten en fotootjes uitwisselen?  8)


Dat hebben ze natuurlijk ook gewoon gedaan, maar blijkbaar kon David niet overtuigend genoeg argumenteren, Frank.  >:D


Maar met die foto van David kan zelfs een doofstomme aantonen dat dit geen Boomvalk is ... 8)
Pardon, grapje?


Dat hoef ik hopelijk toch niet uit te leggen, Gert ?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Maar is dit echt dezelfde vogel als op de 1e foto?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

arnoniehof

Er was 1 rover en een groep spreeuwen en beide foto's zijn van de rover.
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

laatvlieger

Citaat van: arnoniehof op oktober 12, 2015, 13:25:06 PM
Er was 1 rover en een groep spreeuwen en beide foto's zijn van de rover.
bizar, ik vind die eerste vogel er zo anders uitzien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

Ik dus ook. Misschien wil Arno ons een plezier doen en nog een of twee fotootjes van vlak na/voor het moment van de eerste foto laten zien? Alleen om ons te overtuigen.  :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

arnoniehof

Ik heb nog 1 foto en die zal ik vanavond even er bij zetten
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Jaap Denee

Kom op, jongens... wij zagen het zaterdagavond al door de bodem van een fles wijn!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

arnoniehof

Voor wat het waard is, had 3 foto's en dit is de 3de
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

BramtK

Oke, ik vind het vreemd dat ik op de ene foto een hele andere koptekening zie dan op de andere, maar dat laat zich dus verhelpen door een fles wijn. 
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op oktober 12, 2015, 20:25:28 PM
Oke, ik vind het vreemd dat ik op de ene foto een hele andere koptekening zie dan op de andere, maar dat laat zich dus verhelpen door een fles wijn.


Klopt Bram, je gaat daardoor naar de hele vogel kijken in plaats van naar slechts een enkel kenmerkje. Probeer maar eens.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee