Hoofdmenu

rode bessen

Gestart door Arno van Stipdonk, januari 08, 2006, 20:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Wie kan me vertellen welke plant dit is?

Pieter Stolwijk

#1
Gevlekte aronskelk (Arum maculatum).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arno van Stipdonk

Hartelijk bedankt! :duim:  

Windekind

Kan het niet de Italiaanse zijn Pieter ?

Vrij lange trossen.
En zie ik linksonder niet een deel van een blad met witte aderen ?


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pieter Stolwijk

Je hebt gelijk; dat zou heel goed kunnen. Heb eenvoudig niet aan de Italiaanse gedacht.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

#5
Hallo allemaal,

Ik zie alleen maar een blad van Grote brandnetel. Volgens mij kan dan de soort alleen maar onderscheiden worden op grootte van de bessen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#6
Het is inderdaad zo dat de Italiaanse Aronskelk langere kolfen heeft dan de Gevlekte. Bij de Gevlekte komt dat neer op een lengte van ongeveer twee keer de breedte, zo'n 4-5 cm. De Italiaanse is gemiddeld veel langer tot wel 12 cm.

De kolfen die ik zie voldoen prima voor de Gevlekte. Alleen links zie ik een veel langere, maar dat lijken mij er twee achter elkaar? Ook gezien de stelen daaronder.

Ik ga dus voor de Gevlekte Aronskelk, maar ja............hoe zeker mag ik zijn?

Corryabbink

#7
Vrij zeker dacht ik. Ik hou het evenals Pieter op de Gevlekte mede gezien de vrij kleine bessen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik bedoel het stukje blad achter de stelen van de kolven linksonder.
Of is dat geen blad ?  


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#9
Ja van de achterkant van het blad van Grote brandnetel.

Zou ook wel heel vroeg zijn voor een Aronskelkblad maar alles is mogelijk.

Corry
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerZou ook wel heel vroeg zijn voor een Aronskelkblad maar alles is mogelijk.
Ik heb een Italiaanse Aronskelk in de tuin en die staat volop in blad, de bessen zijn al een tijdje weg. Ik vind het altijd een vrolijk gezicht dat bonte blad in de winter. Ze hangen nu slap van de kou, maar als het niet vriest richten ze zich weer op.

Windekind

Met alle respect Corry,

maar de Italiaanse heeft een andere tijd van opkomen dan de Gevlekte.
Bij mij in de tuin is ie al lang en breed boven en hij kan tot ver in de winter ook boven zijn. daarbij, weet ik niet precies wanneer de foto is genomen of stod dat erbij ?


groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Ik zie het niet adie chterkant brandnnetel. ik zie ook geen tanden er aan , maar 't is mij verder ook om het even.

In de werkelijkheid zijn die dingen zo easy dat ik nu geen zin heb om me verder om druk te maken om de foto.

't Lijkt wel een mysterieplant competitie. :lol:




Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Arno van Stipdonk

Hallo allemaal,

Het stond er inderdaad niet bij wanneer de foto is genomen Elmar.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het wel duidelijk was dat dit in de zomer gebeurd is.
Dit komt doordat ik totaal geen kennis van planten heb, en doordat ik niet precies weet wanneer de opname gemaakt is.
Het is namelijk een fragment van een film van mijn vader. Eind deze maand geeft hij een filmvoorstelling van voornamelijk vogels (via het IVN) en hij wil graag de naam van deze plant erbij plaatsen.

Excuus voor de onduidelijkheid, zal voortaan erbij zetten wanneer de foto genomen is.

Corryabbink

Hallo Han,

Had ik wel verwacht dat er iemand met bladen aan de Aronskelk zou komen. De Italiaanse is ook veel vroeger(bladen verschijnen in de herfst). Dat pleit alleen maar meer voor de Gevlekte waarvan nu het tijdstip tot bladontwikkeling komt(jan/febr).

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo Arno,

We praten een beetje langs elkaar heen. Om je vader nog iets te helpen zou je naar de bessen kunnen kijken.
Gevlekte: bessen ca. 0,5 cm breed
Italiaanse: bessen ca. 1 cm breed

Voor mij is het nu genoeg geweest.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Dank jullie allemaal. Ik zal proberen er achter te komen hoe groot de bessen waren. Als ik het weet geef ik nog door.