Hoofdmenu

Welke meeuw was dit?

Gestart door Dnl, november 01, 2005, 13:12:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dnl

In mijn fotoarchief stond nog steeds deze niet-afgemaakte meeuw in de map onbekend. Het beest heeft al heel wat discussies en vogelboeken losgemaakt, maar zonder conclusie in de doofpot beland. Eens kijken wat de kenners ervan zeggen. In de voorgaande discussie over deze meeuw gaat het volgens de meeste niet meer om de soort, maar of het zwart op de snavel echt is, en niet een vuiltje.. maar de vaagheid van de vogel maakt het allemaal nog het spannender. De foto is door het raam genomen, op het moment van de waarneming waren duidelijk de gelige poten zichtbaar, dat op de foto echter niet goed meer te zien is. Dat was ook de reden voor de foto. Pas achteraf merkte ik op dat de meeuw verder afweek.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Shadowgraph

Lijkt me de snavel van een Armeense meeuw.
Tim

Thijs Fijen

Mag ik als eerste vragen waar en wanneer je die foto hebt gemaakt?

De snavel en poten wijzen wel op armeense meeuw, maar de iris is toch duidelijk licht. En die van Armeense meeuw zijn donker.

Thijs
Thijs Fijen

Roodstuit

het lijkt mij eigenlijk een derde winterkleed Geelpootmeeuw...

groeten,

Sander

han.endt

CiteerDe snavel en poten wijzen wel op armeense meeuw, maar de iris is toch duidelijk licht. En die van Armeense meeuw zijn donker.
Lichte iris komt wel voor bij Armeense Meeuw.

Gr.
Han.

Dnl

De foto is gewoon genomen in Nederland, Amersfoort, en de iris is inderdaad niet geheel donker. Wat al vaak er srake is gekomen, als we kijken naar een Geelpootmeeuw, dan zou je kunnen zeggen dat het zwart op de snavel misschien vuil is, maar een dergelije Armeense in nederland lijkt me wel wat extreem.  
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


laatvlieger

#6
Lijkt mij ook een 3e winter (richting 3e zomer) geelpootmeeuw:
kopvorm en iriskleur spreken niet voor armeense meeuw.
Het ontbreken van witte vlekken op de handpennen en het feit dat de vogel nog jonge veren aan het ruien is in combinatie met verder vrijwel adult verenkleed wijst richting een derdejaars vogel.
De wat bleekgele poten (ipv knalgeel zie je wel meer in de winter en bij nog niet volwassen vogels)

Wat wel vreemd aan deze vogel is, is de snavel. Ik meende dat bij een geelpootmeeuw de rode snavelvlek op de ondersnavel vaak nog een stukje doorloopt op de bovensnavel. Daarvan is hier geen sprake. Verder meende ik dat in de winter bij geelpootmeeuwen het zwarte streepje op de bovensnavel nooit echt heel fors was (kan ik me in vergissen). verder is de snavelpunt wat aan de witte kant. Snavel lijkt wat dat betreft meer op een pontisch meeuw (de rest van het beest overigens niet) en inderdaad ook wel armeense meeuw. De vorm van de snavel echter lijkt meer op geelpoot dan op pontische meeuw. Ook de lengte van de poten en eigenlijk ook de pootkleur wijzen ook meer naar geelpootmeeuw dan naar pontische meeuw.

Al met al kan ik er niks anders van maken dan een 3e jaars geelpootmeeuw.

(Heb ook nog even vluchtig naar Amerikaanse meeuwen gekeken maar ook die komen eigenlijk niet in aanmerking)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dnl

Een heuse Geelpootmeeuw was bij het waarnemen ook mijn eerste gedachte, pas achteraf bemerkte ik de details. Bedankt voor de mooie analysen die jullie gegeven hebben, erg leerzaam! Ook al blijven meeuwen wat dat betreft soms lastige vogels. Maar met een Geelpootmeeuw kan ik al heel tevreden zijn. Voor mij een nieuwe 'tuinsoort' om het zo maar te noemen en nooit eerder in Amersfoort waargenomen..

Groet Daniel
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast