'sparrige'….Centaurie.

Gestart door Rien Ondersteijn, oktober 08, 2015, 13:14:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Heeft iemand een verklaring voor de totstandkoming van de naam 'sparrige centaurie'[ Centaurea diffusa]
Wordt in Leiden 'Wijdvertakte' genoemd door Wout Holverda en ik moet zeggen dat ik deze naam véel beter vindt passen !!Als je de plant ziet denk je helemaal niet aan een spar-of het zouden de bloemhoofdjes moeten zijn,maar dan moet men wel diep door de knieën ...
Wil ik graag even kwijt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Het is Duits: "sparrig" betekent namelijk "seitwärts abstehend" (en C. diffusa is de Sparrige Flockenblume).
Het zou in correct Nederlands inderdaad "Wijdvertakte centaurie" moeten zijn.

JanHein

Rien Ondersteijn

Citaat van: migratorius op oktober 08, 2015, 15:50:31 PM
.
Het zou in correct Nederlands inderdaad "Wijdvertakte centaurie" moeten zijn.

JanHein

En dat is ie dan ook geworden,hoor ik net van Erik Slootweg.
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Het is wijdgetakte geworden. Niet wijdvertakte
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

 ...................................???????????????????........................


Volgens Wout Holverda en de ouwe Heukels[1962] en een ouwe Heimans wordt ie 'Wijdvertakte' genoemd-dit lijkt me een vergissing.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rense Haveman

volgens een inmiddels wat versleten regel zou het dus wijde centaurie moeten zijn... wijdgetakt is geen Nederlands, lijkt me....
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Die naam 'wijdgetakte' komt uit een Heukels van !909 .Ik vroeg me ook af ,of dit heden ten dage nog wel correct Nederlands is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

inderdaad, zo stond deze in de Heukels 1909 en zo heb ik hem toegevoegd, als wijdGEtakt  ;)

misschien is de relevante vraag hier: moeten takken uit een VERtakte tak komen, m.a.w. is iets wat (wijd)GEtakt is ook per se (wijd)VERtakt?
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rense Haveman

Er is ooit een soort regel gemaakt die smalbladige weegbree veranderde in smalle weegbree, breedbladige in brede, etc. volgens die regel zou dit taxon nu wijde centaurie moeten heten en ik vind dat zo gek nog niet.
Groet! Rense

havikskruiden!

RutgerB

Laten we het erop houden dat Wijdgetakte uit de Heukels 1909-1911 is ingehaald door Heimans, Heinsius en Thijsse 1965. Daarin staat de plant als Wijdvertakte. Om veel discussie te vermijden; de basisregel is dat het een naam moet zijn die uit een bron komt die we willen gebruiken. In principe verzinnen we niets zelf.

Natuurlijk is er af en toe een rebelse actie, maar dat wordt vast nooit sparrig.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Erik Simons op oktober 10, 2015, 11:24:15 AM
inderdaad, zo stond deze in de Heukels 1909 en zo heb ik hem toegevoegd, als wijdGEtakt  ;)


Dit wordt mijn laatste reactie op de naamgeving[' zoals het is geworden zal het wel moeten zijn....],maar als we die jaren '09 Heukels zouden moeten volgen dan zouden we toch ook weer naar 'Roomsche Kervel',Oogentroost, Tabacksplant etc moeten??
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Sorry voor wat ik in de vorige reactie zei... het was tóch niet mijn laatste...
Hulde aan de Erik Simons[?] die er tóch 'WijdVERtakte' van heeft gemaakt!! :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.

WimV

Volgens mij staat er Wijdverakte..... :rolleye:

Groetjes,
Wim

Rien Ondersteijn

Verhip......ben ik wéér te enthousiast....
Je hebt gelijk Wim!!
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Volgens mij kijken jullie niet goed.  :P

...ik heb het snel weer even veranderd..

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 15, 2015, 22:29:07 PM


...ik heb het snel weer even veranderd..

.....................Sorry...Wie wás dat ook weer,die op de Florondag vorig jaar nét niet won bij de 'plantenkwis' v.w.een taalfout......?  :rolleye: :rolleye:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Wreif het er nog maar eens in   ;D

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.