steltkluut, grauwe franjepoot en porseleinhoen

Gestart door laatvlieger, augustus 19, 2007, 14:07:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Gisteravond met Luuk Punt naar de plek bij Reeuwijk geweest om die steltkluut, grauwe franjepoot en porseleinhoen te gaan bekijken. Wat een leuk gebied is dat zeg! Behalve deze soorten zaten er ook nog zo'n 80+ kemphanen, een slaapplaats van 11 grote zilverreigers (te zien vanaf deze plek), 2 purperreigers, een waterral wat bruine kiekendieven. Een aanrader!

Maar we zagen er ook een mogelijke waterspitsmuis! Dit is een zeldzame en  moeilijk te inventariseren soort. Ik zag vlak voor me een forse zwarte spitsmuis wegschieten. Helaas verder veel te weinig details, maar de plek is goed (beter ook voor waterspitsmuis dan voor een bosspitsmuis spec.). Het zou mooi zijn als de mensen die nog naar de vogelsoorten gaan kijken ook even op deze spitsmuizen zouden willen letten en het liefst een foto zouden kunnen maken. Het zou mooi zijn als we zouden kunnen bevestigen dat hier daadwerkelijk waterspitsmuizen voorkomen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Grappig is dat ik er vandaag maar 4 kemphanen telde, maar wel 100 of meer watersnippen. Steltkluut en grauwe franjepoot waren overigens fantastisch en korte blik op porseleinhoen maakte de ochtend helemaal af. Zeker een aanrader.
Geen muizen gezien, overigens. Ook niet op gelet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

CiteerGrappig is dat ik er vandaag maar 4 kemphanen telde, maar wel 100 of meer watersnippen. Steltkluut en grauwe franjepoot waren overigens fantastisch en korte blik op porseleinhoen maakte de ochtend helemaal af. Zeker een aanrader.
Geen muizen gezien, overigens. Ook niet op gelet.
Ja, watersnippen zaten er ook erg veel. Die heb ik niet echt geteld, maar ik zag er minimaal zo'n 30. (zullen er vast meer geweest zijn)

Toen wij aankwamen zaten er ook maar zo'n 10 kemphanen, maar tegen schemer kwamen meer groepjes binnenvallen. En het anatal was uiteindelijk mogelijk nog hoger dan 80.

echt een mooi gebiedje he?!    
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

#3
ik zit er over te denken om dit weekend te gaan. kan iemand mij vertellen waarvandaan de kans het grootst is om ze/iets te zien en hoe ik daar kom?

Is er ergens een waarneming waarbij de pijl exact staat?

bij voorbaat dank

edit: wat is de beste tijd daar? 's ochtends?

Guus Peterse

De pijlen van de waarnemingen van vandaag staan tamelijk nauwkeurig: in het plasje ten zuiden van de Twaalfmorgen, bijna aan het eind van het weggetje als je uit de richting Gouda komt. Zelf ben ik met trein en fiets gegaan en ik kan je precies uitleggen hoe je er dan komt. Ben je met de auto, dan zal iemand anders het moeten uitleggen.
De beste tijd: wat de vogels zelf betreft maakt het geloof ik niet uit. Het plasje ligt aan de zuidkant van het weggetje dus als de zon schijnt is die midden op de dag pal tegen. Wat vroeger in de ochtend of laat in de middag is dan beter. Verder is het een kwestie van wat geluk hebben maar mijn indruk is dat vrijwel iedereen die erheen is geweest, wel een beetje geluk heeft gehad, 's morgens, 's middags en 's avonds.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Niels Godijn

Ik ben er nu 2x geweest, en allebei de keren de alle 3 de 'hoofdpersonen' gezien. 'S middags was de Porseleinhoen niet heel vaak te zien, maar 's avonds liet hij zich regelmatig leuk bekijken. De Steltkluut en Grauwe Franjepoot zijn helemaal niet moeilijk, en als ze er nog zitten is het wel een garantie dat je ze ziet.

De plas zelf is niet moeilijk te vinden, de plas is ongeveer 70x150meter. Gewoon daar langs de weg, aan de kant van het treinspoor. Je ziet het van een grote afstand al liggen.

Dylan

#6
Citeerik zit er over te denken om dit weekend te gaan. kan iemand mij vertellen waarvandaan de kans het grootst is om ze/iets te zien en hoe ik daar kom?

Is er ergens een waarneming waarbij de pijl exact staat?

bij voorbaat dank

edit: wat is de beste tijd daar? 's ochtends?
Is best bereikbaar, met de auto moet je wel over wat smalle weggetjes. Hoe je het beste kunt rijden hangt heel erg af van waar je vandaan komt.

Vanaf de A12 afslag Nieuwerbrug, rijden richting Bodegraven, houdt de Oude Rijn aan je linkerhand. Als je het dorpje uit bent de eerste weg links (richting Driebruggen, de richtingaanwijzer is voor fietsers, maar is goed bereikbaar per auto).

Weg volgen (opletten of je misschien Ralreigers of Zwarte Ooievaars ziet), onder de A12 door, alsmaar rechtdoor, rechtdoor, rechtdoor, totdat je in Hogebrug komt. Nu opletten, linksaf kun je de weg genaamd Hogebrug in, dit doe je NIET, maar wel vlak daarna rechtsaf. Weg volgen met alle kronkels mee, de eerste weg links is de Twaalfmorgen, en dan zie je het plasje aan je linkerhand.

Je kunt ook dwars door de Reeuwijkse plassen rijden, maar zonder navigatiesysteem zou ik je dat niet aanraden. Bovendien moet je goed achteruit kunnen rijden voor het geval je op een ongunstige plek een tegenliggen tegenkomt.

Ik ben 2x geweest, eerste keer voordat de Franjepoot er zat, tweede keer met Franjepoot, Porseleinhoen heb ik daar ngo niet gezien, maar komt misschien omdat ik 2x midden op de dag ben geweest.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

frankw

#7
morgen vroeg ga ik. Ik heb een tomt tom en samen met jullkie omschrijving kom ik een heel eind denk ik. bedankt.

als ik naar deze waarneming kijk is het dan datplasje iets ten zuidwesten van de pijl? of is het een plas die niet op google staat?


bvd

edit: is er verder daar in de buurt nog iets wat zeer de moeite waard is? als ik er dan toch ben... B)

Dylan

#8
Het is een plas die nog niet op Google staat. Je vindt het wel, geen zorgen.

Deze pijl staat exact.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2760361
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#9
Een leuk gebiedje hier niet ver vandaan is Natuurontwikkelingsgebied Willeskop. Daar zijn al vaker leuke soorten ontdekt, o.a. Griel, Steltkluut en Witwangstern.

http://waarneming.nl/gebied.php?id=3217&werkgroep=O&meta=N
De laatste tijd geen waarnemingen meer vanuit dit plekje, jammer.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Guus Peterse

Citeero.a. Griel, Steltkluut en Witwangstern.
Witvleugelstern. Witwangstern bij mijn weten daar nog nooit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

tof! bedankt het moet wel goed komen dan B)

Ik wil het namelijk altijd zeker weten ander rij ik straks 1,5 uur en sta ik naar het verkeerde water te kijken :twisted:  

frankw

ohja dat andere gebiedje zal ik ook wel bezoeken denk ik. leuk. verder nog suggesties?

heb alle coordinaten opgeschreven ff invoeren en ik kan onderweg morgen om 05.00u.  :whistle:  

BramtK

Kzie het elke dag liggen vanuit de trein en denk dan... :(

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

#14
trein twitch B)


ik heb ook ff een route uitgestipt door de grote plassen heen. kijken of we daar nog wat leuks zien en dan naar willeskop

ik begin m wel te knijpen.. nog de hele dag geen waarnemingen vanuit het gebied..

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

#16
drama! :gun:

nu zal je zien morgen de steltklut ook weg.. murphys law...

frankw

#17
en die grauwe franjepoot in hilversum bovenmeent, is die goed te bereiken? in het gebied zelf zeg maar.. want misschien dat ik die 'ff' mee pak dan kan ik m toch bijschrijven als nieuwe soort B)

edit: of beter gezegd waar is daar de 'beste' plek om te kijken? ik zie namelijk ook dat daar ook porseleinhoen zit, dus als ik die niet bij gouda zie dan kan ik ze wellicht hier ontdekken.

bvd

frankw


Hortulana

#19
Die is prima te bereiken en te zien, alleen wel op vrij grote afstand (althans de 2 keren dat ik hem had).
Best te bekijken vanaf het pad naar het kijkscherm toe (vanaf het fietspad) en dan ca halverwege, waar je ver over het water heen kan koekeloeren.


simonvb

Leuk gebiedje. Kan niet missen. De grauwe franjepoot dus wel :( .
Porseleinhoen liet zich overdag alleen om 17.30 zien. s' Avonds om 20.35 veel mooier. Steltkluut is zo ongeveer de hele tijd waar te nemen.
Met vriendelijke groet,

Simon

frankw

ik heb een aardige dag gehad met als nieuwe soorten stelktkluut, bosruiter en zwarte ruiter :duim: en mn 1e niet overvliegend purperreiger  :D   helaas geen grauwe franjepoot ook niet in hilversum :( en ook bij beide helaas geen porseleinhoen  :(

En idd wat een leuk gebiedje is dat veel soorten op zeer klein oppervlak,  

Christian

Niet zo'n schande dat je geen Porseleinhoen had in de BM, hij laat zich daar zelden overdag zien en als die het wel doet moet je ook maar net het hoekje weten. 's Avonds is die veel makkelijker (ik ga er nu heen).
Christian Brinkman

frankw

succes vanavond dan!

btw echt veeeel watersnip gezien vandaag in beide gebieden.. verder was het weinig in hilversum, visarend had ik net gemist, verder weinig spectaculairs...