Hoofdmenu

Mierenneuken

Gestart door Maico Weites, oktober 07, 2015, 15:25:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2021, 08:42:17 AM
morten, ik zit je bijdrage zo eens te lezen
maar woorden als hoogspanningsleidingslachtoffer worden wel onleesbeer. (leuk voor scrabble natuurlijk)

Zo werkt de Nederlandse taal, Hisko. Overigens ontbreekt er nog een tussen-s.

Een correct alternatief is al die slachtoffertermen zo formuleren:
slachtoffer hoogspanningsleiding
slachtoffer windmolen
etc.

Dan kun je ze ook meteen mooi alfabetisch onder elkaar zetten en daarmee groeperen in de warboel aan termen. (ik gebruik zelf principieel zo min mogelijk activititeiten e.d., omdat het zo'n ongeorganiseerd en willekeurig ratjetoe is)
Marijn Prins

hiskodevries

activiteiten alfabetisch lijsten , slecht idee
het is min of meer de bedoeling om de meest voor de hand liggende boven aan te hebben (ik geef toe dat dit niet altijd gelukt is)

jouw idee van de slachtoffer naamgeving is wel een goede
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Morten

Hoogspanningsleidingslachtoffer is toch een prima samenstelling? Kortsnavelboomkruiper geven we toch ook niet een extra spatie voor de leesbaarheid? Ik zou ook eerder zeggen dat het omgekeerd werkt en daarmee minder leesbaar wordt. Ik denk zelf dat er geen tussen-s nodig is, maar daar zijn blijkbaar geen harde regels voor.

Ik zie dat de suggestie van Marijn meteen overgenomen is op de oude website. Ik vind dit zelf geen fraai, leesbaar (of correct) alternatief, het Nederlands is geen Spaans of (in mindere mate) Frans waar je bij elkaar horende woorden naar believen kunt omwisselen. Maar op de hoofdpagina van de nieuwe website kun je ook al kiezen uit de kopjes "soorten gezien" en "soorten niet gezien", wat naar mijn mening ook al zo'n grammaticaal gedrocht is.

De volgorde op de oude website van de vogelactiviteiten is trouwens alvast een stuk logischer. Als je dat gelijktrekt, heb je al een mooi begin!

Groet, Morten


marijn

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2021, 13:14:43 PM
activiteiten alfabetisch lijsten , slecht idee
Ik bedoelde enkel de slachtoffertermen.
Marijn Prins

marijn

Citaat van: Morten op juni 23, 2021, 15:10:47 PM
Ik denk zelf dat er geen tussen-s nodig is, maar daar zijn blijkbaar geen harde regels voor.
Dat is zo idd. Ik ga bij nader inzien met je mee voor zonder in dit geval  :duim:

Citeer
Ik zie dat de suggestie van Marijn meteen overgenomen is op de oude website.
Grappig, maar het geeft tegelijk aan hoe ad hoc deze basale vocabulaires beheerd worden. En dat er kennelijk verschil kan bestaan tussen oude en 'nieuwe' site (cache wellicht).

Citeer
Ik vind dit zelf geen fraai, leesbaar (of correct) alternatief, het Nederlands is geen Spaans of (in mindere mate) Frans waar je bij elkaar horende woorden naar believen kunt omwisselen.
Het is m.i. verdedigbaar als telegramstijl: slachtoffer [van een] hoogspanningsleiding. Idd niet per se fraai, maar niet incorrect. Bij zo'n keuzelijst (die verder momenteel geen mogelijkheden kent om termen te groeperen etc.) vind ik er wat voor te zeggen omdat het door de eenvormigheid iets van orde schept.

Citeer
Maar op de hoofdpagina van de nieuwe website kun je ook al kiezen uit de kopjes "soorten gezien" en "soorten niet gezien", wat naar mijn mening ook al zo'n grammaticaal gedrocht is.
Dat is idd lelijker, want niet uit te leggen als telegramstijl.
Marijn Prins

Jeroen Hoek

ik vind 'vondst (dood)' ook zoiets. vondst is geen activiteit, dood (vondst) is beter vind ik
met vriendelijke groet, Jeroen

marijn

Citaat van: Jeroen Hoek op juni 24, 2021, 15:17:16 PM
ik vind 'vondst (dood)' ook zoiets. vondst is geen activiteit, dood (vondst) is beter vind ik
Absoluut :duim:
Marijn Prins

Jeroen Hoek

En eigenlijk vind ik 'slachtoffer verkeer' niet kloppen. Verkeersslachtoffer is gewoon een correct woord. Het is ook geen 'waarneming veld' inplaats van 'veldwaarneming'
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

Maar wordt er dan ook nog iets aan 'vondst (dood)' gedaan? daar irriteer ik me al jaren aan :blink:
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

En dan kan prooi (dood) ook naar dood (prooi) klinkt ook beter vind ik
met vriendelijke groet, Jeroen

Julian

Dan zou ik voor 'dood' en 'slachtoffer' dezelfde structuur aanhouden. Bijvoorbeeld zo:

Dood door hoogspanningsleiding
Dood door windmolen
Dood/verzwakt door stookolie
Dood/verzwakt door kat
Dood/verzwakt door roofdier
Dood aangetroffen

SlechtValk

Citaat van: Julian op juli 16, 2021, 11:36:48 AM
Dan zou ik voor 'dood' en 'slachtoffer' dezelfde structuur aanhouden. Bijvoorbeeld zo:

Dood door hoogspanningsleiding
Dood door windmolen
Dood/verzwakt door stookolie
Dood/verzwakt door kat
Dood/verzwakt door roofdier
Dood aangetroffen

In het verlengde hiervan stoor ik me al een tijd aan het feit dat "overvliegend" is opgesplitst in 9 verschillende gedragingen... het is onmogelijk om via de site een overzicht te maken van bijv. alle overvliegende vogels... Dit omdat het opgesplitst is in "Overvliegend" (zonder extra aanduiding) en "Overvliegend X" (waarbij X een van de 8 hoofdwindrichtingen (N, NO, O, ZO, Z, ZW, W, NW) is).

Mijns inziens zou er ook in de gedragingen een soort van taxonomie gemaakt moeten worden... waarbij de windrichting een sub-gedraging is van "overvliegend", net als bij door Julian genoemde gedraging "dood" waarbij de doodsoorzaak een soort "sub-gedraging" is... Ook zijn veel "gedragingen" eigenlijk geen gedragingen maar eigenschappen van het organisme, bijv. "vogel met broedvlek".

Uiteraard vereist dit een substantiële wijziging in hoe het nu gedaan wordt... dus ik verwacht dat er grote hordes zijn om dit te verwezenlijken, maar het zou mijns inziens wel een grote verbetering zijn...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Julian

Citaat van: SlechtValk op juli 16, 2021, 17:49:30 PM
In het verlengde hiervan
In het verlengde van jouw verlenging zouden we ook gewoon meerdere activiteiten bij een waarneming 'moeten' kunnen selecteren (maar nu glijden we af naar 'wensen'  :police:): https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2374138.html#msg2374138

Julian

Zou trouwens ook nuttig zijn voor levensstadia: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2406383.html#msg2406383
Een exemplaar van een soort kan 'afwijkend' zijn maar dat zegt niets over het levensstadium. Hoe filteren we afwijkende juveniele eksters uit de immer groeiende database?

Jeroen Hoek

Citaat van: Julian op juli 18, 2021, 11:58:59 AM
Zou trouwens ook nuttig zijn voor levensstadia: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.msg2406383.html#msg2406383
Een exemplaar van een soort kan 'afwijkend' zijn maar dat zegt niets over het levensstadium. Hoe filteren we afwijkende juveniele eksters uit de immer groeiende database?
Helemaal mee eens.
En ik stoor me nog steeds mateloos aan 'vondst (dood)'. maar aan slachtoffer verkeer eigenlijk ook, maar minder. Het woord verkeersslachtoffer is gewoon geldig en klinkt beter. Maar ja....
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

Over mierenneuken gesproken, heb ik nog een verbetersuggestie.
Ik vind het onhandig dat de icoontjes van 'goedgekeurd (automatische validatie)' en '(nog) niet te beoordelen' de zelfde kleur hebben. soms is het moeilijk te zien wat nou wat is, zie het plaatje hieronder:

En sowieso is grijs daarin niet de handigste kleur. voor niet te oordelen is het wel toepasselijk, maar voor automatische validatie niet persé. Het grijs is soms lastig te zien bij stoepplantjes en zo, met net zo grijze stenen of ondergrond.
Soms denk ik dat een waarneming nog gevalideerd moet worden, omdat het haast niet te zien is, dat het al automatisch is gebeurd. Zie deze kluut, mooi voorbeeld.(eigen waarneming, niet gejat van een ander)

met vriendelijke groet, Jeroen

Julian

Citaat van: Jeroen Hoek op juli 25, 2021, 00:29:19 AM
Ik vind het onhandig dat de icoontjes van 'goedgekeurd (automatische validatie)' en '(nog) niet te beoordelen' de zelfde kleur hebben. soms is het moeilijk te zien wat nou wat is, zie het plaatje hieronder:
:duim: Daar loop ik ook vaak tegenaan met deze twee. Vorm en kleur zijn optisch vrijwel identiek.

cranefly

#107
Recentelijk zijn aan de familie Sciomyzidae (Slakkendodende vliegen) een heleboel nieuwe Nederlandse soortnamen toegevoegd; deze zijn echter allemaal ingevoerd met een kleine letter i.p.v. een hoofdletter aan het begin van de naam. Ziet er een beetje vreemd uit vind ik... https://waarneming.nl/taxa/1141/

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

EDIT 18/08: Het is inmiddels aangepast.

P. Kuijper

Is het een idee om de naam van deze topic te wijzigen in Muggenziften? Klinkt wat beter opgevoed :angel:
Met vr. groet,
P. Kuijper

Platbuik

'n Kniesoor die daar op let :rolleye:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

het houd een hoop mensen weg van dit topic, dat is goed
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Hoek

Citaat van: hiskodevries op augustus 18, 2021, 10:30:32 AM
het houd een hoop mensen weg van dit topic, dat is goed
Die snap ik even niet. Wie een goede site wil hebben/maken, moet toch ook open staan voor tips en verbeterpunten van de gebruikers?
met vriendelijke groet, Jeroen

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Voor de mensen die het gebruik van 'd', 't' of 'dt' niet onder de knie krijgen heb ik begrip. Maar is er ook begrip voor mensen die een woord gewoonweg niet herkennen bij de eerste keer dat ze de zin lezen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

je bent nummer 4 die dezelfde tekst meld.
dit onderwerp wordt slecht gelezen, vanwege de titel ?, maar is al een paar keer in het onderdeel bugs geopperd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op oktober 07, 2021, 08:31:55 AM
je bent nummer 4 die dezelfde tekst meld.
Komisch en ironisch.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Platbuik

"selecteerd" is geen foute vervoeging, maar een schrijffout: het bestaat niet. Daar zijn syntaxcheckers voor gemaakt.
Hoe zorgvuldig is men met het schijven van de programmacode, als deze slordigheden er al niet worden weggefilterd?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)