Apotomis betuletana?

Gestart door lo.troisfontaine, juli 31, 2007, 16:44:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hallo,

is dit een Apotomis betuletana? Op de Hamert (Noord-Limburg) vanochtend in de nabijheid van water en een heideveld gefotografeerd in een strook met bramen en berken.

b.v.d. en groeten,

Lo

Elachista

Uit het hoofd: A. turbidana??

Tymo
Groet,
Tymo

lo.troisfontaine

hoi,

en ik maar denken dat als ik mis zat dat de A. sororculana naar voren zou komen.

Tymo, hou je wel je hoofd koel de komende dagen, nu de voorspellingen zomers gaan worden?   :D

groeten,

Lo

Elachista

Nou.....ik sinds kort terug van vier dagen aldoor vlinderen. Dus eerst maar eens weer de nachtrust inhalen en even wat minder vlinders.
Daarnaast is mijn stroomgenerator momenteel weg voor reparatie. Dit weekeinde vertrek ik voor twee weken vakantie naar Denemarken, dan zie ik wel eens weer naar wat soorten die ik elders nog niet gezien heb. Het blijft leuk.

Groet,
Tymo
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

CiteerNou.....ik sinds kort terug van vier dagen aldoor vlinderen. Dus eerst maar eens weer de nachtrust inhalen en even wat minder vlinders.
Daarnaast is mijn stroomgenerator momenteel weg voor reparatie. Dit weekeinde vertrek ik voor twee weken vakantie naar Denemarken, dan zie ik wel eens weer naar wat soorten die ik elders nog niet gezien heb. Het blijft leuk.

Groet,
Tymo
prettige vacantie Tymo.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Imperator

CiteerNou.....ik sinds kort terug van vier dagen aldoor vlinderen. Dus eerst maar eens weer de nachtrust inhalen en even wat minder vlinders.
Daarnaast is mijn stroomgenerator momenteel weg voor reparatie. Dit weekeinde vertrek ik voor twee weken vakantie naar Denemarken, dan zie ik wel eens weer naar wat soorten die ik elders nog niet gezien heb. Het blijft leuk.

Groet,
Tymo
Citeer

fijne vakantie met een hele hoop leuke vlinders, Tymo! :D  
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Bedankt!....Als de aggregaat het maar weer doet dan. Ik heb nu de gelegenheid om in de duinen van de oostzee-kust te gaan staan, en die kans krijg ik niet zo vaak.

Gr
Tymo
Groet,
Tymo

lo.troisfontaine

Hoi Tymo en andere,

hopelijk een fijne  vakantie gehad en is de accu weer opgeladen.  :)

Je hebt bij de determinatie van A. turbidana een aantal vraagtekens staan.

Nu weet ik even niet hoe ik dit moet interpreteren, maar toen ik deze waarneming invoerde kreeg ik binnen de korst mogelijke tijd een reactie van Han Endt die dit exemplaar de naam A. betuletana toedichte.

Is het mogelijk dat je deze determinatie opnieuw bekijkt?
Dit om een meningsverschil te voorkomen of anders voer ik hem in als een onzekere.

Bijvoorbaat dank voor je eventuele medewerking.

hartelijke groet,

Lo

Elachista

Apotomis'sen zijn behoorlijk lastig, ik leer ook telkens weer bij wanneer ik met mijn eigen beesten ga determineren. Zo lang ben ik er zelf ook nog niet mee bezig.
A. betuletana kan op zich prima, maar beide soorten zijn erg lastig van elkaar te onderscheiden (zeker vanaf foto). Het enige wat hier wat sterker doet denken aan betuletana is het witte vlak die iets breder is dan turbidana. In vergelijking met betrouwbare websites en literatuurafbeeldingen is dat het enige waar telkens wat verschil in is - thoraxbeharing en het zwart gedeelte is hierbij lijkt me geen goed kenmerk.

Tymo
Groet,
Tymo