afwijkend geelsprietdikkopje? - Franse Alpen

Gestart door michiel k, oktober 04, 2015, 11:11:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k




Zo'n knaloranje dikkopje heb ik nog niet eerder gezien. Het lijkt een geelspriet te zijn. Zwartspriet- en dwergdikkopje vlogen daar ook. Is dit inderdaad een geelsprietdikkopje?Het betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/109137527onzeker Geelsprietdikkopje - Thymelicus sylvestris gezien op 2015-07-26 France - SéezFoto's:bij voorbaat dank michiel van kerkvoorde
Michiel van Kerkvoorde

Michiel en Milka

Ik zou hier een Dwergdikkopje van maken. Achterlijf steekt duidelijk voorbij de vleugels.
Groet, Michiel

michiel k

Bedankt voor de reactie. Dit kenmerk van het dwergdikkopje kende ik nog niet.


Groet, Michiel
Michiel van Kerkvoorde


michiel k

Kun je wel instemmen met de determinatie Pieter?

Groet, Michiel
Michiel van Kerkvoorde

caliprobola

Nee, ik kan niet zeggen om welke soort het gaat omdat geen enkele van de conclusieve kenmerken zichtbaar is op de foto.
Of het achterlijf al dan niet uitsteekt uit de vleugels hangt af van individuele variatie in grootte, houding van de vleugels en verschil mannetje/vrouwtje (meer bij mannetje).

Hier nog eentje van een zwartsprietje waar het achterlijf duidelijk voorbij de vleugels steekt, dwergdikkopje komt hier niet voor (doorklikken op foto voor link waarneming):

Michiel en Milka

Ik meen me dat kenmerk te herinneren uit de vergelijkingstabel die Chris heeft gemaakt. Maar die kan ik niet terugvinden. Hier dus te snel gereageerd. :-X
Groet, Michiel

michiel k

Geen probleem. Ik maak er weer een onzeker geelsprietdikkopje van. Misschien komt er nog eens iemand langs die ervaring heeft met egaal oranje dikkopjes.


Groet, Michiel
Michiel van Kerkvoorde