Moeilijk wantsje. Tetraphleps bicuspis?!?!?!?!? Acompocoris alpinus!!!!!

Gestart door thijsdegraaf, oktober 01, 2015, 20:59:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik breng hem maar in. Ik dacht aan Anthocoridae toen ik hem fotografeerde (uit heide geschud), maar ik kan dat patroon op het membraan niet plaatsen. Ik ken ook geen soort uit de Lygaeidae, die er op lijkt.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/109074258 Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2015-10-01 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Noord.
Foto's:


Toelichting: Geschud uit heide.bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf

#1
Hij heeft wel wat van een Tetraphleps bicuspis. Alleen is die zeer zeldzaam en heeft een lichter tweede antennesegment. Tenminste bij British Bugs. Ik kom ook afbeeldingen tegen, waar de antenne wel donker is. Ik word nu toch nieuwsgierig!

GerardL

Hallo Thijs, is dat lichter antennesegment niet alleen bij vrouwelijke tetraphleps bicuspis ?
zie ook Corisa


Grtzzzz

Gerard


thijsdegraaf

Hallo Gerard,
Zou kunnen, maar dat wordt niet bij British Bugs vermeld. Bij de foto's van bijvoorbeeld Wachmann http://ekkehard-wachmann.de/verschiedene-wanzen/ zijn de antennes donker.

GerardL

#4
Dat is dezelfde foto die ook in zijn boek staat op pagina 203 band 1
erg weinig over te vinden, echt zeldzaam waarschijnlijk.
geen eenduidige info, ook op google\afbeeldingen niet

Op de Corisa Cd duidelijk verschil antennes male/female
mannetje donkere antennes, vrouwtje 2de antennesegment licht
maar voorzichtig, zijn gefotografeerd museumexemplaren, die
veel kleurafwijkingen kunnen vertonen.



Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

#5
De Cd heb ik helaas niet. Dus dan zal dat de reden zijn. We wachten maar op Berend. In zijn verspreidingsatlas staat, dat hij sterk achteruit is gegaan en recentelijk alleen in Zuid-Limburg is aangetroffen. (vanaf 1980!) Tot nu toe kan ik geen andere soort vinden, die er op lijkt.

jck

Hoi Thijs,

Hij staat in Faune de France (in pdf). Daar staat dat de lengte van de kop "antéoculaire 0,7 fois aussi longue que la diatone" moet zijn. Een soort van Larix en nog een paar dingetjes - helaas te laat om mij in de vertaling te verdiepen vanavond.

James

thijsdegraaf

#7
Bedankt James. In de verspreidingsatlas wordt lork (larix) aangegeven. Ik had hem uit heide. Verder weet ik niet of die soort er staat. Maar goudlork staat in ieder geval wel in de buurt als ik naar deze waarneming kijk.

Henk Soepenberg

D'r moeten er ook nog ergens een stuk of twintig in de buurt staan Thijs, mits ze in de tussentijd niet geveld zijn natuurlijk  :blink:   
http://waarneming.nl/waarneming/view/4586215
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#9
Die had ik nog niet gezien Henk.  :duim:  Daar is niet zo veel gehakt en er is ook geen bosbrand geweest. Dus die zullen er nog wel staan. (op sommige plekken is wel veel weggehaald om weer wat meer zandverstuiving te laten ontstaan, maar dat is meer richting Schoorl. )

GerardL


thijsdegraaf

#11
Ik ook Gerard. Berend heeft er net de juiste naam bijgezet: Acompocoris alpinus. Het is dus een andere. Volgens de verspreidingsatlas wordt hij na 1980 vaker waargenomen. Er stonden nog geen waarnemingen. Nu ik de naam weet, is er op internet wel meer te vinden (niet heel veel).