Soortgroepen > Sprinkhanen en krekels

ratelaar, snortikker, bruine sprinkhaan

(1/8) > >>

Weia:
Dit gaat een lang topic worden. [Edit: samenvatting in bericht #34.] Wim wees me op dit mooie overzichtje geslachtsonderscheid voor deze drie lastige soorten uit de biguttulusgroep: https://waarneming.nl/soort/info/211638 Kijkend naar de ogen viel me op dat de sooten niet even grote ogen hebben en nu ben ik begonnen met foto's van alledrie de soorten te maken in de hoop extra kenmerken te vinden. Fotgrafeerbare kenmerken. Doordat ik ze niet meer hoor (in het hoog 65 dB verzwakking, dat is: doof) ontstaat een visuele uitdaging. (Batdetector zou ook kunnen, maar sprinkhanen zijn maar bijvangst. En het geluid van de detectors is zo lelijk.)

Het maken van de foto's gaat heel streng. Eerst moet er een foto met schaal 1:2 van een mannetje zijn waarop het vleugelkenmerk (costaalveld) te zien is. Daarna detailfoto's 1:1. Als het even kan moet ik hem ook zien zingen, aan de beweging van de poten is immers te zien welk soort het is. Grappig: bruine sprinkhaan denkt dat mijn camera een soortgenoot is, na elke foto doet ie 1 of twee zanggeluidjes, ook als er geen zon is!
Vrouwtjes uitsluitend als ze samen met mannetjes aan het harrewarren zijn. Dan weet ik de soort. (Mengparing, komt dat veel voor??)

Ik heb nu nog maar een kleine steekproef. Bruine 10 man en 1 vrouw, snortikker 6 man en 2 vrouw, ratelaar 4 man... Gauw naar buiten!

Weia:
Bij het oogkenmerk, als dat al betrouwbaar is, gaat het hierom. Zet een passer in het onderste puntje van de wang, zoek op de bovenrand van het oog het punt dat het verste daarvandaan ligt, trek een lijn tussen die twee punten en zet nog een stip op de onderrand van het oog. Je hebt nu twee lijnstukjes, bovenaan O (=oog) en onderaan W (=wang). O/W geeft een maat voor de relatieve ooggrootte.
Omdat het geen echte maat is maar een verhouding, is dit niet afhankelijk van de schaal van een foto. Wel zou het afhankelijk kunnen zijn vanuit welke hoek je fotografeert, pal van opzij of niet – behalve als de drie punten op één lijn liggen, dan maak je geen meetfout bij een foto uit een andere hoek. Ik heb van hetzelfde mannetje ook een foto van achteren gemaakt, waar je kunt zien dat de drie punetn niet op één lijn liggen, maar waar je ook kunt zien dat het niet veel scheelt. Als je een beetje schuin van boven fotografeert zal de fout in O/W niet groot zijn. (Cosinus 20 graden is nog steeds bjna 1, namelijk 0.94.) Kijk maar:

http://waarneming.nl/waarneming/view/109060827
Bruine Sprinkhaan - Chorthippus brunneus gezien op 2015-09-25 Bilthoven - Beukenburg/ De Leyen
Foto's:

Weia:
Hypotheses zijn er om ontzenuwd te worden. Het oogkenmerk, zoals hierboven uitgelegd, is te variabel om er veel mee te kunnen. Idee was dat de bruine sprinkhaan mannen een vrij klein oog hebben, maar hier zijn er twee die sterk verschillen.

Bij de eerste is het oog duidelijk kleiner dan de wang (verhouding 0.92 +- foutmarge):

Bij de tweede juist groter dan de wang (1.11):

Weia:
Idee was ook dat de snortikker een duidelijk groter oog heeft dan de bruine, maar in mijn kleine steekproefje van 4 snortikkers loopt de verhouding oog/wang van 0.92 tot 1.09. Bij de bruine (steekproef van 13) gaat het van 0.91 tot 1.11. Hier een gemiddelde snortikker:

Weia:
Bij de ratelaar (steekproef van 5) zit het ook in dezelfde range: 0.95 tot 1.17. Hier een gemiddelde. Als je al die koppen zo groot voor je ziet zie je meteen dat er vreselijk veel overeenkomst is...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie