Hoofdmenu

Wat is het?

Gestart door geert kor, oktober 01, 2015, 10:05:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

geert kor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109056932
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-09-30 Schaarsbergen - Groot Warnsborn
Foto's:




Toelichting:
In een stukje grasland/gazon;
bij voorbaat dank Elly & Geert Kor

Arno van Stipdonk

Deze moet te vinden zijn, staat denk ik wel in elke paddenstoelengids.
Is zeer algemeen en groeit op hout.
Lijkt op een grote collybia...

geert kor

#2
Dan zal ik nogmaals gaan zoeken. Vanzelfsprekend!
Elly en ik zijn nog beginnend als het gaat om paddenstoelen. We zetten nooit zomaar een onbekende paddenstoel op Forum, zonder onderzoek vooraf. Dat we dit wellicht niet altijd op de juiste manier doen, we zijn de laatsten om dit te ontkennen. Als niet duidelijk is in welke richting we verder moeten zoeken, gaan we naar Forum.
Dus ook in dit geval hebben we gekeken zowel onder soorten op waarneming.nl als in het Paddenstoelen boek. Zonder het gewenste resultaat.
We hebben alle begrip dat niet alle waarnemingen kunnen worden beoordeeld, maar verwachten door naar Forum te gaan op z´n minst handreikingen.
Ter voorkoming van misverstanden, we hebben veel respect voor allen die bezig zijn met het beoordelen!

Groet,
Geert

rietvanoosten

#3
Had door de gestreepte hoed een vermoeden van wat het zou kunnen zijn, maar ontdek nu ook dat Arno een aanwijzing heeft gegeven  :blink:
Megacollybia platyphylla  ;)
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Geert: zit er een gootje om de steel (lamellen niet aangehecht) kan het niet goed zien.  8)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

#5
Oei dan zit ik helemaal fout dus  :-[
AANVULLING:  Gert  je hebt me laten schrikken  :wacko:  :angel:
met vriendelijke groet, Riet

geert kor

#6
De lamellen zijn inderdaad niet aangehecht, maar het is niet zo dat ver van de steel afstaan.  Bij het verder nazoeken zowel op waarneming.nl als in het paddenstoelenboek is mijn conclusie dat het toch gaat om de breedplaatstreephoed.

Groet,
Geert

Arno van Stipdonk

Citaat van: rietvanoosten op oktober 01, 2015, 21:27:06 PM
Had door de gestreepte hoed een vermoeden van wat het zou kunnen zijn, maar ontdek nu ook dat Arno een aanwijzing heeft gegeven  :)
Megacollybia platyphylla  ;)
:duim:

geert kor


Gert Kremer

Citaat van: rietvanoosten op oktober 01, 2015, 23:19:04 PM
Oei dan zit ik helemaal fout dus  :-[
AANVULLING:  Gert  je hebt me laten schrikken  >:D :angel:

was niet de bedoeling Riet, :P maar zou graag de onderkant goed willen zien van Geert z'n zwam.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.