Mooie paarswitte mycena...geen idee welke...

Gestart door Theo M Kiewiet, september 30, 2015, 23:14:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109053712
Mycena - Mycena spec. gezien op 2015-09-30 Ameland - Hollumerbos
Foto's:




*geen geur/smaal, geen druppels uit steel...

bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Ton Leitner

groetjes  Ton

Marian Jagers

Citaat van: Ton Leitner op oktober 01, 2015, 11:08:14 AM
lijkt op papilmycena (gokje)
Inderdaad een gokje (en een verkeerd gokje)!
Suggestie eerst maar eens beter kijken naar kenmerken in het veld.
Melkt de soort? ruiken de vruchtlichamen? andere kenmerken zoals de vorm van de aanhechting van de lamellen aan de steel, behaardheid van de steel (werk voor een loepje).
Groeten Marian

Theo M Kiewiet

Citaat van: Marian Jagers op oktober 01, 2015, 11:48:33 AM
Citaat van: Ton Leitner op oktober 01, 2015, 11:08:14 AM
lijkt op papilmycena (gokje)
Inderdaad een gokje (en een verkeerd gokje)!
Suggestie eerst maar eens beter kijken naar kenmerken in het veld.
Melkt de soort? ruiken de vruchtlichamen? andere kenmerken zoals de vorm van de aanhechting van de lamellen aan de steel, behaardheid van de steel (werk voor een loepje).

Dankjewel Marian voor de reactie.  :duim: De soort melkt niet, ruikt niet, smaakt nergens naar, aanhechting is zichtbaar, niet bijzonder, en haartjes op de steel zijn er niet, of ze moeten heel klein zijn, de bestudering daarvan met de loep ben ik vergeten omdat ik de wit-paarse combinatie zo opvallend vond en dacht dat moet het wel doen. Helaas bleek dat onvoldoende.  :-[

Wellicht komt het uit op een dennen-verzamelsoort.
Met vr groet, Theo.

Marian Jagers

Dag Theo,

Geweldig!
Dit soort info zou gewoon spontaan en standaard bij elke topic moeten staan; zeker bij mensen die al jaren lang gebruik maken van dit forum.

Meer info toevoegen levert alleen maar winst op. Je leert er als waarnemer onder andere beter van te kijken (al in het veld al je zintuigen gebruiken en goed kijken naar het biotoop). Ongetwijfeld remt het ook de in deze periode niet meer bij te houden hoeveelheid topics af, waarop dan bij gebrek aan voorstel door een kenner, gemakkelijk een foute suggestie wordt gedaan.
Kortom zowel de vinder als Waarneming.nl wordt daar beter van. De overbelaste admins daarmee dus ook!

Hoewel de foto nog jonge vruchtlichamen laten zien (kijk nog eens naar de vondst maar dan met uitgespreide hoeden) en volgens de literatuur M. arcangelinana op loofhout voorkomt en de soort ruikt naar jodoform, suggereer ik toch als mogelijkheid ook daar eens bij te kijken.
Groeten Marian

wim veraghtert

Doet mij ook sterk aan jonge Bundelmycena's denken. Verder heb ik niks toe te voegen aan de wijze woorden van Marian.
admin nachtvlinders waarnemingen.be