Hoofdmenu

spanner rupsen.

Gestart door thijsdegraaf, september 30, 2015, 20:05:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Twee rupsen uit een vlinderstruik. Volgens mij van dezelfde soort spanner.
Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/109049576 Spanner onbekend - Geometridae spec. gezien op 2015-09-30 Bergen (NH)
Foto's:


bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Rayan Majoor

deze moet je als ik het goed heb bij de dwergspanners zoeken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

#2
Dank je. Dat zal nog niet meevallen.  :rolleye:   Ik heb vijf soorten gefotografeerd in de tuin, maar er zijn er natuurlijk veel meer. Van de egale dwergspanner (Eupithecia absinthiata) heb ik foto's van de rups, die lijkt het me niet. Hoewel.. ik denk dat deze rupsen nog vrij jong zijn en misschien nog wat veranderen.  :-\

Rayan Majoor

deze rupsen zien er uit alsof ze in hun laatste stadium zijn en het niet heel lang duurt voor ze gaan verpoppen. Volgens mij staat er bij een van de eupithecia's op ukleps.org wel een gelijkende foto...
Heb nu echter geen tijd om dat te kijken, maar als ik vanmiddag tijd heb zal ik voor je kijken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

ik ben de eupithecia's op ukleps.org even langsgegaan, en van de soorten die ik vond lijken kwam allen de gewone dwergspanner (Eupithecia vulgata) nu nog als rups voor, dus denk ik dat die het is...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

#5
Ah... dank je . Ik was daar ook al aan het zoeken, maar had hem nog niet gevonden. Dat rupsje is nog behoorlijk variabel. Gewone dwergspanner (Eupithecia vulgata) is een van de soorten, die ik ook als vlinder op de foto heb. Hij zit dus in ieder geval in onze tuin.

Eddy2

Gezien de dubbele zijstreep en de rozige schijn denk ik toch dat het een zwartkamdwergspanner (Gymnoscelis rufifasciata) is.
mvg
Eddy

thijsdegraaf

Wat erg! Sorry Eddy. Ik heb nooit meer naar dit topic gekeken. Ik verander hem alsnog en zet hem op onzeker, hij stond nog steeds op  "niet onderzocht".

Rayan Majoor

Ondertussen ben ik het inderdaad met de eerste twee foto's als zwartkamdwergspanner eens, de laatste twee foto's zijn een minder duidelijk exemplaar maar is ook mogelijk... durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

Bedankt Rayan. Misschien is het beter als ik de waarneming splits.

thijsdegraaf

Ik heb de waarneming gesplitst. Dit is de ander met extra foto, die ik vond:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162642818
onzeker Zwartkamdwergspanner - Gymnoscelis rufifasciata gezien op 2015-09-30 Bergen (NH)
Foto's:






bij voorbaat dank Thijs de Graaf