Hoofdmenu

Bladkoningrecord

Gestart door HPM, september 30, 2015, 10:18:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter Puyk

Ze zijn massaal vertrokken tijdens/na afgelopen weekend.

jeroenroelofsen

Wellicht door de intredende koude in ons land?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Misschien een kwestie van timing? Ze waren er dit jaar al erg vroeg. Misschien loopt de influx daarom ook vroeger af. Invallende kou zullen ze in hun broedgebied echt wel gewend zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Tenzij er nog een ongebruikelijk late trekgolf komt, denk ik niet dat het een recordjaar zal worden.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op oktober 19, 2015, 08:51:18 AM
Tenzij er nog een ongebruikelijk late trekgolf komt, denk ik niet dat het een recordjaar zal worden.

Misschien niet kwa aantal ingevoerde waarnemingen en exemplaren op waarneming.nl, maar kwa aantal km- en  uurhokken is het het beste jaar ooit. Maar de verschillen met vorig jaar zijn niet opvallend groot.

laatvlieger

Ook aantallen zijn lastig. Als er dagelijks maar éen wordt gemeld is het er dan één? Bijvoorbeeld in Leiden zijn op 3 plekken dit jaar bladkoningen gemeld. (Ik denk dat er in Leiden nog nooit zoveel blako's zijn gemeld), maar op waarneming.nl staan ze waarschijnlijk als 1 waarneming. Maximale dagaantal. Wat op zich een goede inschatting geeft, maar bij schaarse soorten als bladkoningen soms misschien wel een vertekend beeld (omlaag) kan geven.

Als het dus waar is wat Johan zegt ( dat het aantal hokken waaruit de soort is gemeld is toegenomen), dan denk ik dat er ook meer bladkoningen zaten dan in andere jaren. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 19, 2015, 09:49:08 AM
Citaat van: HPM op oktober 19, 2015, 08:51:18 AM
Tenzij er nog een ongebruikelijk late trekgolf komt, denk ik niet dat het een recordjaar zal worden.

Misschien niet kwa aantal ingevoerde waarnemingen en exemplaren op waarneming.nl, maar kwa aantal km- en  uurhokken is het het beste jaar ooit. Maar de verschillen met vorig jaar zijn niet opvallend groot.

Over alle jaren in 553 uurhokken gezien.
Dit jaar tot nu toe 15 uurhokken meer dan vorig jaar (272-257), wat het topjaar was.
Dat is dus een verschil van niks.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op oktober 19, 2015, 10:02:05 AM
Citaat van: JohanvantBosch op oktober 19, 2015, 09:49:08 AM
Citaat van: HPM op oktober 19, 2015, 08:51:18 AM
Tenzij er nog een ongebruikelijk late trekgolf komt, denk ik niet dat het een recordjaar zal worden.

Misschien niet kwa aantal ingevoerde waarnemingen en exemplaren op waarneming.nl, maar kwa aantal km- en  uurhokken is het het beste jaar ooit. Maar de verschillen met vorig jaar zijn niet opvallend groot.

Over alle jaren in 553 uurhokken gezien.
Dit jaar tot nu toe 15 uurhokken meer dan vorig jaar (272-257), wat het topjaar was.
Dat is dus een verschil van niks.

Ik ben het helemaal met je eens dat het geen enorme uitschieter lijkt ten opzicht van het vorige topjaar, vorig jaar. Maar kwa hokken lijkt het wel het beste jaar ooit.

pdeknijff

#38
Hmm,

Hangt sterk af van de manier van data extractie.
als je de periode 1 september tot en met 18 oktober gebruikt, en je gebruikt de optie kaart dan hangt het heel sterk af van de blokomvang.

Voor 2015, 1 km hok, krijg je dan 725 exx in 540 hokken.
Voor 2014, idem, 614 exx in 468 hokken.
voor 2013, idem, 405 exx in 328 hokken.

Echter,
voor 2015, 5 km hok, krijg je 390 in 271
voor 2014, idem, 330 in 225
voor 2013, idem, 215 in 165

Je zou verwachten dat de totaal exx bij 5 km hetzelfde zou zijn dan bij de 1km hokken, maar dat is duidelijk niet het geval.
maar, hoe dan ook, op deze manier zijn er in 2015 fors meer exx in fors meer hokken.

Bij ringvangsten is het verschil nog veel groter:

2015: 198
2014: 122
2013: 71
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

JohanvantBosch

Die verschillen zie ik ook. Ik ben uitgegaan van de totalen van 1 september t/m 31 december. Dan zijn de verschillen iets minder groot.

Voor de totaal verschillen tussen 1km en 5km hokken.... ik heb de indruk dat alle totalen van alle individuele hokken bij elkaar worden opgeteld. Dat zijn bij de 1 km hokken dus minimaal 269 extra exemplaren dan bij de 5km hokken, want 269 hokken meer (met elk minimaal 1 exemplaar). Hierbij even uitgegaan van de aantallen die Peter aanhaalt.

De ringaantallen zijn inderdaad opvallend hoger.

HPM

Als de betreffende ringstations volgens CES werkten zijn de relatieve aantallen betrouwbaarder dan die uit Waarneming.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op oktober 19, 2015, 12:02:58 PM
Als de betreffende ringstations volgens CES werkten zijn de relatieve aantallen betrouwbaarder dan die uit Waarneming.
Die werken denk ik allemaal met geluidsopnamen, dus niet CES.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Cygnus

Als alle ringstations elk jaar met ongeveer dezelfde intensiteit met (Bladkoning)geluid werken is dat ook een constant effort. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

laatvlieger

Citaat van: Cygnus op oktober 19, 2015, 12:26:56 PM
Als alle ringstations elk jaar met ongeveer dezelfde intensiteit met (Bladkoning)geluid werken is dat ook een constant effort.
Ja, alleen ik vraag me ernstig af of dat goed wordt bijgehouden. Bovendien wordt er ook nog wel eens gewisseld van opname, dus kan zomaar zijn dat ene opname beter is dan andere...

(Ik denk overigens dat dit voor bladkoning nog wel mee zal vallen en dat effort daarvoor inderdaad wel enigszins over de jaren te vergelijken is)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: Cygnus op oktober 19, 2015, 12:26:56 PM

Als alle ringstations elk jaar met ongeveer dezelfde intensiteit met (Bladkoning)geluid werken is dat ook een constant effort.

Niet als er de ene keer een net bij staat en de andere keer drie en niet als er de ene keer twee uur wordt gevangen en de andere keer zes. Het draait niet alleen om het gebruik van geluid.
Maar in het algemeen denk ik dat er minder variatie in vangen zit dan in waarnemen.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

kwa waarnemen zou het best eens kunnen dat er bijvoorbeeld minder blako's zijn getwitcht. Misschien alleen al doordat de piek eerder viel en er daardoor tijdens het db weekend minder blako's te twitchen vielen.

pdeknijff

Nu oktober achter de rug is, en november nauwelijks nieuwe waarnemingen heeft kan de balans van het 2015 BlaKo seizoen worden opgemaakt.

Het blijft moeilijk om jaren onderling te vergelijken, vooral omdat het erg complex (onmogelijk?) is om het exacte aantal verschillende exemplaren te reconstrueren.

Allereerst de ringvangsten (periode 01-sep - 12-nov).
Hieronder de totalen (alleen nieuw geringd) over alle ringstations zoals in trektellen is opgenomen:

2015: n=194
2014: n=114
2013: n=67
2012: n=76
2011: n=59

Kortom, erg veel ringvangsten, en voor het eerst is Castricum (n=43) voorbijgegaan door een ander station: Vlieland (n=45).

T.a.v. de veldwaarnemingen ontlopen 2014 en 2015 elkaar niet veel.
In 2015 zijn in 562 1*1 km hokken 747 exx gemeld.
In 2014 zijn in 533 1*1 km hokken 689 exx gemeld.
Ik beperk me hier op 1*1 hokken omdat ik vermoed dat we hiermee dichter bij het aantal unieke exx. komen.


Wel is de timing in 2015 beduidend anders.
In 2015 werden veel meer exx. in september gemeld, nl. ca 35 % van alle waarnemingen en ruim 37% van alle waarnemingen.
In 2014 was dit 12.5% van alle exx. en 11.3% van alle waarnemingen.

Kortom, een beduidend vroegere aankomst, waarschijnlijk wat meer exemplaren, en ze lieten zich opvallend beter vangen!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

En ook een beduidend vroegere afloop. In vergelijking met vorig jaar ving VRS Meijendel de laatste bijna een week later dan dit jaar. Ze waren er gewoon vroeg bij dit jaar. Joost Valkenburg vertelde mij dat ze in de tweede helft van oktober op opvallend veel plaatsen in Portugal werden gemeld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op november 12, 2015, 15:20:26 PMEn ook een beduidend vroegere afloop.

Het is nog niet helemaal afgelopen. Deze werd vandaag nog gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/110493468
Met vriendelijke groet, Rob

Jorick

Wat ik me afvraag is of de toename te wijden is aan meer vogels of aan een verschuiving van de trekbaan zoals bij Bonte kraai die steeds Noord-Oostelijker overwintert.
En ook, is er in grove aantallen iets te zeggen over het gelijktijdig trekken van soorten? Bijvoorbeeld veel Blako's kan ook veel Goudhanen of Zwarte mezen opleveren zoals dit jaar. Of gaat elke soort elk jaar als soort op trek? Of zijn er overeenkomsten te vinden en dus voorspellingen over mogelijke invasies?
Dank en groet!
Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

pdeknijff

Eenvoudige vragen, maar geen eenvoudige antwoorden.

Volgens mij is het feit dat wij geen Bonte kraaien meer krijgen in de wintermaanden het gevolg van massaal afschieten en een navenante populatie crash in de Noordelijke populaties (waar onze trekkers vandaan kwamen) en niet door het feit dat ze daar blijven overwinteren.

Synchrone eruptieve trek van verschillende soorten is volgens mij louter toeval.
Bijna ieder najaar is er wel een soort welke opvallend talrijk is, of vroegen verschijnt, of helemaal niet.
Vorig najaar viel m.i. op door de opvallende talrijkheid van Vuurgoudhaan, dit najaar het vroeger dan eerder massaal verschijnen van Blako's, en een nog grotere aanwezigheid van Goudhanen.
Van de beloofde Zwarte mezen invasie kwam weinig terecht. Dat hebben we veel massaler meegemaakt in het recente verleden.
Keep was vorig najaar compleet afwezig, dit najaar m.i. normaal. etc. etc.

Daarnaast kan het zelfs binnen Nederland enorm verschillen.
Dit najaar valt op door een m.i. opvallend teleurstellende zichtbare trek van Koperwiek en Kramsvogel langs de Nederlandse kust. Echter, in de tweede week van oktober had ik op Vlieland drie dagen met massale zichtbare lijstertrek, welke ook op 1 dag in Zeeland werd opgepikt, en waarvan het staartje tijdens het DB weekeinde op Texel was op te merken. Maar notoire toplocaties als de Puinhoop en de Vulkaan wachten nog steeds op normale aantallen!

Kortom, wat we hier wel of niet te zien krijgen is van zo veel verschillende factoren afhankelijk dat het zelfs achteraf niet goed te verklaren is.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Cygnus

Citaat van: xjorx op november 17, 2015, 00:19:52 AM
Wat ik me afvraag is of de toename te wijden is aan meer vogels of aan een verschuiving van de trekbaan zoals bij Bonte kraai die steeds Noord-Oostelijker overwintert.
En ook, is er in grove aantallen iets te zeggen over het gelijktijdig trekken van soorten? Bijvoorbeeld veel Blako's kan ook veel Goudhanen of Zwarte mezen opleveren zoals dit jaar. Of gaat elke soort elk jaar als soort op trek? Of zijn er overeenkomsten te vinden en dus voorspellingen over mogelijke invasies?
Dank en groet!
Jorick

Hoi Jorick,

Bij de Bonte Kraai is eigenlijk geen sprake van een verschuiving van de trekbaan. Sinds ongeveer een halve eeuw zijn de Bonte Kraaien steeds noordelijker gaan overwinteren binnen de oorspronkelijke trekbaan. Een groot deel van de vogels overwintert tegenwoordig zelfs zeer noordelijk. In Estland bijvoorbeeld broeden 40.000-70.000 paren, de huidige winterpopulatie wordt geschat op 150.000 tot 300.000 exemplaren. De gedachte in Nederland dat de teruglopende aantallen komen omdat het zo slecht met de soort zou gaan worden niet ondersteund door de cijfers. De soort is gewoon erg talrijk in noord Europa, ook in de winter.

Bij de Bladkoning is wel duidelijk dat in de loop der jaren steeds meer vogels in West-Europa zijn terechtgekomen. Hoe dit komt is moeilijk aan te geven. Als de soort steeds hetzelfde broedverspreidingsgebied heeft gehad kan het betekenen dat een deel van de vogels zijn trekbaan heeft verlegd. Waarschijnlijker lijkt mij dat de soort zich als broedvogel naar het westen heeft uitgebreid en dat die westelijke vogels ook een westelijke trekbaan aanhouden. Zonder exacte gegevens over de broedverspreiding van de Bladkoning (in Rusland) blijft het gissen.

Voorspellen van invasies is in die zin mogelijk dat een maand voordat die zich in West-Europa openbaren de voortekenen soms al zichtbaar zijn in het Baltische gebied. Zo was de Zwarte Mees vanaf circa 20 augustus al massaal onderweg in het Baltische gebied en waren ook de Goudhaantjes deze herfst ongewoon talrijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Voor zover daar informatie over is ontvangen was de goudhaneninvasie van dit jaar afkomstig uit Scandinavië. Controles van vogels die uit oostelijke richting kwamen zijn mij niet bekend. Ik ben het overigens niet met Peter eens dat de zwarte mezeninvasie dit jaar minder van omvang was dan in andere jaren. Bij VRS Meijendel verliep de influx identiek aan die van eerdere invasiejaren (vooral 2005): de piek deed zich zeer kortstondig voor (2 dagen, net als in 2005) maar was heviger dan ooit. Het verschil in Meijendel was niet te verklaren door het gebruik van meer netten en andere vangplaatsen: het gros van de vangsten kwam uit netten die in 2005 op dezelfde plaats stonden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jorick

Dank allemaal voor de verheldering, alhoewel die niet allemaal als zodanig zijn uit te leggen. Uiteraard begrijp ik dat elk jaar anders is en dat trek soms slecht te voorspellen is.
Echter met mijn boerenverstand zou ik denken dat voor een soort zelf het handig is om altijd hetzelfde te doen totdat situaties tijdens de trek veranderen of er per toeval een betere trekbaan gevonden wordt.
Ik heb tijdens het DB weekend op Texel idd ook de massale groepen Kramsen, en vooral Goudhanen gezien. Dat zou moeten betekenen dat ergens ten oosten van ons er dus veel minder doortrekken. Of werkt het zo dat er een verbreding van de trekbaan plaats vindt en de aantallen dus minder geconcentreerd zijn?
Als laatste, Ik weet van een oostelijke trek via Zwarte zee, Kaspische zee naar oost Afrika en een Westelijke via o.a. ons land, Spanje via Marokko en Sahel.
Hebben die nog invloed op elkaar of zijn het louter oostelijke populaties die de oostelijke route nemen en westelijke de westelijke route?
Enfin, nog 100 vragen, maar voor nu......

dank en groet!

Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

pdeknijff

Weet ik Maarten, maar jullie waren wel de enige locatie die twee late oktober dagen met top aantallen.
Ik kan me veel andere invasies voor de geest halen waarbij het overal, zelfs in Alphen, krioelde van de Zwarte mezen.
Dit jaar wel vogels wat opgemerkt, maar verre van indrukwekkend.


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff