Hoofdmenu

Bladkoningrecord

Gestart door HPM, september 30, 2015, 10:18:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Deze septembermaand een record aantal Bladkoningen.
Ook het aantal uurhokken en het aantal meldingen is een record.
En dat terwijl het aantal in oktober normaal heel veel hoger is dan in september. Als dat dit jaar weer zo is kunnen we nog een gigantisch aantal Bladkoningen verwachten. Het alternatief is dat ze dit jaar vroeger zijn dan normaal.



http://waarneming.nl/soort/stats/227?month=9
Herman van der Meer

HPM

#1
Ook wel aardig om er de Europese trend er eens naast te leggen.


verwijderd.
Herman van der Meer

Jos Welbedacht

Dat is de Bergfluiter, Herman.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

Herman van der Meer

Yeronimo

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Oenanthe

Eerst maar eens afwachten of de trend doorzet lijkt me. Dit is een uitzonderlijke maand voor bladkoninkjes maar of dat zo blijft de komende jaren? Van mij mag het hoor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Het is natuurlijk niet alleen deze maand. Het is al jaren een trend denk ik, waarbij hij ook in het binnenland snel minder zeldzaam wordt. (Afgelopen weekend drie in Utrecht drie dagen.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Yeronimo op september 30, 2015, 22:25:20 PM

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.

Ook in de kustprovincies is de soort verre van algemeen hoor. En dan komen ze ook nog eens alleen een paar weken per jaar voor.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 01, 2015, 10:21:40 AM
Citaat van: Yeronimo op september 30, 2015, 22:25:20 PM

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.

Ook in de kustprovincies is de soort verre van algemeen hoor. En dan komen ze ook nog eens alleen een paar weken per jaar voor.

Tja beflijster ook, ik ben voor.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#9
Citaat van: Folkert Jan op oktober 01, 2015, 15:00:17 PM
Citaat van: HPM op oktober 01, 2015, 10:21:40 AM
Citaat van: Yeronimo op september 30, 2015, 22:25:20 PM

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.

Ook in de kustprovincies is de soort verre van algemeen hoor. En dan komen ze ook nog eens alleen een paar weken per jaar voor.

Tja beflijster ook, ik ben voor.


De vergelijking met Beflijster gaat natuurlijk vreselijk mank:
Zeker zie je ook die soort slechts 'enkele weken' per jaar maar dan in zowel herfst als voorjaar, een jaargetijde waarin Blako's in NL extreem zeldzaam zijn, ook op de eilanden. Verder zijn verspreiding & aantallen volkomend verschillend in die zin dat het ook op veel plaatsen in het binnenland in april en oktober rammelt van de Beflijsters terwijl Blako's in het binnenland ook in de toptijd in het najaar een zeldzaamheid is!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik ben om zuiver sentimentele redenen pertinent tegen. Blijf met jullie handen van de zeldzaam-status van de Bladkoning! :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Citaat van: BramtK op oktober 01, 2015, 16:11:04 PM
Ik ben om zuiver sentimentele redenen pertinent tegen. Blijf met jullie handen van de zeldzaam-status van de Bladkoning! :blink:
begin een facebook aktiegroep  :angel:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: Folkert Jan op oktober 01, 2015, 15:00:17 PM
Citaat van: HPM op oktober 01, 2015, 10:21:40 AM
Citaat van: Yeronimo op september 30, 2015, 22:25:20 PM

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.

Ook in de kustprovincies is de soort verre van algemeen hoor. En dan komen ze ook nog eens alleen een paar weken per jaar voor.

Tja beflijster ook, ik ben voor.
Beflijster staat niet op rood. Al jaren niet volgens mij.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op oktober 01, 2015, 15:18:38 PM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 01, 2015, 15:00:17 PM
Citaat van: HPM op oktober 01, 2015, 10:21:40 AM
Citaat van: Yeronimo op september 30, 2015, 22:25:20 PM

Een mooi moment de soort van zeldzaam af te halen of de zeldzaamheid dusdanig aanpassen dat in de kustprovincies de soort niet meer op zeldzaam maar op vrij algemeen komt.

Ook in de kustprovincies is de soort verre van algemeen hoor. En dan komen ze ook nog eens alleen een paar weken per jaar voor.

Tja beflijster ook, ik ben voor.


De vergelijking met Beflijster gaat natuurlijk vreselijk mank:
Zeker zie je ook die soort slechts 'enkele weken' per jaar maar dan in zowel herfst als voorjaar, een jaargetijde waarin Blako's in NL extreem zeldzaam zijn, ook op de eilanden. Verder zijn verspreiding & aantallen volkomend verschillend in die zin dat het ook op veel plaatsen in het binnenland in april en oktober rammelt van de Beflijsters terwijl Blako's in het binnenland ook in de toptijd in het najaar een zeldzaamheid is!

Voor het binnenland blijft bladkoning ook rood. Gaat om de kust.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

"In diesem Jahr scheinen besonders viele Gelbbrauen-Laubsänger die südwestliche Route über Europa einzuschlagen: In Finnland wurden seit Anfang September rund 1.000 Gelbbrauen-Laubsänger festgestellt – normal waren es in den letzten Jahren im gesamten Herbst weniger als 300"

http://www.ornitho.de/index.php?m_id=1164&a=N200#FN200
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ook in Spanje alweer de eerste, de piek ligt behalve hoger ook vroeger dit jaar dan gebruikelijk. Overigens eens met Bram  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Citaat van: Vincent Hart op oktober 01, 2015, 18:23:51 PM
Ook in Spanje alweer de eerste, de piek ligt behalve hoger ook vroeger dit jaar dan gebruikelijk. Overigens eens met Bram  :)

Dat is nog maar afwachten natuurlijk
Frank van der Meer

Vincent Hart

nou vooruit, houden we 't nog even 'spannend'  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

veedee

Citaat van: Vincent Hart op oktober 01, 2015, 18:23:51 PM
Ook in Spanje alweer de eerste, de piek ligt behalve hoger ook vroeger dit jaar dan gebruikelijk. Overigens eens met Bram  :)
Ik teken ook hoor Bram!
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Bram Rijksen

Wat ook opvalt is dat het hoge aantal meldingen samenvalt met de hoge aantallen zwarte mezen... ik vraag me af of veel meldingen van roepende bladkoningen geen zwarte mezen betreft. Zeker een kort en vluchtig gehoord roepje van zm is snel te verwarren met die van bk.

BramtK

Citaat van: veedee op oktober 01, 2015, 23:52:40 PM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 01, 2015, 18:23:51 PM
Ook in Spanje alweer de eerste, de piek ligt behalve hoger ook vroeger dit jaar dan gebruikelijk. Overigens eens met Bram  :)
Ik teken ook hoor Bram!


Dank jullie! Indien nodig start ik een pietitie. :)
Groeten,

Bram ter Keurs

Mark Zevenbergen

Citaat van: Bram Rijksen op oktober 02, 2015, 08:35:15 AM
Wat ook opvalt is dat het hoge aantal meldingen samenvalt met de hoge aantallen zwarte mezen... ik vraag me af of veel meldingen van roepende bladkoningen geen zwarte mezen betreft. Zeker een kort en vluchtig gehoord roepje van zm is snel te verwarren met die van bk.


Maar als je bij het roepje ook de vogel ziet, dan is het een ander verhaal.... Ik heb 3 van mijn 4 vogels dit najaar gezien (waaronder een duo)..

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op oktober 03, 2015, 00:06:31 AM
Citaat van: Bram Rijksen op oktober 02, 2015, 08:35:15 AM

Wat ook opvalt is dat het hoge aantal meldingen samenvalt met de hoge aantallen zwarte mezen... ik vraag me af of veel meldingen van roepende bladkoningen geen zwarte mezen betreft. Zeker een kort en vluchtig gehoord roepje van zm is snel te verwarren met die van bk.

Maar als je bij het roepje ook de vogel ziet, dan is het een ander verhaal.... Ik heb 3 van mijn 4 vogels dit najaar gezien (waaronder een duo)..

Als je aan zou nemen dat dat voor alle waarnemingen geldt en dat elke vierde een Zwarte mees was, dan is het nog steeds een recordseptember voor Bladkoning.
Herman van der Meer

Rikstar

Eens met Bram, Het mij al vaak genoeg bijna vergist met die Zwarte mezen...
Ben daarom extra voorzichtig als ik het om deze 2 soorten betreft.

Citaat van: Bram Rijksen op oktober 02, 2015, 08:35:15 AM
Wat ook opvalt is dat het hoge aantal meldingen samenvalt met de hoge aantallen zwarte mezen... ik vraag me af of veel meldingen van roepende bladkoningen geen zwarte mezen betreft. Zeker een kort en vluchtig gehoord roepje van zm is snel te verwarren met die van bk.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Wouter Puyk

Even speculeren; hoeveel missen we er ? Als er nu ruim 1200 zijn gemeld dan is het werkelijke aantal veel hoger. Is dat factor 2 of meer...?

@Bram, Bladkoning altijd op de voorpagina, evenals Dwerggors, Grote Pieper, Roze Spreeuw enzo!

HPM

Citaat van: Wouter Puyk op oktober 03, 2015, 13:11:05 PM

Even speculeren; hoeveel missen we er ? Als er nu ruim 1200 zijn gemeld dan is het werkelijke aantal veel hoger. Is dat factor 2 of meer...?
...

Ik denk dat het er wel meer zijn, zelfs in de kustgebieden die redelijk onderzocht zijn.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: Wouter Puyk op oktober 03, 2015, 13:11:05 PM
Even speculeren; hoeveel missen we er ? Als er nu ruim 1200 zijn gemeld dan is het werkelijke aantal veel hoger. Is dat factor 2 of meer...?

@Bram, Bladkoning altijd op de voorpagina, evenals Dwerggors, Grote Pieper, Roze Spreeuw enzo!

Ga er maar vanuit dat 99% van de zwijgzame vogels onopgemerkt blijven.

HPM

8 oktober
"Afgelopen week zijn er minstens honderd gezien op Texel, in de duinen, in Oosterend, in Den Hoorn en Den Burg: bladkoninkjes! Deze kleine zangvogel wordt elk jaar wel gespot op Texel tijdens de najaarstrek, maar nog nooit zoveel als dit jaar, aldus Adriaan Dijksen van de Vogelwerkgroep Texel."
http://www.natuurbericht.nl/?id=14452
Herman van der Meer

HPM

Ondertussen is oktober al voorbij september.
Herman van der Meer