ff zeker weten?

Gestart door feel4nature, oktober 31, 2005, 22:26:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

een paar die ik graag zeker wil weten, ik maak nog steeds vervelende foutjes....

nr 1-hertezwam
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 2- paarse schijnridder
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 3- knotsvoettrechterzwam
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 4- berkeridderzwam
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 5- roestkleurige borstelzwam
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 6- rode zwavelkopjes
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

nr 7- okerkleurige korrelhoed
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#7
Nou je krijgt al feel4paddo's  :) .
Als die Hertezwam op hout groeide lijkt het mij juist. De Roestkleurige Borstelzwam is volgens mij een Teervlekkenzwam. En over de Berkenridderzwam durf ik niets te zeggen. O ja, van de Okergele Korrelhoed moet van onze leraar de hoedhuid onder de microscoop :( , maar volgens mij is ie wel goed..... :rolleyes:

Gr.
Han.

feel4nature

de hertezwam is vakkundig van het hout afgepeuterd.

de teervlekkenzwam heeft buisjes, deze schijnhoedjes.

de okergele korrelhoed zal wel een Cystoderma s.l. worden dan....
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

1. Pluteus cervinus
2. Lepista nuda

fungi_nl

3. Clitocybe clavipes
4. Tricholoma fulvum (geen idee of er dubbelgangers zijn. Ik heb geen literatuur bij me)
5. ??
6. Psilocybe sublateritia
7. Cystoderma amianthinum ss. lat.

feel4nature

zeg nou gewoon je hebt gelijk Ali.... nu moest ik weer al die latijnse namen doorspitten... :D  
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Hoe verder je in de mycologie terecht komt, hoe meer je de nederlandse namen vergeet en overgaat op latijnse namen. :-)

feel4nature

de familienamen heb ik al aardig onder de knie, nu de soortnamen nog...
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Gele bijbel aanschaffen of de lijst uit je hoofd leren van:

http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nown.php

Volgende week wordt je overhoord.  :P  

Elachista

Staan er ook (nuttige) afbeeldingen in die gele bijbel (gele koran klinkt trouwens ook zo slecht nog niet  :lol: )?
En misschien handig de prijs erbij te vermelden.

Maar dat overhoren...........
Groet,
Tymo

feel4nature

als hij maar geen zweep gebruikt  vind ik het best.... :lol:  
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

:P Ik ben niet van de zweepejes e.d. haha.
Gele koran ben ik het absoluut niet van plan om te noemen. haha.
De prijs, goh, dat was 50 tot 60 gulden (het dikke boek, namenijst en een index) Zal niet veel veranderd zijn. In de GB staan geen plaatjes, amar dat is het soorten overzicht van Nederland. Een voorbeeld bladzijde staat bij de files afdeling van dutch_fungi bij Yahoo onde de naam GB.jpg.
Voor de echte mycoloog onmisbaar.
Het is in ieder geval te bestellen via de NMV. Adres hiervan staat in de andere groep

Elachista

Citeerals hij maar geen zweep gebruikt  vind ik het best.... :lol:
nee, dat noem je kinky  :lol:

Maar een naamlijst, als die ook op internet te vinden is hoef je 'm ook niet aan te schaffen natuurlijk he :P
Groet,
Tymo

fungi_nl

Tymo, jongen.
Ben je daar niet nog wat te jong voor?
Laat ik dat stukje gelijk maar afsluiten. daar zijn weer andere forums voor. :)

Welke lijst gebruik je van internet als ik vragen mag?
http://marken.hef.kun.nl/paddos/ mag ik hopen?
Deze is up-2-date met de aanvullingen van de NMV.

feel4nature

rare lui, die mycologen... :rolleyes:  
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Ik zou zeggen join de club. :) (NMV)

Elachista

CiteerWelke lijst gebruik je van internet als ik vragen mag?
http://marken.hef.kun.nl/paddos/ mag ik hopen?
Deze is up-2-date met de aanvullingen van de NMV.
Die lijst ja ^
Groet,
Tymo

fungi_nl


Elachista

#24
Hier ben ik nu ook aan het knutselen, straks als ik een goed PHP onderhoud"systeem" in elkaar kan puzzelen hoop ik hetzelfde idee als Vlindernet te kunnen maken.
Het doel is een kijk te geven op een aantal Nederlandse soorten, met foto, informatie en determinatiesleutels.
Bijvoorbeeld een handleiding om al die psathyrella's, galerina's en cortinarius uit elkaar te kunnen houden aan de hand van genitalischmicroscopisch :lol: onderzoek.
Ligt er aan hoeveel tijd ik heb om het te bouwen - maar ik probeer er het beste van te maken. Graag een mening :P
http://mediatheek.thinkquest.nl/~llc239/New
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Ziet er goed uit Tymo. Zal wel een monnikenwerk zijn om dit in elkaar te brouwen.  :P
Een lijst om die galerina's en andere lastige soorten uit elkaar te houden vind ik een erg goed en leuk idee. Er zal veel gebruikt van gemaakt worden als het goed opgezet wordt.
Om waarnemingen te verzamelen is leuk, maar ik weet niet of dat van toegevoegde waarde is.

Ik bedoel, het NMV verzamelt gegevens, hier bij waarneming.nl worden gegevens verzamelt en jij gaat ook nog gegevens verzamelen.

Verder OK! :duim:  

Elachista

#26
Och ja, mensen die specifiek iets met paddestoelen hebben komen eerder op mijn site of die van de NMV dan Waarneming.nl.
Johnny  :P  kende deze site ook nog niet, ik wees hem er op.

Maar ik zou misschien vondsten van Waarneming.nl kunnen vermelden met verwijzing en vermelding..ik denk dat de NMV niet zo vrij is om zomaar gegevens te laten gebruiken voor een website als die waar ik nu mee bezig ben. Ach, die kaartjes is meer toekomstmuziek - de basis van een soort zoals informatie en verspreiding (algemeen, lokaal, schaars, zeldzaam e.d.) lijkt me vooralsnog het belangrijkste.
Groet,
Tymo