Hoi!
N.a.v. een waarneming van mij net over de grens in Duitsland ben ik ook opeens betrokken bij deze discussie. In dit geval gaat het over een aantal soorten die ik in een natuurgebied een paar km buiten NL heb ingevoerd, aangezien dit gewoon in te voeren was.
Er spelen denk ik een aantal punten door elkaar, die niet altijd gescheiden worden. Nl. de lijstjes van mensen persoonlijk, de officiele databases met waarnemingen, en het nut van invoeren net over de grens.
-Voor de lijstjes van mensen persoonlijk interesseerd het me eigenlijk niet zoveel. Heel leuk dat ik hierdoor 1 microvlinder meer heb op mijn lijst die hier wordt bijgehouden, maar uiteindelijk is het hele lijstjessysteem niet heel erg van belang.
-In de officiele database lijkt het me volstrekt logisch dat een waarneming, 1cm of meer over de grens, als niet in NL wordt beschouwd. Als je wilt dat een beest voor NL wordt beoordeelt, moet hij wel een Nederlands coördinaat hebben. Heb je hem in twee landen gezien, dan moeten er dus twee coördinaten dus twee waarnemingen ingevoerd. Burocratisch, maar het verzamelen van waarnemingen is ook burocratisch werk.
Overigens lijkt het me de moeite waard als deze buitenlandse waarnemingen wel opgeslagen worden, zodat ze wel uitgewisseld kunnen worden met belgische en duitse collega's.
-Al met al kom ik dan dus bij het nut van buitenlandse grenswaarnemingen. Nuttig is het sowieso om ze in te voeren, anders gaan ze verloren in een groot deel van de gevallen. Er moet alleen een manier gevonden worden dat het niet ook nog problematisch wordt. Het probleem zit er nu in dat ze bij NL gerekend worden. Dit zou m.i. opgelost kunnen worden door een extra DE of BE veld aan de waarnemingen te hangen, wat mensen aan kunnen klikken in grenshokken. KMhokken die helemaal over de grens zijn zijn natuurlijk per definitie BE of DE.
Verder vraag ik me af hoe groot het probleem is. De CNWO ziet meteen op het kaartje dat het buitenland is. En voor vliegtijdstatistieken maakt een waarneminge die vlak over de grens is ook niet uit: daar zullen beesten ong. hetzelfde gedrag vertonen als in NL.
Dus: niet voor NL rekenen, helemaal mee eens. Niet invoeren: is dat nou echt zo'n probleem?