Mooiste vlinderfoto's!

Gestart door WJ, september 26, 2015, 15:58:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

zeker... en wat een gave vlinder nog, aangezien hij al sowieso de hele winter heeft doorgebracht! Meestal zijn ze dan al wel wat meer gehavend.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Timo Roeke

Geen echte bijdrage. Maar dit topic volg ik graag automatisch. Wat een geweldige foto's.

WJ

Ik had nog een dambordje liggen uit de Pyreneeën in Frankrijk: :rolleyes:

Groeten,
Wouter

Rayan Majoor

mooi zo met de kleuren van de vlinder op deze plant... ik heb ze hier wel vaker op gezien maar dan een andere vorm van het dambordje... deze staat er wel echt heel mooi bij.
Mooie foto! ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Ondanks het feit dat ik veel met (dag)vlinders bezig ben, heb ik hier nog geen foto's gepost. Ik vind het steeds moeilijk te beslissen of een eigen foto wel een mooie foto is. Hier nu toch eentje en dan vooral vanwege het verhaal dat er bij hoort.
Vorige zomer was ik met 2 vrienden op tocht in de Pyreneeën en centraal Spanje op zoek naar de lokale specialiteiten. In het begin van de reis, de derde dag van 10 dagen gepland, maakte ik echter een val waarbij ik mijn rechterenkel zwaar verstuikte. Dit zorgde ervoor dat ik voor de rest van de reis erg beperkt was in mijn mobiliteit. Gelukkig bezochten we in de dagen na mijn val een aantal locaties waar ik eerder al geweest was en mijn beide reisgezellen nog niet, zodat ik me wat kon bezighouden met vlinders fotograferen in de buurt van de wagen terwijl mijn vrienden langere zoektochten ondernamen. Op het einde van de reis hadden we echter nog een dag Ordessa, in de Spaanse Pyreneeën, gepland, speciaal om Spaans bruin blauwtje Aricia morronensis te zoeken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit een behoorlijk lokale soort. Het "gewone" bruin blauwtje dat je vanaf het zuiden van de Pyreneeën over het gehele Iberische schiereiland algemeen tegenkomt is het moors bruin blauwtje Aricia cramera. Spaans bruin blauwtje is een bergsoort die verspreid over het schiereiland populaties heeft in de bergketens met enkele populaties in de Pyreneeën (waarvan ook een tweetal locaties net in Frankrijk). We wisten dat de soort helemaal op het einde van de 7 à 8 km lange canyon van Ordessa zat. Mijn reisgezellen namen de "moeilijke" tocht waarbij eerst sterk gestegen moeten worden en je dan langs de oostzijde bovenaan de canyon loopt, ikzelf vatte de tocht aan via de "gemakkelijke" weg waarbij je door de canyon geleidelijk aan stijgt. Na een kleine 4 uur wandelen/manken kwam ik aan het einde van de vallei maar qua vlinderrijkdom vond ik het wat tegenvallen, iets te veel begrazing waardoor de graslanden waar ik doorliep wat te monotoon waren en ik eigenlijk qua vlinderwaarnemingen niet veel meer dan gewone glanserebia's Erebia cassioides gezien had. Op het einde van de vallei kan de ervaren stapper de kloof opklimmen maar met mijn gehavende voet was dat iets te veel van het goede. Eén stukje puinhelling leek nog wat potentie te hebben dus besloot ik, voor de terugtocht aan te vatten, toch nog een poging te wagen en met handen en anderhalve voet klom ik nog wat hoger om plots vanuit mijn ooghoek iets kleins te zien wegschieten... jawel hoor, na nog wat verschuiven... 3 m hoger... 5 m opzij... weer 2 m lager en daar zat hij dan, in vol ornaat en mooi vers, een mannetje Spaans bruin blauwtje! Zelden meer voldoening gehad om een doelsoort te vinden! Bemerk - in vergelijking met ons bruin blauwtje - het ontbreken van oranje op de bovenzijde, de grote stippen op onderzijde voorvleugel en de hele kleine oranje maanvlekjes op onderzijde voor- en achtervleugel:



Rayan Majoor

Wat een leuk verhaal! Blijkbaar moet je dus eerst wat pech hebben (in dit geval je enkel verstuiken) om daarna geluk te hebben.
En mooi vlindertje... best knap hoe je die in het veld zo van de andere blauwtjes kan onderscheiden!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jfbouwmeester

Citaat van: caliprobola op mei 16, 2016, 01:10:42 AM
Ondanks het feit dat ik veel met (dag)vlinders bezig ben, heb ik hier nog geen foto's gepost. Ik vind het steeds moeilijk te beslissen of een eigen foto wel een mooie foto is. Hier nu toch eentje en dan vooral vanwege het verhaal dat er bij hoort.
Vorige zomer was ik met 2 vrienden op tocht in de Pyreneeën en centraal Spanje op zoek naar de lokale specialiteiten. In het begin van de reis, de derde dag van 10 dagen gepland, maakte ik echter een val waarbij ik mijn rechterenkel zwaar verstuikte. Dit zorgde ervoor dat ik voor de rest van de reis erg beperkt was in mijn mobiliteit. Gelukkig bezochten we in de dagen na mijn val een aantal locaties waar ik eerder al geweest was en mijn beide reisgezellen nog niet, zodat ik me wat kon bezighouden met vlinders fotograferen in de buurt van de wagen terwijl mijn vrienden langere zoektochten ondernamen. Op het einde van de reis hadden we echter nog een dag Ordessa, in de Spaanse Pyreneeën, gepland, speciaal om Spaans bruin blauwtje Aricia morronensis te zoeken. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit een behoorlijk lokale soort. Het "gewone" bruin blauwtje dat je vanaf het zuiden van de Pyreneeën over het gehele Iberische schiereiland algemeen tegenkomt is het moors bruin blauwtje Aricia cramera. Spaans bruin blauwtje is een bergsoort die verspreid over het schiereiland populaties heeft in de bergketens met enkele populaties in de Pyreneeën (waarvan ook een tweetal locaties net in Frankrijk). We wisten dat de soort helemaal op het einde van de 7 à 8 km lange canyon van Ordessa zat. Mijn reisgezellen namen de "moeilijke" tocht waarbij eerst sterk gestegen moeten worden en je dan langs de oostzijde bovenaan de canyon loopt, ikzelf vatte de tocht aan via de "gemakkelijke" weg waarbij je door de canyon geleidelijk aan stijgt. Na een kleine 4 uur wandelen/manken kwam ik aan het einde van de vallei maar qua vlinderrijkdom vond ik het wat tegenvallen, iets te veel begrazing waardoor de graslanden waar ik doorliep wat te monotoon waren en ik eigenlijk qua vlinderwaarnemingen niet veel meer dan gewone glanserebia's Erebia cassioides gezien had. Op het einde van de vallei kan de ervaren stapper de kloof opklimmen maar met mijn gehavende voet was dat iets te veel van het goede. Eén stukje puinhelling leek nog wat potentie te hebben dus besloot ik, voor de terugtocht aan te vatten, toch nog een poging te wagen en met handen en anderhalve voet klom ik nog wat hoger om plots vanuit mijn ooghoek iets kleins te zien wegschieten... jawel hoor, na nog wat verschuiven... 3 m hoger... 5 m opzij... weer 2 m lager en daar zat hij dan, in vol ornaat en mooi vers, een mannetje Spaans bruin blauwtje! Zelden meer voldoening gehad om een doelsoort te vinden! Bemerk - in vergelijking met ons bruin blauwtje - het ontbreken van oranje op de bovenzijde, de grote stippen op onderzijde voorvleugel en de hele kleine oranje maanvlekjes op onderzijde voor- en achtervleugel:




:duim: Leuk verhaal!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

caliprobola

Citaat van: jfbouwmeester op mei 16, 2016, 14:58:07 PM

:duim: Leuk verhaal!

Jan Bouwmeester
Ik vond het niet zo leuk toen ik op de derde dag van onze reis plots 3 meter lager lag... het klein uurtje terug naar de wagen heeft me meer dan 3 uur gekost en 2 dagen nadien was mijn ene enkel nog dubbel zo dik als mijn andere. Nu, 10 maand later, voel ik soms nog steeds dat mijn ene enkel wat zwakker is dan mijn andere. In elk geval mijn les geleerd, in de bergen is het altijd opletten.

john.2400

#68
Deze zilveren maan  (Boloria selene) vloog in het Zwarte Woud 2014 vind dit nog steeds een mooie vlinder .

rogierschinkel

#69
Deze vond ik wel leuk, op braam in onze tuin.

http://waarneming.nl/waarneming/view/84197196
Klein geaderd witje - Pieris napi gezien op 2014-05-06 Mastenbroek - Scholtensteegslag
Foto's:

Rayan Majoor

Haha, wat leuk... het lijkt net een van de bloemblaadjes :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

WJ

Citaat van: john.2400 op mei 18, 2016, 23:41:28 PM
Deze zilveren maan  (Boloria selene) vloog in het Zwarte Woud 2014 vind dit nog steeds een mooie vlinder .

Jammer dat ie in Nederland zo zeldzaam is...
Groeten,
Wouter

WJ

Weerribben: Zilveren maan en Grote vuurvlinder




Groeten,
Wouter

Jacob Molenaar

Gaaf! Zo werden ze bij mij ruim een week geleden:





Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

WJ

Groeten,
Wouter

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


WJ

Mooi zeg!

Hier een gamma-uil die op een een hele mooie manier verstopt was in het midden van een bloem:

Groeten,
Wouter

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

WJ

Groeten,
Wouter

Rayan Majoor

#80
Niet echt scherpe foto's, maar vond ze er toch wel leuk uitzien :)







Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

WJ

#81
Mooie soorten! Is die tweede morgenrood? En waar gemaakt?
Groeten,
Wouter

Rayan Majoor

#82
1e foto: icarusblauwtje en morgenrood (mannetje), 2e foto inderdaad ook een morgenrood (mannetje, andere dan op foto 1) en foto's 3&4 twee verschillende kleine parelmoervlinders.
Foto's zijn in Denemarken gemaakt (zie http://observation.org/waarneming/view/124476975 voor de exacte plek, als je op plek van de waarneming klikt (niet op het kaartje, maar gewoon van de info van de waarneming) kan je al mijnnwaarnemingen daar zien, waaronder een eierleggende morgenrood).
Mocht je ooit nog naar Denemarken gaan, probeer dan dit huiske te boeken (verhuurd door de familie Hulbak)... erg fijn huisje, prachtige natuur en er zaten hier écht heel veel vlinders (morgenrood, klaverblauwtje, icarusblauwtje, kleine, grote en purperstreepparelmoervlinder, boserebia en nog een heleboel nachtvlinders). Echt aan te raden!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor


Tja... de morgenrood is en blijft een mooie vlinder B)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Leon Olsthoorn

Is het niet het morgenrood? Of geldt dat alleen in de betekenis van ochtendgloren?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rayan Majoor

Eh... geen idee. Volgens mij gaat 'het morgenrood' echt om de kleur, terwijl dit om een vlinder gaat dus ik heb geen idee of het dan nog steeds een het-woord is. In ieder geval vind ik 'de morgenrood' als soortnaam beter klinken ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

WJ

Citaat van: r.majoor op oktober 30, 2016, 17:26:40 PM

Tja... de morgenrood is en blijft een mooie vlinder B)

In volle glorie ;D
Groeten,
Wouter

Rayan Majoor

Citaat van: Leon Olsthoorn op oktober 30, 2016, 17:29:17 PM
Is het niet het morgenrood? Of geldt dat alleen in de betekenis van ochtendgloren?
Ik bedacht me opeens: op de vlindersites zal het wel staan... en je had gelijk: het is 'het morgenrood' :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl