onbekende (heide???)libel

Gestart door bjornvanlieshout, oktober 31, 2005, 21:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Welke libel heb ik hier op de foto vastgelegd? ik heb begrepen dat het vaak moeilijk is om libellen te determineren, eventueel heb ik nog een (beetje wazige foto) van recht van voren...

Kunnen jullie me vertellen welke libel het is?

bjornvanlieshout

foto 2: van boven

Goyatlah

Door de vorm van het achterlijf lijkt het me mannetje steenrode (vulgatum) - maar kan me vergissen  <_<  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

AvanderHeijden

Helemaal mee eensch.  :duim:

Maar post toch die wazige foto van de voorkant maar even aub! Behalve de achterlijfsvorm is de tekening op de kop een erg goed kenmerk.

bjornvanlieshout

Oké, bij deze de foto van z'n gezicht, hopelijk geeft het uitsluitsel.


AvanderHeijden

Oei!  :blink:  Het kenmerk, namelijk de 'snor' die al dan niet langs de oogrand naar beneden loopt, is hier eigenlijk niet zichtbaar omdat de 'neus' van de libel er voor zit. Maar ik houd het toch op Steenrode heidelibel.

bjornvanlieshout

Hmmm, is het op deze foto beter te zien?

grunsven

En dan is het alsnog een bruinrode (hetzelfde individu als de andere foto's?)
Je ziet duidelijk dat de zwarte lijn niet voor het oog naar beneden loopt maar bij het oog stopt. Daarmee is het een bruinrode.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Inderdaad... Zo zie je maar dat de achterlijfsvorm hoogstens een aanwijzing is! :blink:  

bjornvanlieshout

Het is idd dezelfde libel als de andere foto's, ik ben blij dat ik dankzij jullie hulp zekerheid heb gekregen omtrent de soort. Bedankt.

Viv Anch

#10
Ik zag er ook een vorige week; deze week kwam ik niet in het bos. helaas.
was getekend Vivianne