Wat is dit nou?

Gestart door JohnvR, september 25, 2015, 18:20:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag op de stam van een abeel in de Noordhollandse duinen. Lijkt me een nimf, maar van wat?

thijsdegraaf

Hallo John.
Het is een nimf van een cicade. Nimfen van Oncopsis, Muellerianella, Cicadella hebben wel eens van die strepen.  :-\  Wacht maar op Harry of Henk.

JohnvR

Hallo Thijs, hartelijk dank. Een cicade en dan ook nog een nimf. Eens kijken hoe ver we komen.
Groeten, John

thijsdegraaf

Ik weet niet waar je zat in de duinen, maar Cicadella viridis (groene rietcicade) is vrij algemeen op sommige plaatsen. Ik zie echter geen nimf, die precies overeen komt met de jouwe. Hopelijk weten de anderen meer of vind je het zelf.  :)

Henk Soepenberg

Jullie vinden het zelf  ;)

Stöckmann M, Biedermann R & Niedringhaus R 2010. Key for the identification of the nymphs of the leafhopper subfamily Idiocerinae in Germany. Cicadina 11: 59-72.
http://www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/Beitraege-zur-Zikadenkunde_11_0059-0072.pdf
Vriendelijke groeten,
Henk

JohnvR

Die Cicadella viridis kan lokaal heel algemeen zijn inderdaad. Volgens de sleutel van Henk kom ik uit op Tremulicerus distinguendus, een soort van witte abeel.

thijsdegraaf

Ja, ik ook. Een handige tabel Henk!  :duim:

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Zou het niet ook nog een Oncopsis kunnen zijn?

Zie o.a. deze tabel: http://www.sekj.org/PDF/anzf19/anz19-001-020.pdf

En deze foto's/topics:
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=23998
https://www.flickr.com/photos/dark_amble/4642153175
http://bugguide.net/node/view/279646/bgpage

maar nou kijk ik even niet verder dan m'n neus lang is, dus eigenlijk alleen naar het streepjespatroon - wat is er morfologisch doorslaggevend?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Dat deed ik eerst ook toen ik Oncopsis als als één van de drie mogelijkheden noemde. Alleen kon ik er nergens eentje vinden, waar de strepen over het voorhoofd met elkaar verbonden werden. Ik wist niet, dat er zoveel tabellen over die nimfen zijn.

Henk Soepenberg

De vorm van het voorhoofd (bij de ogen ongeveer even lang als in het midden) past m.i. ook niet voor Macropsinae. Vergelijk fig. 18 en 41 met fig. 26 (in de tabel van Vilbaste).
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Tsjanouja - het zal best Tremulicerus distinguendus zijn (de Abeel maakt dat ook aannemelijk), maar strikt met de foto's en sleutels vind ik het dus allemaal niet zo duidelijk.

De kijkhoek op de kop is in bijna alle foto's die ik kan vinden verre van ideaal - ook bij de foto van John niet zo geweldig. Ik heb dus wel naar de lengte van de kop zitten kijken, maar eerlijk gezegd vind ik dan het gele deel op de kop (beest van John hierboven) ongeveer even lang als de ogen en dan zit er (lijkt me) nog een heel deel zwart extra voor.

Qua tekening zijn er twee "dingetjes" die je zou kunnen aanvoeren.

• Het donkere bandje over de neus, zoals Thijs al opmerkte, maar fig.27 in Vilbaste (1982) van Oncopsis planiscuta zou je wellicht ook zo kunnen interpreteren(?!?) Nou komt die soort bij ons niet voor (Scandinavië/Rusland), maar er zijn dus kennelijk wel Oncopsis met dat dwarsbandje (of lees ik de tekening verkeerd?).
  • De lengtestreep op het pronotum is bij de foto's van gestreepte Oncopsis-nimfen uitgebreid/verbreed achter de ogen (bij John's beest niet), maar op fig.26 in Vilbaste (Oncopsis subangulata) is dat ook niet het geval en die komt hier wel voor.
Daar kwam ik dus ook niet echt 100% uit.

Dan de habitus van het achterlijfje ... die kiel over de laatste segmentjes die bij de Oncopsis op de foto's duidelijk is, maar er volgens de sleutel juist niet zou moeten zitten (sic!) vind ik op de foto van John moeilijk te interpreteren.

Typisch iets waar een mens veel meer tijd aan moet besteden, die nimfjes, dan ik er momenteel voor over heb  :rolleyes:

Maar goed, het gros van de Oncopsis zit op Berk of in elk geval niet op Abeel, dus dat is dan misschien nog wel het sterkste argument  ;)

Ik heb vannacht overigens hier in "determinatielinks over wantsen en cicaden" de links voor cicadennimfjes uitgesplitst en wat aangevuld. Helaas is dus maar een beperkt deel van de oudere sleutels als PDF te vinden:
Citaat van: Arp op augustus 07, 2008, 11:39:12 AM
Determinatie van nimfen (omgekeerd chronologisch)

• Zie ook deze lijst
  • Stöckmann, Marlies; Biedermann, Robert; Nickel, Herbert; Niedringhaus, Rolf (2013) The Nymphs of the Planthoppers and Leafhoppers of Germany. 420pp. 1000+ lijntekeningen. Scheeßel: WABV. ISBN 978-3-939202-04-2 (info hier/flyer-PDF)
  • Stöckmann, M.; Biedermann, R.; Niedringhaus, R. (2010) Key for the identification of the nymphs of the leafhopper subfamily Idiocerinae in Germany. - Cicadina, vol.11, pp.59-72. (PDF)
  • Wilson, Michael R.; Mühlethaler, Roland (2010) The nymph of Zyginella pulchra Löw, 1885(Hemiptera, Cicadellidae, Typhlocybinae). - Cicadina, vol.11, pp.43-45 (PDF)
  • Zenner, Gudrun; Stöckmann, Marlies, Niedringhaus, Rolf (2005) Preliminary key to the nymphs of the families and subfamilies of the German Auchenorrhyncha fauna.. (PDF 7MB)
  • Dmitriev, D. A. (2002) General morphology of leafhopper nymphs of the subfamily Deltocephalinae (Hemiptera: Cicadellidae). - Acta entomologica slovenica, vol.10(1), pp.65-82. (PDF zie ook website)
  • Dmitriev, D.A. (‎2001) Larvae of some species of the subfamily Eupelicinae (Homoptera: Cicadellidae). - Zoosystematica Rossica, vol.9(2), pp.353-357.  (PDF)
  • Dmitriev, D.A. (1999) Larvae of the European species of Elymana DeLong (Homoptera: Cicadellidae).[/b] - Zoosystematica Rossica, vol.8(1), pp.77-78. (PDF)
  • Stewart, A.J.A. (1986) Descriptions and key to the nymphs of Eupteryx (Curtis) leafhoppers (Homoptera: Cicadellidae) occurring in Britain. - Systematic Entomology, vol.11, pp.365-376. ($Wiley$)
  • Vilbaste, Juhan (1982) Preliminary key for the identification of the nymphs of North European Homoptera Cicadinea. II. Cicadelloidea. - Ann. Zool. Fennici, vol.19, pp.1-20 (PDF)
  • Wilson, M.R. (1978) Description and key to genera of the nymhs of British woodland Typhlocybinae (Homoptera). - Systematic Entomology, vol.4, pp.75-90.
  • Vilbaste, Juhan (1968) Preliminary key for the identification of the nymphs of North European Homoptera Cicadinea. I. Delphacidae. - Annales Entomologici Fennici, vol.34(2), pp.65-74 (niet online?)
  • ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Lijkt me ook Tremulicerus distinguendus als ik mijn nimfen boek of germany na kijk.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Wat een interessante discussie! Hartelijk dank allemaal.

Groeten, John